Espiritu, een droom wordt werkelijkheid... English Language Homepage
Home
Bemanning
Jacht
Verslagen
Foto's
Route
Veel gestelde vragen
Terug naar Homepage

Waar ben ik? > Jacht >
(ENGLISH LANGUAGE VERSION AVAILABLE)

DE ALLER LAATSTE UPDATE (10 August 2005): De laatste belevenissen & foto's met natuurlijk de aankomst in Scheveningen [Spanje - Scheveningen*] [Azoren - Spanje] [Azoren]
*) verslag gewijzigd sinds laatste update

Espiritu is te koop (1MB)

ADAMS 44'

Midzwaard jacht, kotter getuigd.

Ontworpen door: Adams Yacht Design, Sydney Australië.

Basis gegevens

  • Jaar: 1989
  • Lengte: 44 voet / 13,4 m
  • Breedte: 12 voet / 3,7 m
  • Diepgang: 4-8 voet / 1,2-2,7 m
  • Mast: 17 m
  • Motor: Yanmar 45 pk
  • Waterverplaatsing: 12 ton

Detail informatie

 

 

Wat we wilden

Nadat we het plan hadden opgevat om van Singapore naar Nederland te zeilen, moesten we natuurlijk bedenken met wat voor soort boot we dat wilden gaan doen. Kijkende naar de route die we in gedachten hadden, via de Zuid Indische Oceaan en twee Atlantische oversteken, besloten we dat we een snelle, veilige, maar ook betaalbare boot nodig hadden. Deze drie factoren zijn dus per definitie strijdig met elkaar. Ieder voordeel heb zijn nadeel zullen we maar zeggen. Op zoek naar het onmogelijke compromis...

Afmetingen

Er zijn mensen die rond de wereld hebben gezeild in boten van nog geen 7 meter, maar onze voorkeur ging uit naar wat groters, minimaal 12 meter. En als het budget het zou toelaten zelfs liever nog een paar meter meer. Criterium was wel dat we de boot nog met z’n tweeen zouden moeten kunnen zeilen, zonder gebruik van hydraulische of electrische apparatuur voor het trimmen van de zeilen. Tenzij je een soort Hulk-type bent, betekent dit dat je onder de 16 meter moet blijven (48 voet). Tweemasters lopen waardeloos aan de wind dus hij moest een enkele mast hebben, bij voorkeur met een dubbele fok om meer flexibiliteit in het zeilplan te hebben.

In het algemeen is een grotere boot sneller, veiliger, comfortabeler en heeft meer opbergruimte, precies die zaken die cruisers willen. Er is echter een fors nadeel en dat zijn de kosten die meer dan evenredig oplopen naarmate de boot groter wordt. Niet alleen de initiele investering wordt groter, dit geldt ook voor onderdelen en additionele apparatuur. Een helmstok stuurautomaat kost een fractie van zijn zware onderdekse broer, schoten worden dikker, blokken en lieren worden zwaarder en ga zo maar door.

Rompvorm

Ter vergroting van onze zeiljacht kennis, hebben we erg veel gehad aan het boek: “Desirable and undesirable characteristics of offshore yachts”. Dit boek heeft ons voortreffelijk geholpen in het aanscherpen van onze wensen en eisen. Om een acceptabel compromis te bewerkstelligen tussen snelheid en zeewaardigheid, besloten we voor een middelzwaar jacht met een groot zeiloppervlak (voor goede prestaties in licht weer) en een romp die bij voldoende wind een hoog daggemiddelde zou toelaten. De ballast (gewicht van de kiel) moest minstens 40% zijn van het totale gewicht en tevens moest de kiel niet te breed zijn. De ballast en de breedte van de boot beinvloeden het zogenaamde “kenterend vermogen” (uitgedrukt in positieve hellingshoek), die het risico bepaalt van een “knock-down” (mast raakt het water) of in het ergste geval een 360 graden rol in extreem weer.

Interieur en uitrusting

We wilden graag een compacte kajuit met voldoende stevige handgrepen om je veilig te kunnen bewegen wanneer de boot door golven heen en weer geslingerd zou worden. We zochten een kombuis met minimaal een driepits fornuis, oven, koelkast en twee diepe gootstenen. Verder stonden op ons verlanglijstje: Een douche, goede passage kooien en natuurlijk voldoende opslagruimte. Zeilinstrumenten, GPS, radar, EPIRB, een electrische stuurautomaat, marifoon, HF radio, een reddingsvlot en een bijboot…..we wilden het allemaal hebben en als het niet op de boot zou zitten, dan moesten we het later aanschaffen. Hetzelfde gold voor de zeilen. Goede kwaliteit was gewenst, want ze moeten ons immers helemaal naar Nederland terugbrengen. Een dieselgenerator (voor 220Volt) en een duikcompressor waren welkom, aangezien we beiden gek zijn van duiken en dat ook veel hopen te gaan doen tijdens onze reis. Ons verlanglijstje sloten we af met een watermaker. Veel geluk!

Wat we vonden

Al het bovengenoemde met uitzondering van de watermaker en wat kleinere apparatuur. Het was liefde op het eerste gezicht Als we al ooit van plan waren om van het hele idee af te zien, dan maakte deze “beauty” dit voorgoed onmogelijk. Espiritu, een Adams 44, had alles wat we zochten en zag er erg stevig en snel uit. De ratio’s waren veelbelovend en toen ik een Australische botenbouwer naar zijn ervaring met de Adams 44 vroeg, antwoordde hij simpel: “Ik kan iedere boot bouwen die ik wil en ik heb deze al 9 jaar. Wat wil je weten?” Hij schepte met genoegen op over zijn trip van Sydney naar Auckland in minder dan 6 dagen, wat neerkomt op een daggemiddelde van 165 mijl. OK, dat klonk overtuigend genoeg.

En het mooiste van alles: Hij paste in ons budget! Dankzij de combinatie van een slechte Aziatische botenmarkt en een eigenaar op hete kolen. We zullen je de bureaucratische rompslomp besparen, maar na 3 maanden vlogen we naar Hong Kong om onze aanwinst op te halen en terug te zeilen naar Singapore. We hebben Espiritu overigens ongezien gekocht (wel veel foto’s gezien) omdat we ten tijde van de aankoop niet naar Hong Kong konden vliegen in verband met SARS. Tsja, een beetje risico is soms nodig…


| Webstats | Mail Espiritu E-mail Espiritu | Contact | Sponsors | Links |

Copyright © 2003-2005 Stefan en Natascha Verweij.
Web site design and maintenance, a service from Hollandia Home Services Pte Ltd

Blue Sea