Zeilplan
De zeilen zijn rood-bruin, wat nogal een verrassing was toen we
de boot voor de eerste keer zagen. Nu we eraan gewend zijn, zijn
we eigenlijk best gelukkig met deze kleur. Ze zijn bijna nog exlcusiever
dan volledig Kevlar zeilen!
Grootzeil (3 reefpunten) |
: |
39 m2 |
Genua 1 |
: |
56 m2 |
Genua 2 |
: |
51 m2 |
Gennaker |
: |
85 m2 |
Storm fok 1 |
: |
21 m2 |
Storm fok 2 |
: |
17 m2 |
Espiritu stond geadverteerd als een kotter getuigde sloep, wat
misschien raar klinkt, maar eigenlijk toch de beste definitie is.
Het is een sloep (1 genua), met de optie om een kotterzeil (stormfok)
te voeren bij veel wind. Het voeren van een kotterzeil in lichte
wind genereert op Espiritu nauwelijks extra kracht, vanwege de kleine
ruimte tussen het grootzeil en de genua. De babystag heeft met name
een functie voor de stormfok, omdat deze hierdoor meer naar het
midden van de boot is geplaatst hetgeen extra stabiliteit geeft
bij zwaar weer.
Het zeiloppervlak is een schatting, bij gebrek aan exacte getallen.
Wanneer de afmetingen je groot lijken voor een boot van 12 ton,
dat klopt. Wanneer we aan de wind varen, beginnen we al bij 15 knopen
wind met reven! Sommige zwaardere boten beginnen dan pas hun zeilen
te hijsen. Bij halve wind is 8 knopen wind al voldoende om een bootsnelheid
van 5 knopen te behalen, wat bijna een wedstrijdboot prestatie is.
We zijn erg gelukkig met dit grote zeiloppervlak, aangezien we heel
wat mijlen voor de boeg hebben en we geen liefhebber zijn van motoren.
(Welke zeiler wel?)
De gennaker is niet overdreven groot (terwijl grootte in principe
het kenmerk is van een lichtweer zeil), maar zijn ware kracht zit
hem in het gewicht. Terwijl de werkzeilen al beginnen te klapperen
bij lichte wind, vooral bij hoge golfslag, blijft de gennaker netjes
gevuld. Klapperende zeilen maken niet alleen herrie, het is ook
de beste manier om je zeilen binnen de kortste keren te verruineren.
Opbergen van je werkzeilen vermindert tevens blootstelling aan het
felle zonlicht, wat de levensduur ook ten goede komt.
Alle zeilen zijn in 2000 in Hong Kong door Lee Sails gemaakt. Ze
zijn gemaakt van zwaar 9 Oz zeildoek wat er nog zo goed uitziet
dat we hiermee makkelijk het hele stuk naar Nederland kunnen zeilen.
|