Espiritu, een droom wordt werkelijkheid... English Language Homepage
Home
Bemanning
Jacht
Verslagen
Foto's
Route
Veel gestelde vragen
Terug naar Homepage

Waar ben ik? > Jacht > Zeilplan >
(ENGLISH LANGUAGE VERSION AVAILABLE)

DE ALLER LAATSTE UPDATE (10 August 2005): De laatste belevenissen & foto's met natuurlijk de aankomst in Scheveningen [Spanje - Scheveningen*] [Azoren - Spanje] [Azoren]
*) verslag gewijzigd sinds laatste update

Espiritu is te koop (1MB)

Zeilplan

De zeilen zijn rood-bruin, wat nogal een verrassing was toen we de boot voor de eerste keer zagen. Nu we eraan gewend zijn, zijn we eigenlijk best gelukkig met deze kleur. Ze zijn bijna nog exlcusiever dan volledig Kevlar zeilen!

Grootzeil (3 reefpunten)
: 39 m2
Genua 1
: 56 m2
Genua 2
: 51 m2
Gennaker
: 85 m2
Storm fok 1
: 21 m2
Storm fok 2
: 17 m2

Espiritu stond geadverteerd als een kotter getuigde sloep, wat misschien raar klinkt, maar eigenlijk toch de beste definitie is. Het is een sloep (1 genua), met de optie om een kotterzeil (stormfok) te voeren bij veel wind. Het voeren van een kotterzeil in lichte wind genereert op Espiritu nauwelijks extra kracht, vanwege de kleine ruimte tussen het grootzeil en de genua. De babystag heeft met name een functie voor de stormfok, omdat deze hierdoor meer naar het midden van de boot is geplaatst hetgeen extra stabiliteit geeft bij zwaar weer.

Het zeiloppervlak is een schatting, bij gebrek aan exacte getallen. Wanneer de afmetingen je groot lijken voor een boot van 12 ton, dat klopt. Wanneer we aan de wind varen, beginnen we al bij 15 knopen wind met reven! Sommige zwaardere boten beginnen dan pas hun zeilen te hijsen. Bij halve wind is 8 knopen wind al voldoende om een bootsnelheid van 5 knopen te behalen, wat bijna een wedstrijdboot prestatie is. We zijn erg gelukkig met dit grote zeiloppervlak, aangezien we heel wat mijlen voor de boeg hebben en we geen liefhebber zijn van motoren. (Welke zeiler wel?)

De gennaker is niet overdreven groot (terwijl grootte in principe het kenmerk is van een lichtweer zeil), maar zijn ware kracht zit hem in het gewicht. Terwijl de werkzeilen al beginnen te klapperen bij lichte wind, vooral bij hoge golfslag, blijft de gennaker netjes gevuld. Klapperende zeilen maken niet alleen herrie, het is ook de beste manier om je zeilen binnen de kortste keren te verruineren. Opbergen van je werkzeilen vermindert tevens blootstelling aan het felle zonlicht, wat de levensduur ook ten goede komt.

Alle zeilen zijn in 2000 in Hong Kong door Lee Sails gemaakt. Ze zijn gemaakt van zwaar 9 Oz zeildoek wat er nog zo goed uitziet dat we hiermee makkelijk het hele stuk naar Nederland kunnen zeilen.


| Webstats | Mail Espiritu E-mail Espiritu | Contact | Sponsors | Links |

Copyright © 2003-2005 Stefan en Natascha Verweij.
Web site design and maintenance, a service from Hollandia Home Services Pte Ltd

Blue Sea