Espiritu, een droom wordt werkelijkheid... English Language Homepage
Home
Bemanning
Jacht
Verslagen
Foto's
Route
Veel gestelde vragen
Terug naar Homepage

Waar ben ik? > Verslagen > Singapore - Batam (Indonesië) >
(ENGLISH LANGUAGE VERSION AVAILABLE)

DE ALLER LAATSTE UPDATE (10 August 2005): De laatste belevenissen & foto's met natuurlijk de aankomst in Scheveningen [Spanje - Scheveningen*] [Azoren - Spanje] [Azoren]
*) verslag gewijzigd sinds laatste update

Espiritu is te koop (1MB)

Dag 1, Zaterdag 31 juli 2004
Het vertrek, Singapore

[Natascha >>]
Tien kleine negertjes gingen uit varen. Eén negertje (Anne) ging naar Denemarken, toen waren er nog maar negen.
Negen kleine negertjes gingen uit varen. Eén negertje (Gunnar) kreeg van zijn baas geen vrij, toen waren er nog maar acht.
Acht kleine negertjes gingen uit varen. Eén negertje (Megan) werd ziek, toen waren er nog maar zeven.
Zeven kleine negertjes gingen uit varen. Eén negertje (Jerry) bleef bij zijn zieke vrouw, toen waren er nog maar zes.

Anyway, de 6 overgebleven negertjes zijn nog steeds erg enthousiast om met z'n allen naar Batam in Indonesië te varen. Iain en Sandra varen met ons mee en Kent en Keith varen samen op Kent's boot SolarMax. Onze buurman Ken met zijn 60 voet Antares gaat vandaag toevalig ook naar Batam, dus dat wordt gezellig!

Het is alleen PISWEER! De regen valt met bakken uit de hemel. Zo'n 15 man staat op de kade om ons uit te zwaaien. Ik voel me raar en niet echt blij. We gaan Singapore verlaten en zullen veel van de vrienden die hier op de kade staan niet meer - of in ieder geval voor langere tijd niet - zien. Het is een onwezenlijk gevoel, in de regen, voor de laatste keer de Singaporese haven uit te varen.

We motoren tegelijkertijd met Ken en Kent de haven uit. Even later hijsen we de zeilen. Ken is een beetje lui en trimt zijn zeilen niet, zodat we hem met zijn 60 voeter voor blijven. Dit ondanks onze twee ton aan water, diesel en andere voorraden aan boord.

Nog even genieten van de rustNa een tijdje zelf sturen, proberen we de elektrische stuurautomaat erop te zetten maar daar is duidelijk iets mis mee want binnen 30 seconden loopt hij van de koers af. Hoe kan dit nu, hij heeft het van en naar Tioman perfect gedaan! Enfin, beter dat het nu gebeurt dan middenin de Indische Oceaan. De jongens van OceanTalk zijn erg behulpzaam, dus die gaan we maandag bellen. Beter om de zaak hier nu goed op te lossen dan zonder autopilot te vertrekken.

Sharon - de vriendin van Kent - komt 's avonds met de ferry aan. We hebben een erg gezellige avond met z'n allen, om 23.00 kan ik mijn ogen alleen niet meer open houden.

Dag 2, Zondag 1 augustus 2004
Nongsa Marina Batam, Indonesië

Batam - NongsaKent, Keith en Sharon vertrekken 's ochtends weer naar Singapore, Iain en Sandra nemen 's middags, na de lunch, de ferry terug naar Singapore.

Ik haal de duikuitrusting tevoorschijn en duik onder de boot om koraalaangroei te verwijderen. De vlakken stukken zijn netjes schoon, maar ondanks de dikke laag giftige antifouling nestelt het koraal zich toch in allerlei hoekjes, uitstulpsels en andere gekke vormen. Met name op de propeller en de schroefas zit al een flinke laag. Wanneer dit niet om de zoveel tijd weggeschraapt wordt, verliest de motor zijn kracht en gaat meer energie verbruiken. Ook maak ik de sonar, snelheidsmeter en het midzwaard schoon. Ach, er zijn heel wat vervelendere klussen te bedenken dan een duik te nemen, ook al is het dan in een jachthaven.
[<<Natascha]

[Stefan >>]
De rest van de dag regent het weer en vermaken we ons binnen. En wel met het installeren van de nieuwe zoetwaterpomp en het repareren van het elektrisch toilet. De laatste komt namelijk steeds weer vol met water te staan zodat we het iedere twee tot drie uur moesten leegpompen. Na eerst te hebben vastgesteld dat de eenrichtingsklep van de afvoer inderdaad zijn werk naar behoren deed, kon het dus niet anders of het probleem lag bij de inlaat. Het elektrisch toilet heeft een impellerpomp voor het inkomende water die in principe niets moet doorlaten als de pomp stilstaat. Zoals alle principes bleek ook dit niet oneindig houdbaar.

Die boot is niet voor niets zo zwaar dus uiteraard had ik nog een afsluiter liggen die er precies mooi tussen paste. Ook vanzelfsprekend was de verdriedubbeling van de tijdsduur benodigd om de afsluiter te installeren omdat de afsluiter net niet de juiste diameter had. Terwijl ik de zaak in elkaar aan het flansen was werd Natascha gepromoveerd tot "Jantje van de dijk" door haar vinger braaf gedurende een half uur in de openstaande slang te houden. De afsluiter van de huiddoorvoer bleef namelijk langzaam lekken. Jammer dat we daar nu pas achter komen want die hadden we vrij eenvoudig kunnen vervangen toen de boot op de kant stond in Keppel Marina.

Dag 3, Maandag 2 augustus 2004
Nongsa Marina Batam, Indonesië

Direct de mannen van OceanTalk gebeld om te zien of zij nog methodes hadden om de autopilot aan de praat te krijgen. Mr. Lee was uiterst behulpzaam en gaf me een klein checklistje om te achterhalen welke component de fout veroorzaakte. Na een half uurtje was ik er zeker van dat het de elektromotor in de lineaire drive moest zijn. Het was beter geweest als de computer had geweigerd want die had hij op voorraad, maar helaas geen lineaire drive die nu uit Australië moet komen. Deze komt als het goed is donderdag of vrijdag in Singapore aan. OceanTalk zal vervolgens iemand naar Nongsa Marina sturen om het geheel te installeren.

Wel een beetje treurig. Liggen we hier in de regen in de haven van Nongsa Marina, met uitzicht op de wolkenkrabbers van Singapore, te wachten op een nieuwe lineaire drive. We zijn nog niet aan onze reis begonnen of hebben al een week vertraging. Stelletje wereldzeilers dat we zijn.Stefan 'eigen huis & tuin' Verweij in 'klussen aan boord'

Aan de andere kant geeft dit ons wel de gelegenheid even tot rust te komen na al het gestress in Singapore. Lekker een dag lamballen, een boekje lezen en de ene kop koffie na de andere wegslurpen. Als de zon nu ook nog eens wil doorbreken hebben we weer niets te klagen. "Zo heb ieder nadeel weer zijn voordeel" (groot voetbalfilosoof uit eind twintigste eeuw). En natuurlijk kan ik zo 10 klusjes bedenken die nog moeten gebeuren. Ik heb dus slecht nieuws voor Natascha en ga maar weer eens kijken hoe ik een zo groot mogelijke chaos kan creëren in een zo kort mogelijke tijd. Kijk maar naar de klusfoto's voor mijn kwaliteiten als rotzooischopper.

Dag 4, Dinsdag 3 augustus 2004
Nongsa Marina Batam, Indonesië

We hadden een aantal maanden geleden de afvoerslangen van het handmatige toilet vervangen, maar de kastjes waar die slangen doorheen lopen stonken nog steeds. We wisten eigenlijk niet goed wat ermee te doen dus hebben het eerst maar even zo gelaten. Toen ik in de stuurruimte lag om naar de autopilot te kijken zette Natascha de automatische bilgepomp aan en verdomd: Daar was het luchtje! De stank had dus niets te maken met het toilet, of in ieder geval niet alles, het waren de slangen van de bilgepomp die een onaangename geur verspreidden. Nu we toch aan het wachten waren leek het me een goed plan dit ook maar eens voor eens en voor altijd te verhelpen zodat we stankvrij van start kunnen. Morgen ga ik alle slangen vervangen.

Over stank gesproken, ieder toilet hoort een keer verstopt te zitten en dat hadden we nog niet meegemaakt met ons electrisch toilet. Het werd dus tijd dat dat ding werd ingewijd. Nu had ik daar, enigszins overmoedig, al een rol voor mezelf in gedachten, maar niets was minder waar. Die kleine kreeg het voor elkaar om die hele pot vol te sch**ten!! Enigszins paniekerig klonk het vanuit het toilet: "Steef!! Hij spoelt niet door!!" Als dat nou nog van het toiletpapier was, alla, maar dit was gewoon het echte werk! Niet echt lachen dus! Je raadt het al wie het dan op mag ruimen, want als er iets is dat vrouwen goed kunnen dan is het hulpeloos kijken. En als er iets is dat deze kapitein over emancipatie begrepen heeft, dan is het dat gelijkheid altijd van toepassing is. Dus ook in dit soort situaties. Gelukkig hoefde ik maar een ringsluiting los te maken om het zaakje even te laten stromen. Ik kon hem snel weer vastmaken, zodat de troep gelukkig beperkt bleef. De rest van het verhaal heb ik netjes aan Natascha overgelaten onder het mom: "De vervuiler betaalt". Geluk bij een ongeluk: We hadden nog niet ontbeten...
[<< Stefan]

[Natascha >>]
Ik heb 40 eieren ingevet met vaseline, ze schijnen dan wel 6 weken goed te blijven buiten de koelkast. Ook wel een uitdaging: Een glibberig eitje kapot tikken op een schommelende boot!

Dag 5, Woensdag 4 augustus 2004
Nongsa Marina Batam, Indonesië

Goed nieuws: De lineaire drive is al bezorgd in Singapore en morgenvroeg komen de jongens van OceanTalk hem installeren. Afhankelijk van hoe soepel dat verloopt, vertrekken we morgenmiddag of overmorgen vroeg zuidwaarts richting de Sunda Strait. Het is ruim 500 mijl - voornamelijk aan de wind – varen en we hopen dit in een kleine week te doen. In Merak Harbour – op West Java - zullen we uitklaren uit Indonesië. Op naar de Indische Oceaan!

Espiritu Top View

We hebben besloten Christmas Island over te slaan en dat betekent dat Cocos Keeling onze eerste plaats van bestemming in de Indische Oceaan wordt. We hebben nu toch wat tijd verloren en maken er liever geen haastreis van door overal maar kort te kunnen blijven. De ankerplaats van Christmas Island schijnt nogal onrustig te zijn en de meeste cruisers zeilen dan ook direct naar Cocos Keeling. Nog een belangrijke reden: Volgens de statistieken zullen we op weg naar Cocos Keeling een gunstigere windrichting hebben – ruime wind – dan naar Christmas Island – halve wind/aan de wind. En mochten deze redenen niet overtuigend genoeg zijn, de Indian Ocean Cruising Guide beschrijft Cocos Keeling als volgt: "Cocos Keeling consists of two main island groups. North Keeling is an atoll with a continuous coral reef enclosing the lagoon and is covered in coconut palms. It is a nature reserve and all fauna and flora are protected". Ik zeg: "DUIKEN!". "Cocos Keeling, here we come!"

Pomp VervangenTerwijl ik dit schrijf legt Stefan de laatste hand aan zijn bilgepomp onder de mededeling van: "We komen er wel: Stug doorwerken en hard vloeken!"

Dag 6, Donderdag 5 augustus 2004
Nongsa Marina Batam, Indonesië

De autopilot werkt weer! Morgenvroeg vertrekken we hier uit Batam. De reis kan nu ECHT beginnen!
[<<Natascha]

HET VERVOLG


| Webstats | Mail Espiritu E-mail Espiritu | Contact | Sponsors | Links |

Copyright © 2003-2005 Stefan en Natascha Verweij.
Web site design and maintenance, a service from Hollandia Home Services Pte Ltd

Blue Sea