Espiritu, een droom wordt werkelijkheid... English Language Homepage
Home
Bemanning
Jacht
Verslagen
Foto's
Route
Veel gestelde vragen
Terug naar Homepage

Waar ben ik? > Verslagen > Kaapstad - St.Helena >
(ENGLISH LANGUAGE VERSION AVAILABLE)

DE ALLER LAATSTE UPDATE (10 August 2005): De laatste belevenissen & foto's met natuurlijk de aankomst in Scheveningen [Spanje - Scheveningen*] [Azoren - Spanje] [Azoren]
*) verslag gewijzigd sinds laatste update

Espiritu is te koop (1MB)

KAAPSTAD (Zuid-Afrika) - St. Helena (Atalantische Oceaan)

WAT GING ER VOORAF...

Dag 173, Woensdag 19 Januari 2005
33° 55.1' S 18° 26.6' E
Vertrek uit Kaapstad

[Natascha >>]
Nadat we bij customs een hele lading aankoopbonnen achterlaten ten behoeve van de BTW teruggaaf, zijn we om 13.00 uur klaar voor vertrek. We zijn goed gemutst en hebben wel weer zin in een stukje zeilen. We zijn ontspannen, helemaal uitgerust en Espiritu verkeert in een prima conditie. Als de Atlantische Oceaan ook echt zo'n makkie is als men zegt, dan komen we de komende 12-13 dagen best door. We hebben weer een flinke lading nieuwe boeken aan boord en een boot vol lekker eten. Zoals altijd is het de eerste dag voorzichtig aandoen en zo veel mogelijk buiten blijven. We voelen ons een beetje katterig, maar dat mag bijna geen naam hebben.
[<< Natascha]

Dag 174, Donderdag 20 Januari 2005
32° 50.7' S 16° 31.8' E
Atlantic Ocean

[Stefan >>]
's Ochtend loggen we voor het eerst weer in op het radionetje van Fred om de laatste weersvoorspellingen te horen. Zijn ingeschatte 20 tot 25 knopen komt aardig overeen met de weersvoorspelling die ik gisteren van internet geplukt heb. In werkelijkheid hebben we echter 30 knopen, die ons onder dubbel gereefd grootzeil en deels ingerolde genua, met 8 tot 9 knopen richting St. Helena jaagt. Prima zeilen, koud biertje erbij, helemaal top.

PIEIEIEPPPP!!!! Nee hè? De generator kapt ermee en de inmiddels welbekende piep geeft aan dat hij oververhit is. Hoe kan dat nu? We hebben hem in Kaapstad zes uur laten testdraaien en we zijn nog geen dag weg of hij kapt er verdomme weer mee! Het is toch niet te geloven. Spendeer je honderden Euro's aan onderdelen, lig je iedere keer dagen in het zweethok aan het kreng te sleutelen en nog steeds houdt ie er binnen drie dagen na vertrek mee op, dit keer zelfs al na één dag.

Natascha kijkt me vol ongeloof aan, zij ziet de inhoud van de vriezer alweer overboord gaan. Op dit soort momenten zou je bijna uitkijken naar de aankomst in Scheveningen zodat je alle falende apparatuur definitief vaarwel kunt zeggen. De vriezer staat nu nog op -12 graden Celsius, zodat die de ochtend wel zal halen. Ik ben dusdanig gedemotiveerd dat ik eerst nog maar eens een biertje pak om te bedenken wat er in godsnaam aan de hand kan zijn. Ik zie namelijk nergens gelekt koelwater, het zoutwatersysteem draait naar behoren en hij heeft ook genoeg olie. Ik begrijp er werkelijk niets van.

Enfin, hij moet toch eerst afkoelen voordat ik eraan kan werken. Morgenvroeg, na een goede nacht slaap, een kop koffie en hopelijk wat minder golven, is hij de eerste. Ondertussen zijn we maar wát blij met de 12 Volts koelkast die ons zeker nog een week vlees zal geven.
[<< Stefan]

[Natascha >>]
23.00 pm. Stefan heeft me net uit mijn warme holletje verdreven. Mijn eerste nachtwacht is aangebroken. Het is fris, de tijd van 's nachts met een T-shirtje aan in de kuip is voorlopig voorbij. Daarvoor moeten we nog een graad of 25 noordwaarts (1.500 mijl). Nadat ik mijn T-shirt, fleecetrui, thermische lange onderbroek, zeilbroek, zeiljack en schoenen heb aangedaan en het fleecemutsje uit Kaapstad over mijn oren heb getrokken (toch niet zo'n gek idee van Stefan om er een te kopen), nestel ik me met een kop thee in de kuip.

De zeilen staan er goed bij met twee reven in het grootzeil. Het waait zo'n 24 knopen, een stuk minder dan toen ik drie uur geleden ging slapen en we nog drie reven in het grootzeil hadden en de genua een stuk was ingerold. De snelheid is nog steeds ruim acht knopen. Dat schiet lekker op. Er is geen ander schip te bekennen, dat is al zo sinds gisterennacht, toen het enige schip dat we tot nu toe gezien hebben, Espiritu op een mijl afstand passeerde. Ik heb moeite om mijn ogen open te houden en neem een Mars. Het zou verstandiger zijn om op een wortel te knabbelen, maar wat verstandig is, is meestal niet zo lekker. Jaloers kijk ik naar een tevreden snorrende Stefan, diep weggestopt in de slaapzak. Nog anderhalf uur, dan mag ik weer!
[<< Natascha]

Dag 175, Vrijdag 21 Januari 2005
31° 08.0' S 13° 33.4' E
Atlantic Ocean

[Stefan >>]
Met de beloofde kop koffie en twee boterhammen achter de kiezen moet ik er toch aan geloven. Eens kijken of we die generator weer aan de praat krijgen. Het koelwatersysteem blijkt niet leeg, maar er is wel zoveel water weggelekt dat ik er een kleine halve liter bij kan gooien. Zo gezegd zo gedaan, kap erop en draaien maar. Ik maak de generator eerst nog wel even helemaal droog, zodat eventuele lekken snel zichtbaar worden. Na een uurtje bromt hij nog vrolijk en zie ik inderdaad een klein druppeltje langs een van de slangen aflopen. De ringsluiting zit wel vast, maar niet muurvast. Ik draai hem wat strakker aan. Hopelijk lost dit het probleem op en was het dit keer maar een klein euvel. Zo niet, dan heb ik nog een reserveslang. Vanavond draaien we de generator weer en dan zien we wel verder.
[<< Stefan]

[Natascha >>]
Hierboven zie je een afdruk van het navigatieprogramma C-Map. De blauwe lijn geeft de route van Kaapstad naar St. Helena weer. Je ziet: Het ligt echt in the middle of nowhere. Het is 1.690 mijl varen en als je in de kolom rechtsboven kijkt, zie je dat we op het moment van afdrukken, nog 1.344 mijl voor de boeg hebben. Het rode bootje is Espiritu, die er nu - na twee dagen - 356 mijl heeft opzitten. Door middel van connectie aan GPS zie je altijd waar je zit. Een kind kan de was doen. Bij de huidige snelheid van 7,7 knopen, berekent het programma dat we over 7 dagen en 6 uur op St. Helena zullen zijn. Nu is de verwachting dat de wind de komende dagen flink gaat afzwakken, die zeven dagen zullen waarschijnlijk wel negen of tien dagen worden.

Overigens hebben we als back-up ook papieren zeekaarten, met de hulpmiddelen passer en parallelliniaal. Pc's kunnen namelijk net als generatoren kapot en in ons geval zit de helpdesk niet op de zesde verdieping.

Dag 176, Zaterdag 22 Januari 2005
29° 47.7' S 10° 40.0' E
Atlantic Ocean

Weer een jarige vandaag: Proficiat Laurens!!!

De techniek staat voor niets, wij doen gewoon even een belletje met onze satelliettelefoon. Over deze satelliettelefoon gesproken: Waar blijven al die gezellige SMS-jes van jullie??? (http://messaging.iridium.com, telefoonnummer: +88 163 154 7736).

De wind is inderdaad behoorlijk afgenomen van 20-25 knopen naar zo'n 10-15 knopen. Mooi spinnakerweer, dat wel. Met onze blauwrode reuzenzakdoek halen we nog steeds ruim zes knopen per uur. We klagen niet dus.

Behalve dat ene schip de eerste nacht, hebben we nog geen ander schip gezien. We zijn only the lonely op deze grote oceaan (niet Grote Oceaan, voordat we jullie in verwarring brengen). Hoewel, niet helemaal alleen. In ieder geval weten we dat Joy van de Deen Hans ongeveer 250 mijl voor ons zit en Marjolein en Henk van Jori - vanmorgen uit Kaapstad vertrokken - zitten zo'n 450 mijl achter ons. In geval van nood heb je daar natuurlijk weinig aan, maar het voelt toch goed. Iedere avond om 18.00 uur kletsen we met z'n allen over het radionetje. Hans dobbert rond in nog geen tien knopen wind, we weten dus wat ons te wachten staat.

Een ander dagelijks terugkerend ritueel is het Happy Hour. Afhankelijk van waar de zon is gaan we naar het terrasje op het voordek of in de kuip. Rond een uur of vier komt de box wijn uit de kast, kaasje of iets anders lekkers erbij (lang leve de koelkast), muziekje aan...helemaal goed!
[<< Natascha]

Dag 177, Zondag 23 Januari 2005
28° 30.3' S 08° 34.2' E
Atlantic Ocean

[Natascha >>]
En toen was de wind op. De zes knopen wind die de windmeter aangeeft is niet meer voldoende om te zeilen. Ik heb nachtwacht en word gek van het geklapper. De spinnaker gaan we midden in de nacht niet opzetten. Hup, dat ijzeren zeil maar aan dan. Stefan slaapt gelukkig door. Hij is zo moe dat hij zich door niets of niemand laat storen. Na een paar dagen op zee begin ik trouwens ook lekkerder te slapen. We zitten beter in het ritme en waren de eerste dagen waarschijnlijk nog niet moe genoeg.

Na een ontbijtje en een kop koffie, met op de achtergrond het sfeervolle geluid van een ronkende motor, doet Stefan zijn dagelijkse inspectieronde. Ik hoor gevloek op het dek, daar is iets niet goed. Door het flapperen van het zeil blijken vijf plastic karren van het grootzeil te zijn afgebroken (deze houden het zeil in de mast en de giek). Wanneer het zeil continu flappert komt er best wat druk te staan op deze karren. Ze waren al niet goed meer en breken nu een voor een af. We gaan ze tijdelijk vervangen door een aantal karren uit de giek, waar ze minder cruciaal zijn.

Tegen tienen proberen we het dan toch maar met de spinnaker. Het houdt niet over met 6 knopen wind, een snelheid van drie knopen is het maximale dat we eruit weten te persen. In ieder geval is er nu weer rust in de boot. De stand tot nu toe: De eerste vier dagen hebben we 655 mijl afgelegd. Geen slecht gemiddelde, maar als de wind zo matig blijft zal dat hard achteruit gaan. Om 13.00 uur 's middags hebben we nog zo'n 1.050 mijl te gaan tot St. Helena. De vader van Stefan heeft op www.weeronline.nl gekeken en laat ons via SMS weten dat we de komende dagen op niet meer dan 5 tot 10 knopen wind hoeven te rekenen. Waarschijnlijk blijft dit zo tot St. Helena. Dat wordt nog een lange rit!

Het is een beetje een sombere dag. De zon laat zich nauwelijks zien en Stefan wordt er niet blijer op zo zonder wind. De Hollandse driekleur hangt er trouwens ook vrij treurig bij, resultaat na ruim 7.000 mijl weer en wind te hebben doorstaan. We zullen hem op St. Helena vervangen voor een flitsende nieuwe.

Zoals we allemaal weten: "Ieder nadeel heb se voordeel". De boot ligt lekker vlak in dit weer en hoeven ons niet als een aap overal aan vast te klampen. Koken is een makkie zo en ik duik in mijn favoriete kookboeken: "The cruising cuisine" en "Feasts Afloat". Ik hoef me nu niet meer te beperken tot snelle pasta's of rijstgerechten, maar leef me uit op puffed pancakes, salades met van alles en nog wat (zolang de voorraad strekt), aardappelgratin en appelmuffins. In Kaapstad hebben we blikken asperges en zuurkool ingeslagen en ik verheug me nu al op een zuurkoolschotel en asperges met ham, aardappelen, hardgekookte eieren en een botersausje. We hoopten tijdens deze passage nog wat af te vallen (tweeënhalve maand Zuid-Afrika heeft ons wel érg goed gedaan...), maar dat kunnen we zo wel vergeten
[<< Natascha]

Dag 178, Maandag 24 Januari 2005
27° 24.1' S 06° 45.4' E
Atlantic Ocean

[Stefan >>]
Vannacht varen we voor het eerst met spinnaker door. Op zich zijn we hier niet zo happig op omdat het een heel karwei is om hem in het donker naar beneden te krijgen, mocht het te hard gaan waaien (vanaf zo'n 18 knopen wind). Maar aangezien zeilen met grootzeil en genua geen optie is in verband met het flapperen, het volle maan is (dus niet pikdonker) en de weersvoorspelling erg stabiel is, besluiten we om de spinnaker erop te houden. Mocht het nodig zijn, dan wordt diegene die slaapt uit zijn bed getrommeld en halen we hem naar beneden. De nacht verloopt zonder problemen, al moet diegene die wacht heeft wel alert blijven. Bij een kleine windvlaag heeft de spinnaker namelijk al de neiging om sterk op te loeven. Als de autopilot dan niet snel genoeg reageert, leidt dat tot ongecontroleerd verder oploeven hetgeen uiteindelijk in een opgeblazen spinnaker kan resulteren. Die ene keer per nacht dat hij aan de haal gaat is het dus zaak snel met de hand te corrigeren om de boel in het gareel te houden.

Het waait niet harder dan 15 knopen, dus het kleurige gevaarte blijft de hele nacht staan. De rest van de dag ook trouwens. We leggen vandaag slechts 105 mijl af. Een "all time low". Daar gaat ons mooie daggemiddelde.
[<< Stefan]

Dag 179, Dinsdag 25 Januari 2005
26° 38.1' S 04° 50.0' E
Atlantic Ocean

[Natascha >>]
Het varen met de spinnaker gisterennacht is goed bevallen, dat houden we er dus maar in nu de wind zo zwak is. In de ochtend is het werken geblazen, we wisselen tig keer van zeil. De spinnaker moet eraf want het waait te hard. We hijsen het grootzeil en de genua. Op het moment dat deze staan zakt de wind compleet in. Hup, spinnaker maar weer omhoog, genua omlaag en het grootzeil laten we staan. De wind vindt dit wel een erg leuk spelletje en trekt pardoes weer aan. Een grootzeil en spinnaker samen kunnen minder wind hebben dan een spinnaker alleen en we zijn weer totaal overtuigd. Aan het werk, het grootzeil moet naar beneden voordat de spinnaker het begeeft.

Stefan vindt het spelletje aanzienlijk minder leuk en zijn humeur daalt met de minuut. Dit heeft direct zijn invloed op de normaal zo soepele samenwerking tussen schipper en bemanning, want naar een vloekende schipper luisteren matrozen niet al te best. Uiteindelijk staat de spinnaker weer te wapperen, precies zoals we twee uur geleden begonnen zijn.
[<< Natascha]

[Stefan >>]
Tja, ik moet mijn irritatie toch ergens op kunnen botvieren. Het meest voor de hand liggende slachtoffer is dan die arme matroos.
[<< Stefan]

[Natascha >>]
Gelukkig draait de schipper weer snel bij en is deze matroos niet al te haatdragend. Anders zou het wel een heeeeeeeeele lange overtocht worden. We persen er vandaag 130 mijl uit. Langzaam, langzaam komen we dichterbij St. Helena. We zijn nu over de helft.

Inmiddels snort de generator alweer een paar dagen naar volle tevredenheid. En daarmee wij ook trouwens. Sinds de ringsluiting aangedraaid is lekt hij geen koelwater meer. Althans, nauwelijks meer. Na weer tien uur gedraaid te hebben, controleerde Stefan net het koelwater en er kon een kwart kopje bij. Hoewel het zo wel gaat, hoort het natuurlijk niet. Op St. Helena nog maar eens een keer goed naar het ding kijken. Voorlopig genieten we van heerlijk koude drankjes, kaas en vlees op ons bord. Een luxe die we tijdens de vorige passages hebben moeten missen.

Wat nog meer? 's Middags passeren we de lengtegraad van de haven van Scheveningen, namelijk 04° 15 Oosterlengte. Grappig toch? Scheveningen ligt op de 52e graad Noorderbreedte en wij zitten nu op 26 graden Zuiderbreedte. Precies de helft, ook toevallig! Ik cijfer nog een beetje door. (Wie is hier nu de accountant?) 1 graad = 60 mijl. We bevinden ons nu dus precies 4.680 mijl (60(52+26))onder Scheveningen. Ik hoor jullie denken: "Bedankt voor deze volstrekt nutteloze informatie."

Dag 180, Woensdag 26 Januari 2005
25° 35.7' S 02° 42.0' E
Atlantic Ocean

Stefan is niet lekker. Hij heeft de hele nacht al last van buikpijn, een knoop in zijn buik zoals hij zegt. Iets verkeerds gegeten? Geen idee, we hebben hetzelfde op en ik heb nergens last van. Hij heeft nauwelijks geslapen en ook 's ochtends wil het maar niet lukken. Ik werp een blik op de inhoud van de medicijndoos en hoewel er niet echt iets in zit tegen een knoop in de buik, geef ik hem een Iboprofen. Even later ligt hij te pitten. Mooi zo. Misschien een goed moment om het Geneeskundig Handboek voor de Scheepvaart eens door te bladeren en mijn medische kennis een beetje te vergroten. Mocht de nood ooit aan de man komen, dan is het wel handig als we tenminste weten wat daar allemaal in staat en waar we een en ander kunnen opzoeken.

Het uitgebreide hoofdstuk over huidziekten skip ik maar. Baardschurft, (schaam)luizen, gordelroos en wormen...,we behoren niet echt tot de risicogroep volgens mij. Erg handig is het overzicht van geneesmiddelen, gegroepeerd naar categorie. We hebben allerlei soorten pijnstillers aan boord, maar wanneer neem je nu welke? Paracetamol, zwaardere pijnstillers, nog zwaardere, Iboprofen. Sommige zijn pijnstillend en koortsverlagend, andere pijnstillend en ontstekingsremmend. En waar kan ik breedspectrum antibiotica nu allemaal voor gebruiken? Erg leerzaam allemaal.

Ik blader door naar de buikafdeling. Daar staan een boel aandoeningen in die heel wat ernstiger zijn dan een knoop in je buik. Je zult midden op zee maar een acute blindedarmontsteking, buikvliesontsteking of darmafsluiting krijgen! Maar niet aan denken, want hulp komt dan vrijwel altijd te laat. Gelukkig is de kans op een van deze ziekten heel erg klein. Veel waarschijnlijker zijn ongemakken als (buik)griep, zeeziekte, kleine wondjes, insectenbeten of zonnebrand. Geen ernstige dingen maar wel vervelend als je er niets voor bij je hebt. Voor al deze kwalen heb ik een doos vol pillen, poeders en zalfjes aan boord. Zo heb ik gisteren bijvoorbeeld tijdens het zonnen mijn billen verbrand. Stefan smeert ze liefdevol in met Calamine lotion met menthol...
[<< Natascha]

[Stefan >>]
En wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten! De volgende keer maak ik er een foto van.
[<< Stefan]

[Natascha >>]
Hierboven weer een afdruk van C-Map en zoals je ziet komen we steeds dichterbij St. Helena. Nog 716 mijl, wat bij de huidige snelheid van gemiddeld vijf knopen neerkomt op nog vijf dagen varen. Ook hebben we de route van St. Helena naar het Braziliaanse eiland Fernando de Noronha (ongeveer 1.800 mijl), alvast ingetekend.

Het Happy Hour bij café "'t Foardek" begint zo. Stefan ligt alweer te slapen dus ik ga vandaag maar alleen.
[<< Natascha]

Dag 181, Donderdag 27 Januari 2005
23° 51.2' S 01° 26.5' E
Atlantic Ocean

[Stefan >>]
Gisteren hadden we net voor het eten de spinnaker naar beneden gehaald omdat het ineens 23 knopen begon te waaien. Een beetje te veel van het goede voor onze lichtweer held. De lucht zag er echter best vriendelijk uit, een voorbode voor rustig weer de komende uren.

Als ik bij het wisselen van de wacht, om 02.00 uur, voorstel het blauwrode gevaarte weer te hijsen wordt dat met weinig enthousiasme ontvangen. Oké, laat dan maar even. Op mijn tweede wacht kan ik mijn ogen nauwelijks openhouden en word ik gek van het geschommel op de golven. Tijd voor wat actie. Laten we eens beginnen met de spinnaker aanslaan, dan kunnen we hem later altijd nog hijsen... Enfin, een goed half uurtje later staat hij erop en is de genua ingerold. In plaats van twee keer, nu zo'n acht keer heen en weer gelopen en met gebruik van alle ledematen en tanden heb ik het toch gefikst. Natascha had niets gemerkt, je had haar gezicht moeten zien toen ik haar om 04.30 uur wekte voor haar wacht.

Een van de inmiddels beruchte 25 pompen heeft de geest gegeven, dit keer de zoetwaterpomp voor het drinkwater. Het koper van de elektromotor is een stuk donkerder dan normaal en stinkt een uur in de wind. Die is duidelijk overleden. Geen nood, we hebben nog exact dezelfde als reserve die gebruik kan maken van dezelfde koppelingen wat het vervangen kinderlijk eenvoudig maakt.

Maar dan moet hij het wel doen! En dat doet ie dus niet. Daar sta je dan met nog zo'n 300 liter water in de tank waar je lekker niet bij kunt. Als laatste redmiddel heb ik een voetpomp die ik ertussen kan zetten. Geen risico van elektrische problemen en het lekkend O-ringetje is snel met wat Vaseline verholpen. Enig nadeel, de voetpomp kan niet echt als zodanig geïnstalleerd worden zodat ik hem met de hand moet bedienen. En laten mijn handen nu net iets minder sterk zijn dan mijn benen. Iets zegt met dat we die 300 liter niet op gaan maken...

Nu duimen dat we op St. Helena iemand vinden die iets met de pompen kan. En ik had nog wel de hoop zonder to-do lijstje aan te komen. Weer mislukt.

We zijn vandaag weer 130 mijl dichterbij St. Helena gekomen.
[<< Stefan]

[Natascha >>]
Sinds een paar dagen luisteren we trouwens iedere avond via de HF Radio naar de Wereldomroep (6020 AM, 18.00 uur Nederlandse tijd). Zo blijven we toch een beetje op de hoogte van wat er in Nederland en de rest van de wereld gebeurt, al moet ik zeggen dat ik het geen geweldige nieuwszender vind. Bij het horen van het weerbericht kijken we elkaar iedere keer weer grijnzend aan: "Natte sneeuw en maxima van 2 graden". Het beste vermaak is leedvermaak. Sorry jongens!

Dag 182, Vrijdag 28 Januari 2005
22° 18.4' S 00° 17.8' E
Atlantic Ocean

De tiende dag op zee. We hebben nog 500 mijl te gaan en C-Map liet me net weten dat we daar bij de huidige snelheid nog 15 dagen over gaan doen!!! Ja, jullie lezen het goed. Het waait namelijk niet en we doen 1 knoop (stroom mee). Stefan slaapt nog. Als hij zo meteen wakker wordt gaat de spinnaker direct omlaag (ik kan dat niet zoals Stefan in mijn eentje) en de motor aan.

Na een paar uur motoren hijsen we tegen het middaguur de spinnaker weer. Nauwlettend houden we de snelheidsmeter in de gaten. Zodra de snelheid onder de 4,5 knopen komt, gaat direct de motor weer aan. De verwachte aankomst op St. Helena is maandag of dinsdag, maar als we niet minimaal vier knopen per uur doen, duurt het zelfs nog langer.

Om precies 13.00 uur passeren we de nul graden Meridiaan (Greenwich), op:
21° 55 Zuiderbreedte en 00° 00 Westerlengte. Erg leuk ook dat bord hier midden op de oceaan met: "Welkom op het Westelijk Halfrond".

Dag 183, Zaterdag 29 Januari 2005
20° 48.8' S 01° 01.0' W
Atlantic Ocean

De hele nacht staat de herrieschopper aan. Gelukkig zijn we zo moe dat we toch wel slapen. Om 07.00 uur hebben we nog 400 mijl te gaan. Waarschijnlijk komen we in de loop van dinsdag aan op St. Helena. Het ziet er niet naar uit dat we vandaag ook nog maar een zúchtje wind krijgen.

Hé, een schip! Het tweede schip tot nu toe. Het is een groot vrachtschip dat op zo'n drie mijl afstand met ons op vaart. Waar zou hij naar toe gaan? West-Afrika, Noord- of Zuid-Amerika of misschien Europa? Vreemde gewaarwording na zoveel dagen alleen op de oceaan.

Om wat te doen te hebben bak ik voor het eerst in mijn leven koekjes. "Gezonde" koekjes met olijfolie in plaats van boter en rozijntjes, appelmoes, vanille en koekkruiden. Volgens mij zijn ze redelijk goed gelukt, Stefan zit er in ieder geval goed van te kanen.

We vinden het weer eens tijd om de vislijnen uit te gooien. De eerste poging tijdens deze trip want de afgelopen dagen hadden we nog niet zo'n zin in vis. Eens kijken of het vandaag wil lukken. Om onze kans wat te vergroten gooien we drie lijnen uit: De hengel met molen en twee handspoelen. En ja hoor, na een paar uur is het inderdaad raak. De dorade heeft zijn keuze laten vallen op onze meest populaire lure, een houten visje dat ooit blauw met geel was. Voortgetrokken door de boot zwemt deze precies als een visje. Hoeveel vissen we er al mee gevangen hebben weten we niet meer, veel in ieder geval. De tandafdrukken in het ding zijn het bewijs. The lethal lure strikes again! We eten hem Sweet & Sour met sojasaus, azijn, suiker, gemberwortel, knoflook, ananas(sap) en stukjes wortel. Om je vingers bij af te likken!

Dag 184, Zondag 30 Januari 2005
19° 23.0' S 02° 47.6' W
Atlantic Ocean

Het is nu echt aftellen geblazen, nog 270 mijl te gaan, nog twee dagen. Oké, het gaat dan wel niet hard, maar dit is wel een heerlijk relaxte passage. Geef mij ze maar zo hoor, liever 13 dagen op een makkelijke manier (lees: een rustig, vlak liggende boot, geen zeeziekte, nauwelijks omkijken naar de boot en de zeilen, lekker weer), dan 10 dagen zwoegen. Misschien moeilijk voor te stellen, maar we vervelen ons totaal niet en de dagen vliegen voorbij.

Zo zien onze dagen op zee er ongeveer uit:

07.00 - 08.00 uur
Officieel einde nachtwacht Natascha. Stefan mag lekker doorpitten, Natascha is nu toch wakker. Positie opschrijven in logboek en weerfax via HF radio op de PC binnenhalen.

08.00 - 09.00 uur
Stefan wordt wakker, ontbijt met crackertje en kop koffie/thee. Tegelijkertijd de generator draaien voor de koelkast/vriezer en de acculader.

09.00 - 13.00 uur
Een combinatie van de volgende dingen: Lezen, zonnen (Natascha), brood of iets anders lekkers bakken (Natascha), zeilen wisselen, klussen, vislijnen uitgooien (Stefan), lunch.

13.00 - 16.00 uur
Positie opschrijven in logboek en afgelegde afstand laatste etmaal berekenen. Een combinatie van de volgende dingen: Douchen, lezen, klussen, zeilen wisselen, verslag voor de website bijwerken en vis fileren (Stefan's werkje, als we er een gevangen hebben natuurlijk).

16.00 - 17.00 uur (vaak al eerder)
Happy Hour met happen en dranken en filosoferen/brainstormen/fantaseren over de ideale boot (kan trouwens op ieder moment van de dag). We beginnen al een aardig idee te krijgen en kunnen één ding zeggen: "Dat gaat goed geld kosten!" Het zal dus nog wel even duren voordat we dat bij elkaar gespaard hebben.

17.00 - 18.00 uur
Een druk uurtje. Koken, generator draaien, eten en afwassen.

Gelukkig hebben we weer voldoende wind om te zeilen. De hele dag hebben we de spinnaker staan en in zo'n tien knopen wind behalen we een snelheid van vijf knopen gemiddeld.

Dag 185, Maandag 31 Januari 2005
17° 43.6' S 04° 06.8' W
Atlantic Ocean

We hebben onze horloges nog staan op Zuid-Afrika tijd, maar omdat we inmiddels 1.000 mijl westelijker zitten, zouden we de klok eigenlijk twee uur terug moeten zetten. We hadden besloten om dit pas op St. Helena te doen, zodat ons wachtritme niet verstoord zou worden. Ik vond dat een logisch idee, maar inmiddels toch wat minder. Het is nu 's avonds namelijk pas twee uur later donker en 's ochtends twee uur later licht. Omdat Stefan de avondwacht heeft en ik die in de ochtend, zit Stefan dus twee uur minder in het donker en ik twee uur meer. Daarbij komt dat ik 's avonds om 19.00 uur niet kan inslapen omdat de zon nog volop schijnt en Stefan 's ochtends lekker twee uur langer doorpit. Voel je hem? Maar ik haal mijn slaap overdag wel in hoor. Om 07.00 uur is het nog 145 mijl naar St. Helena. We verwachten morgenmiddag aan te komen.
[<< Natascha]

[Stefan >>]
Tijdens deze passage zijn we ons gaan realiseren dat deze levensstijl toch wel erg goed bij ons past; de vrijheid, het een zijn met de natuur en de zee, de rust aan boord, het zien van bijzondere plekken en alle tijd voor elkaar. Voeg daarbij het plezier om je boot optimaal te trimmen zodat hij lekker zeilt en hem te vertroetelen zodat hij ook goed voor jou blijft zorgen en het plaatje is compleet. Zeker gezien alle investering is een jaar eigenlijk te kort en we dromen nu al van een tweede, langere reis, misschien wel rond de wereld. Al zal dat nog wel tien tot vijftien jaar kunnen duren.
[<< Stefan]

Dag 186, Dinsdag 1 Februari 2005
16° 10.6' S 05° 09.4' W
Aankomst St. Helena

[Natascha >>]
Langzaam wordt het licht. Precies een half jaar en 8.500 mijl na vertrek uit Singapore, bevindt Espiritu zich dertig mijl van de Britse kolonie St. Helena. Ik speur de horizon af om te kijken of ik al land zie. Zowaar, heel in de verte lijkt het of ik een berg uit de zee zie opdoemen. Helemaal zeker ben ik nog niet, het kunnen ook wolken zijn. Op de boeg wrijf ik eens goed in mijn ogen en tuur weer naar die oneindige blauwe streep. Ja, ik zie het toch goed, voor me ligt St. Helena. Ik heb de neiging om heel hard: "Land in zicht!" te roepen, maar weet me in te houden. Stefan ligt namelijk nog in diepe rust.

Ik kan niet wachten om voet aan land van deze unieke plek te zetten, het meest afgelegen eiland ter wereld. Als een speldenknop liggend middenin de enorme Zuid-Atlantische oceaan, in afwezigheid van een vliegveld slechts bereikbaar per schip.

Om 14.00 laten we het anker zakken in de enige haven van het eiland, met de toepasselijke naam "The Anchorage". Er liggen hier nog twee andere boten die we kennen: de Deense boot Joy en de Finse boot Tikki. Niet echt overbevolkt dus, net als het eiland zelf met zijn 5.000 inwoners.

Dag 187, Woensdag 2 Februari 2005
15° 55.3' S 05° 43.3' W
St. Helena

Wanneer we vanuit het haventje via een poort het stadje Jamestown binnenlopen, voelen we ons net Alice in Wonderland die via een konijnenhol een betoverde wereld instapt. Een wereld van honderd jaar terug, waarin files, criminaliteit en mobiele telefoons onbekend zijn. Vanaf zee lijkt het vulkaaneiland een kale, onvruchtbare rotspartij, maar binnen de muren van dit fort openbaren zich groene heuvels en valleien, tropische bossen, watervallen en weilanden.

St. Helena is een klein eiland van tien bij zeventien kilometer. Vanwege de unieke ligging heeft het eiland een belangrijke rol in de geschiedenis vervuld. Ontdekt door de Portugezen in 1502 en in handen van Engeland sinds 1659, was het een ideale tussenstop voor de Oost-Indië vaarders. De meest beroemde inwoner was Napoleon, die in 1815 naar deze uithoek van de wereld verbannen is.

Jamestown is het enige stadje op St. Helena en heeft 900 inwoners. Het bestaat uit slechts twee straten en ligt in een vulkaanvallei van nog geen honderd meter breed. Alles is er te vinden: Een SPAR, een toeristenbureautje, een videotheek, een paar pensionnetjes, een hotel, een tandarts, een ziekenhuis, een paar lagere scholen, een middelbare school etc. Bij Cable & Wireless, de telecomprovider van St. Helena, kunnen we internetten. Duur maar wel lekker snel. Alleen erg jammer dat we geen bestanden mogen uploaden. Hadden we het verslag zo netjes bijgewerkt, moeten we tot Brazilië wachten. Balen!

Er rijden in verhouding veel auto's rond, dat is ook wel logisch met al die steile wegen. Grappig, we zien een paar eencijferige nummerplaten. Het is erg rustig op straat. Iedereen groet elkaar en er heerst een erg vriendelijk sfeertje. Bij Ann's Place, populair onder locals en yachties, leveren we een paar zakken vuile was af en eten een hamburger. Het hangt er vol met vlaggen van allerlei landen, herinneringen aan vorige bezoekers en in een doos ligt een stapel gastenboeken daterend vanaf 1979! Ann's Place is een begrip op St. Helena.

Via de Jacobs Ladder met zijn 700 treden klimmen we naar de top van "Ladder Hill". Vroeger liep hier een door ezels aangedreven treintje over waarmee mest omhoog werd vervoerd. Een stevige klim met bovenop een prachtig uitzicht over de zee en de haven.

Terug op de boot biedt handige Hans van Joy aan om naar de twee kapotte zoetwaterpompen te kijken. Na een uurtje sleutelen blijkt dat een van de twee niet meer te repareren valt en van de andere is de elektromotor ook bijna op zijn einde. Hans krijgt hem weer aan de praat, maar de vraag is hoe lang hij het blijft doen. Op het eiland is geen nieuwe pomp te krijgen, laten we hopen dat deze het tot Brazilië uithoudt. Via West Marine in de US gaan we een nieuwe bestellen die we in Brazilië laten afleveren. Eens even uitpluizen waar we dat het beste kunnen laten doen. We nodigen Andrew en Rita van Tikki en Hans uit voor een borrel. Aardige mensen, Andrew en Rita, alleen erg moeilijk communiceren met Rita die nog geen drie woorden Engels spreekt. Wij spreken nog minder Fins, dus Andrew heeft de hele avond voor tolk gespeeld.

Dag 188, Donderdag 3 Februari 2005
15° 55.3' S 05° 43.3' W
St. Helena

Stefan heeft de halve nacht wakker gelegen van het gerol en geklots en dat is te merken aan zijn humeur vanmorgen. De ankerplaats hier is toch wel een minpunt. We hadden gedacht hier tot zaterdag of zondag te blijven, maar overwegen nu om morgen te vertrekken.

Vandaag neemt "Saint Robert" (inwoners van St. Helena worden ook wel "Saints" genoemd) ons - samen met Hans, Rita en Andrew - in zijn taxi mee op pad voor een tour rond het eiland. De taxi is een open bakkie met een tentje erop dus de airco is gratis. Robert is een van de oudere inwoners van het eiland en is 28 jaar buschauffeur geweest. Vanzelfsprekend kent iedereen hem en om de haverklap gaan er vriendelijke handen de lucht in. Robert vraagt ons of het oké is dat de tour zo'n drieënhalf uur duurt. "Geen probleem, we hebben alle tijd". (Uiteindelijk neemt hij ons maarliefst vijf uur mee op sleeptouw).

Via Napoleon Street rijden we een weggetje omhoog naar het uitkijkpunt "Two Gun Saddle", vanwaar we een mooi uitzicht hebben over Jamestown en James Bay. Miljoenen jaren geleden is St. Helena ontstaan uit een vulkaanuitbarsting. Erosie heeft in de loop der jaren de top doen afvlakken en de ruige, grillige vormen gecreëerd. Op de vruchtbare hellingen zijn prachtige bossen en weides ontstaan.

Toen keizer Napoleon in 1815 op het eiland aankwam, was hij hevig teleurgesteld bij het zien van de boerderij ("Longwood House") waar hij zou komen te wonen. Tja, meneer was natuurlijk de meest luxueuze paleizen gewend. De boerderij zou worden opgeknapt en uitgebreid voor Napoleon en zijn twintig personeelsleden. In de tussentijd woonde hij in het op een heuveltje gebouwde "Briars Pavillion", dat we als eerste bezoeken. Het huisje heeft slechts één kamer, maar wel met fantastisch uitzicht.

Longwood House is een stuk ruimer met negen kamers inclusief een bibliotheek en biljartzaal. Voor een potje biljart was de man echter te depressief, zodat de biljarttafel alleen gebruikt werd door zijn personeel. In 1819 werd Napoleon ernstig ziek en twee jaar later stierf hij in Longwood House. De historici zijn het niet eens over de doodsoorzaak: Maagkanker, een leverziekte of vergiftiging. Volgens onze Zuid-Afrikaanse gids en Napoleonfanaat - een boeiende verteller - is Napoleon overleden aan maagkanker. De graftombe op het eiland is nu leeg, in 1840 is het lichaam overgeplaatst naar "Les Invalides" in Parijs.

Vol trots rijdt Robert ons van het ene naar het andere plekje en vertelt honderduit. Zo zien we een paar satellietschotels, gebouwd in 1995, die de connectie van de eilandbewoners met de buitenwereld enorm vergroot hebben met de introductie van TV. Internationaal bellen kan ook pas sinds een paar jaar en mobiele telefonie is nog onbekend op St. Helena. Al dertig jaar wordt er gesproken over een vliegveld, maar veel verder dan praten is het nog steeds niet gekomen. Het zou gefinancierd moeten worden door de UK en die ziet er duidelijk de noodzaak niet van in. Hoewel een vliegveld de mobiliteit van de bevolking en het toerisme flink zou doen toenemen, hoeft het van Robert niet zo nodig; de ongereptheid van het eiland zou erdoor verloren gaan.

Voor de aanvoer van produkten zijn de Saints volledig afhankelijk van het postschip, de "RMS St. Helena", met route: Kaapstad - St. Helena - Ascencion (met vliegveld) - UK. Dit schip komt twee keer per maand aan en neemt ook een handjevol toeristen mee. We zijn verbaasd over het feit dat St. Helena zo'n beetje alles importeert uit Zuid-Afrika, zelfs basisprodukten zoals groente, fruit, suiker, bloem, eieren en vlees. Waarom ze niet een stel kippen op het eiland loslaten voor verse eitjes en kipfilet is ons volledig onduidelijk. En hoewel er 2.000 koeien rondlopen zijn verse melk en melkprodukten niet te krijgen op het eiland. De runderen worden gehouden voor het vlees, melkproduktie vindt men te arbeidsintensief. De mensen moeten het maar doen met houdbare melk en de ongezonde "condensed milk".

We brengen een bezoek aan Jonathan, de oudste inwoner van St. Helena. Jonathan is een reuzenschildpad van ruim 170 jaar! Hij slijt zijn oude dag in de tuin van "Plantation House" - de gouverneurswoning - samen met zijn vier jongere vriendjes. Robert leert ons een trucje. Als je zachtjes met de onderkant van je voet over zijn achterpoot wrijft, gaat Jonathan staan. Ik weet niet of hij het echt leuk vindt, maar wij vinden het erg grappig.

We rijden nog even langs High Knoll Fort, Prince Andrew School (de middelbare school) en het wijkje "Half Tree Hollow", waar Robert woont en nemen dan afscheid van onze taxichauffeur. We gaan met z'n vijven lunchen bij Ann's Place en pikken meteen onze was op. Jemig, dat is big business voor Ann, ze rekent er 12 Pond (bijna 20 Euro) voor! Dat is drie keer zo duur als in Zuid-Afrika! Hans kan e-mail versturen via zijn HF radio en gaat proberen het verslag naar Eugène te mailen. Met een beetje geluk hoeven jullie dan niet tot Brazilië te wachten voor een update. De onrustige ankerplaats doet ons besluiten om morgenmiddag te vertrekken. Zo groot is het eiland nu ook weer niet, het belangrijkste hebben we wel gezien. Op naar het Braziliaanse eiland Fernando de Noronha, een paradijsje volgens diegenen die er geweest zijn, vergelijkbaar met Cocos Keeling. Dat wordt weer duiken! Dit wordt de langste passage tot nu toe, ruim 1.700 mijl. Hopelijk krijgen we wat meer wind dan tijdens de afgelopen passage en zijn we er binnen twee weken.

Dag 189, Vrijdag 4 Februari 2005
15° 55.3' S 05° 43.3' W
Vertrek St. Helena

Nadat Stefan in Durban naar de kapper was geweest en met een toch wel vrij bijzondere coupe terugkwam, mag ik het vandaag weer eens proberen onder het mom van: "Als ik dan toch verknipt word, dan liever gratis." In een mum van tijd heeft Stefan weer een fris koppie en het resultaat is zeker niet slecht. Oefening baart kunst, als we straks terug in Nederland zijn, wil hij vast niet anders meer...

Voordat we vanmiddag vertrekken willen we nog even naar het museum. Ook willen we bij West Marine een zoetwaterpomp bestellen, want de kans is groot dat de opgelapte die er nu inzit het snel begeeft. Eerst naar Cable & Wireless dus. Via internet bestellen we een pomp en geven als afleveradres het hotel met jachthaven: "Marina Park" in Fortaleza op. Hier verwachten we over een week of drie aan te komen. Hopelijk gaat dat goed want tot nu toe hebben we niet zulke goede ervaringen met het laten versturen van pakjes.

Na het uitklaren, nog een paar boodschappen en het vullen van onze watertank - plus 75 liters in jerrycans indien we zonder pomp komen te zitten - gaan we naar het museum. Uitbundig worden we ontvangen door twee schattige dametjes, wij zijn de eerste bezoekers vandaag.

"Where are you from?", vraagt een van de twee.
"From the Netherlands."
"Oh, really? Which one?"
"Holland"
Ze knikt enthousiast. "I was there long time ago."

Als we haar vertellen dat we hier met onze eigen boot zijn, kijkt ze ons verbaasd aan.
"But you don't look like yachties..."
"Well, how is a yachtie supposed to look like then?"

Ze bekijkt ons nog eens goed en antwoordt dan voorzichtig:
"Well, more sunburned and maybe different clothes".

Waarschijnlijk dacht ze ook: "Shabby and older..."
We vatten het maar als een compliment op.

Het museum is klein, maar alles is met aandacht en op een persoonlijke manier tentoongesteld. Onder andere het servies en andere opgedoken spullen van het wrak "de Witte Leeuw". Toen dit Nederlandse schip in de 17e eeuw op het eiland aankwam en twee Portugese schepen probeerde te plunderen werd het vakkundig gebombardeerd door de Portugezen en kwam op de bodem van de oceaan terecht. Boontje komt om zijn loontje.

Inmiddels zijn er drie jachten bijgekomen, die ook allemaal naar Fernando de Noronha gaan. Wij lichten als eerste het anker, Tikki en Joy vertrekken morgen. Uitgetoeterd en uitgezwaaid door de rest zet Espiritu om 17.00 uur koers richting Brazilië. Tegen zonsondergang is het hoge eiland nog steeds erg goed te zien. Een prachtig gezicht, als de zon er zo op schijnt.
[<< Natascha]

HET VERVOLG


| Webstats | Mail Espiritu E-mail Espiritu | Contact | Sponsors | Links |

Copyright © 2003-2005 Stefan en Natascha Verweij.
Web site design and maintenance, a service from Hollandia Home Services Pte Ltd

Blue Sea