Espiritu, een droom wordt werkelijkheid... English Language Homepage
Home
Bemanning
Jacht
Verslagen
Foto's
Route
Veel gestelde vragen
Terug naar Homepage

Waar ben ik? > Verslagen >juli 2004 >
(ENGLISH LANGUAGE VERSION AVAILABLE)

DE ALLER LAATSTE UPDATE (10 August 2005): De laatste belevenissen & foto's met natuurlijk de aankomst in Scheveningen [Spanje - Scheveningen*] [Azoren - Spanje] [Azoren]
*) verslag gewijzigd sinds laatste update

Espiritu is te koop (1MB)

Juli 2004
Afscheid, afscheid & afscheid

Joyce en Pardoes in de EftelingVerjaardag Natascha bij Moon en ErnstRoseproeverij bij Marjon en MartinVertrek vanaf Schiphol

Tot en met dinsdag 13 juli

[Natascha>>>]
Van 25 juni tot 13 juli waren we in Nederland. Stefan had in de week van 5 juli cursus in Rotterdam, mooi dus wat tijd eraan geplakt om familie en vrienden nog even te zien. Jammer genoeg is de tijd altijd te kort en we hadden nog met veel meer vrienden willen afspreken. Voor diegenen die we wel gezien hebben: Ontzettend bedankt voor de hartelijke ontvangsten, de gezellige etentjes, feesten en uitjes. Het was goed om bij te kletsen en te zien dat je na 1 jaar zonder elkaar, gewoon weer op de oude voet verder gaat.

Het was heerlijk om weer te genieten van Hollandse terrasjes, het Scheveningse strand, de Efteling, vette frikandellen speciaal, nieuwe haring met uitjes en boterhammen met hagelslag. Het flutweer en de steeds maar langer wordende files hebben we niet gemist in Singapore, maar daar viel helaas niet aan te ontkomen. Scheveningen – Den Haag Centrum kostte me een uur, waardoor ik Maureen een half uur op een barkruk in de Hathor heb laten wachten (gelukkig is ze niet anders van me gewend). Rijdend van Helmond naar Den Dolder heb ik ter hoogte van Veghel - off all places - anderhalf uur uitgekeken op een weiland met koeien. Met mama en Laurens op verjaardag Cocky

We hebben flink wat verjaardagen gevierd. (Schoon)moeder Cocky vierde haar 60e verjaardag groots en erg gezellig in de tuin, meteen een goede manier om een groot deel van de familie tegelijkertijd te zien. Swingend in de Utrechtse “Catacomben” hebben we gevierd dat Suus 30 werd en voor Stefan's en mijn verjaardag hebben we gebarbecued in de tuin van Monique en Ernst. Naast heel veel boeken voor de rustige uren straks aan boord, was het allermooiste kado toch wel de vouwfiets die we van Cocky en Ton kregen. Ideaal om straks de nodige in- en uitklarings formaliteiten en boodschappen te kunnen doen.

Maar ook als er geen verjaardag, baby op komst of een nieuw huis gekocht is, kun je natuurlijk een feestje bouwen. We hadden het vantevoren niet durven denken, maar de 8 flessen rosé die Marjon en Martin ons aan het begin van de avond lieten zien, waren uiteindelijk allemaal leeg (en niet te vergeten de fles champie waarmee we waren begonnen).

We vonden het ontzettend lief dat ouders, Laurens, Evelien, Ineke en oma ons kwamen uitzwaaien op Schiphol. Iedere keer weer een moeilijk moment, maar we beloven dat dit voorlopig de laatste keer zal zijn!

Woensdag 14 juli

Weer terug in het heerlijk warme Singapore! De countdown begint, nog 17 dagen voor vertrek! Wat moet er allemaal nog gebeuren?

  • Laatste klussen (Het woord "laatste" is eigenlijk verkeerd want er zijn ALTIJD klussen te doen op een boot)
  • Permit Indonesische wateren en visum Indonesie regelen
  • Motorola Iridium telefoon en datakit bestellen
  • Bootverzekering afsluiten (via Intramar)
  • EPIRB aanschaffen (noodbaken met GPS)
  • Noodton samenstellen
  • Zeekaarten kopen
  • Navigatiesoftware installeren en uittesten (C-Map en MaxSea, hiermee kunnen we ook weerinformatie binnenhalen)
  • Proviand inslaan
  • Afscheidsborrel (25 juli)Maandblad Yacht Vision

Onder de laatste klussen vallen: Electrisch toilet aansluiten, filter zoetwaterpomp installeren, warm water aan de praat krijgen, bedrading electrische bilgepomp en HF radio nakijken (beide werken niet goed) en nog wat zaken. Vooral "electrisch werk" en onze techneut Mike gaat Stefan volgende week een handje helpen. By the way: We logeren nog steeds bij hem. Mike heeft namelijk na DRIE! maanden nog steeds geen genoeg van ons en tsja...een huis is toch comfortabeler dan een boot.

Nog iets erg leuks: Het maandblad Yacht Vision - van het RTL4 TV programma - gaat ons volgen en maandelijks een verhaal over ons publiceren. Het eerste nummer ligt half augustus in de winkels. Don't miss it!

Donderdag 15 juli

Stefan zit diep met zijn neus in de HAM radio boeken. Morgen heeft hij examen, maar behalve wat leeswerk in het vliegtuig, heeft hij nauwelijks tijd gehad om te studeren. De stof gaat een heel stuk dieper dan uitleg van de werking van de apparatuur - wat we beiden natuurlijk allang weten - en het nut van het examen ontgaat hem dan ook volledig. Je moet het vergelijken alsof je je rijbewijs wilt halen en daarvoor moet weten met welke druk de brandstof in je cylinders wordt ingespoten en wat je moet veranderen als de motor eventueel niet helemaal lekker loopt.

Waar doet hij het dan? Als hij voor dit examen slaagt krijgt hij een call sign, waarmee hij een officiele licentie heeft om de radio apparatuur aan boord te gebruiken. Ook al heeft driekwart van de cruisers een illegaal call sign, het kan een hoop gezeur voorkomen. Hoewel Stefan graag opschept dat hij over de wereld gaat zeilen met alleen een Optimist Cursus, is het dus wel zo handig als hij dit examen haalt.

Het examen is multiple choice………..Aha, dat biedt perspectieven! Op een Nieuw Zeelandse website vindt hij alle Nieuw Zeelandse examenvragen en die stampt hij allemaal in zijn hoofd.

Via internet hebben we in de US een leverancier gevonden die tweedehands satelliet telefoons levert. Wij bestellen de Motorola Iridium telefoon, model 9500. Scheelt aanzienlijk in de kosten vergeleken met het nieuwere model 9505 dat wat kleiner is dan de 9500 maar verder dezelfde functionaliteiten heeft. Datakit erbij en een belkaart voor 500 minuten en we kunnen emailen en bellen.

Vrijdag 16 juli

De grote dag, vandaag heeft Stefan zijn HAM Radio examen. Om 11.00 gaat de telefoon. De kans dat hij het gehaald heeft is minimaal. De Singaporese examenvragen zijn helaas een stuk gedetailleerder dan de Nieuw Zeelandse. Veel gokwerk dus en volgende week krijgt hij de uitslag. Hij hoeft echter maar 60% van de vragen goed te hebben – wie weet…….

Zaterdag 17 en zondag 18 juli

Nog maar 2 weken voor vertrek!! Volgende week zondag geven we een afscheidsborrel voor vrienden en (oud) collega’s en een week later – 31 juli - gaan de trossen los. We vertrekken dan met maar liefst 9 man!!! Jerry & Megan, Iain & Sandra, Kent, Keith en Gunnar vergezellen ons naar Nongsa Marina in Batam / Indonesie, waar we nog een mooi feestje gaan bouwen. Vervolgens neemt de hele meute de ferry terug naar Singapore en gaan wij "only the lonely" verder richting de Riau eilanden.

Ik ga verder met mijn favoriete klusje - de grote bootschoonmaak. Ik schrob het dek, sop kastjes van binnen en buiten uit, waarbij ik hier en daar een dode kakkerlak tegenkom. Sinds de gelbehandeling van vorige maand heb ik gelukkig geen levende meer ontdekt! Het roestvrij staal – en dat is veel – heb ik ontdaan van roestplekken (hoezo roestvrij staal?). Stefan heeft de motor en generator een grote servicebeurt gegeven: Slangen vervangen, olie en brandstoffilters verwisseld en olie ververst. Ik vind dat toch wel erg knap van mijn mannetje want een jaar geleden had hij nog nooit een dieselmotor van dichtbij gezien.

Maandag 19 juli

Trudie, hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag! We zullen een borreltje op je gezondheid drinken.

We hebben een nieuwe digitale camera gekocht. We konden nog wel foto’s maken met ons toestel, maar dat was dan ook het enige. Foto’s konden niet meer verwijderd, teruggekeken of bewerkt worden. Zeer onhandig!

Ik heb de provisielijst gecompleteerd. Het is een lange lijst geworden. We willen zoveel mogelijk inslaan omdat er weinig te krijgen is in de gebieden waar wij komen en wat je kunt krijgen is enorm duur. Onze Noorse vriend Gunnar werkt bij Stromme Ships Supply, een scheepsgroothandel. Zij bieden onder andere een bevoorradingsservice voor schepen. Met name voor de bulkproducten (drank, pasta, rijst ed.) scheelt dit vrij veel in prijs vergeleken met een gewone supermarkt en het is natuurlijk minder gesjouw. Daar gaan we dus maar eens gebruik van maken. Neemt niet weg dat er nog steeds stevig ingekocht moet gaan worden bij Carrefour en op de markt (voor groente, fruit en eieren).

Dinsdag 20 juli

Een laptop is is onmisbaar aan boord, althans voor ons. Daarom nemen we er voor de zekerheid ook twee mee - dankjewel Cocky, voor het doneren van je oude laptop! We gebruiken hem voor:

  1. Navigatie (C-Map - electronische zeekaarten - , MaxSea, Visual Passage Planner),
  2. Communicatie (email, internet, fotobewerkingsprogramma, verslagen schrijven voor de website),
  3. Informatie (weerinformatie, Cruising Encyclopedie en andere nuttige boekwerken die we op CD ROMS hebben staan) en
  4. Entertainment (Kolonisten van Catan - bedankt Suus!).

Vandaag hebben we beide laptops volgepompt met de nodige software en een heleboel software op CD ROMS gebrand. Ja ja, zonder pc komen wij niet thuis! :-)

Hoewel ik normaal gesproken geen moeite heb om in slaap te komen, wil het de laatste paar dagen niet zo goed meer lukken. Allerlei lijstjes blijven maar door mijn hoofd spoken. Stefan heeft er gelukkig minder last van. Dat is maar goed ook want hij werkt nog steeds. Deze werkloze slaapt gewoon een paar uurtjes langer door ‘s ochtends.
[<<< Natascha]

Woensdag 21 juliMike bij de generator

[Stefan>>>]
Mike & ik hebben een berg werk verzet vandaag. De cockpitspeakers zijn aangesloten, voor de electrische bilgepomp is een nieuwe kabel getrokken en deze is aangesloten en de generator massa is opnieuw aangesloten. Voor leken zoals ik: Een van de draden, belangrijk voor het starten van de motor maakte niet goed contact. Nadat met enig brute kracht een tang op de connector gezet was, besloot deze weer netjes zijn werk te doen.

Maar weer eens een telefoontje naar de US gepleegd in verband met de status van onze satelliettelefoon want het is verdacht stil op dit front. Terwijl wij in de veronderstelling waren dat het toestel een week geleden al verstuurd was, krijgen we nu het verhaal te horen dat de Motorola 9500 niet meer op voorraad is. Mooi is dat!! En niet dat ze ons hierover even inlichten..... Er is nog een kansje dat de leverancier ergens een exemplaar op de kop kan tikken, maar daar kan hij ons morgen pas uitsluitsel over geven. Anders moeten we de duurdere 9505 aanschaffen.

‘s Avonds met Eugene doorgesproken hoe we een en ander gaan vormgeven met betrekking tot het updaten van de website. Vanaf zee zullen we zo vaak mogelijk tekstupdates naar Eugene mailen via onze satelliettelefoon en zodra we aan land de beschikking hebben over internet sturen we hem ook foto's. Eugene zal van dit alles wat moois brouwen, waar we hem bij voorbaat zeeeeer dankbaar voor zijn.
[<<<Stefan]

Stefan en Mike, de electriciteitsmannenDonderdag 22 juli

[Natascha>>>]
Stefan is geslaagd voor zijn Ham Radio examen!!! Vraag niet hoe het kan maar geniet ervan! Ons call sign is: PC7NSV - ofwel PAPA CHARLIE SEVEN NOVEMBER SIERRA VICTOR.

In- en uitklaren, douaneformaliteiten en andere administratieve zaken, kosten volgens verhalen van andere cruisers over het algemeen veel tijd (en geld). Vandaag neem ik hier alvast een voorproefje op bij de Indonesische Ambassade. We hebben een visum nodig en dit kunnen we krijgen op vertoon van ons Cruising Permit voor Indonesische Wateren (US$ 150). Ik ga dus netjes met ons Cruising Permit - dat we in Jakarta moesten aanvragen en na ruim een maand kregen - naar de Ambassade, blijkt dat er nog een aanvullende "sponsor letter" uit Jakarta vereist is. Na een telefoontje naar Jakarta, wachten op de fax met sponsor letter, nieuw nummertje trekken, weer een half uur in de rij staan en betaling van S$ 150 krijg ik uiteindelijk de visa. En dan was de meneer achter de balie nog soepel! Geduld is hier een schone zaak en Stefan en ik zijn het erover eens dat ik de meest geschikte persoon van ons tweëen ben voor het bewerken van moeilijke ambtenaren. Vanaf nu ben ik formeel de schipper en zal proberen zo min mogelijk tijd aan ambtenaren te besteden.

Om Stefan onderweg van zijn lange lokken te ontdoen heb ik een tondeuse gekocht met maar liefst acht opzetstukken. In de winkel heb ik even een demo-video bekeken van een mevrouw die met hetzelfde apparaat een prachtig kapsel tevoorschijn kon toveren. Weet niet of mij dat ook gaat lukken, maar ik zal mijn best doen. Ik kan niet wachten om mijn creativiteit op Stefan’s hoofd te botvieren maar jammergenoeg wil Stefan voor vertrek eerst nog naar een echte kapper! Dat wordt dus nog een week of zes geduld hebben!

Na enig speurwerk vind ik tijdens een rondje shoppen een hangmat, klamboe en netten - om verse groenten en fruit in op te hangen. Bij ons kanvas-mannetje laat ik een hoes ter bescherming van ons reddingsvlot maken. Na de fantastische ervaring van de vorige keer, controleer ik niet het eindresultaat dat netjes in de zak verpakt zit. Bij de boot aangekomen blijkt dat de hoes veel en veel te groot is. Het mannetje heeft de afmetingen op mijn papiertje geinterpreteert in inches in plaats van centimeters!!! Het is maar om bezig te blijven!

We bellen weer naar de US in verband met de satelliettelefoon. De Motorola 9500 blijkt gelukkig toch op voorraad te zijn. Dat valt weer mee! Vandaag wordt hij verstuurd.

Vrijdag 23 juli

Stefan heeft een foutje gemaakt bij het doorgeven van zijn creditcard nummer, waardoor de satelliettelefoon nog steeds niet verstuurd is. Stefan geeft het goede nummer door en........vandaag wordt hij verstuurd! Proviand inslaan bij Carrefour

Zaterdag 24 juli

Grote inkoopronde bij Carrefour. Gewapend met een lange boodschappenlijst struin ik de enorme schappen af. Een paar uur later sta ik met vier volle karren - en de Carrefour karren zijn groot - bij de kassa. Servicegericht als ze hier zijn, word ik meteen geholpen door vier man. Alles wordt op de band gezet, netjes ingepakt en het wordt ook nog eens bij de boot afgeleverd. Ik hoef alleen maar te betalen!

Drank, pasta, rijst en een hele batterij voedsel in blik bestel ik maandag bij het bedrijf waar Gunnar werkt. Als het goed is kunnen we bier en wijn belastingvrij via hem inkopen en dat scheelt een hele grote slok op een borrel!

 

 

Zondag 25 juli - Afscheidsborrel

Voor de tweede keer deze maand een afscheid, nu van onze vrienden in Singapore. Het was erg geslaagd en leuk om zo'n 25 man op onze Espiritu te zien zitten. We zijn flink verwend met flessen wijn, een joekel van een fles sake en tequilla......Tsja,wat moet je anders meenemen op reis? Erg origineel en nuttig was ook het kado van Hollandia Home Services: Een opblaasbare haai voor Stefan en een opblaasbare kreeft voor mij. Bedankt jongens! 's Avonds doken we moe maar voldaan ons bed in.

[<<<Natascha]

Maandag 26 juli

[Stefan>>>]
Over 5 dagen is het zover en kiezen we het ruime sop. Maar alla, dat zal best goed gaan. Statistisch gezien is de kans groter dat het bootje waar we 2 jaar geleden instapten - morgen zijn we 2 jaar getrouwd - zinkt, dan dat een cruising zeilboot niet blijft drijven. En dan hebben we altijd ons reddingsvlot nog!

Natascha - hoofd inkoop - heeft zaterdag de bulk van de boodschappen gedaan bij Carrefour en die zijn vandaag afgeleverd. Het overgrote deel van de drank wordt via Gunnar geleverd. Vrijdag hoeven we alleen nog alle verse waar in te slaan. Ook op dat punt komt het einde dus in zicht.

En ongelofelijk maar waar, ik begin zo'n beetje door mijn kluslijst heen te raken! Mike heeft HTS electrotechniek gestudeerd en heeft me geweldig geholpen met de laatste dingetjes. Hij heeft ook vastgesteld dat de electrische geiser het niet meer doet, dus daar heb ik vandaag maar weer een nieuwe voor gekocht. Als back-up hebben we nog twee zwarte douchezakken gekocht die je in de zon kunt leggen zodat je gratis warm water hebt. Dus ook hier zijn we weer voorzien.
[<<<Stefan]

27 t/m 30 juli
De laatste dagen voor vertrek

[Natascha>>>]
"Hectisch", dat is de juiste beschrijving van de laatste dagen voor vertrek. De laatste dingen moeten nu echt af.

Van andere cruisers hadden we al gehoord dat vertrekken het moeilijkste is van alles. Er zijn op het laatste moment nog allerlei dingen te doen en de verleiding om het vertrek met een paar weken uit te stellen is dan ook groot. Niet voor ons en wel om drie redenen:

  1. We zijn al reikelijk laat, aangezien we eind november uit de Indische Oceaan moeten zijn in verband met het stormseizoen. Hoe later we dus vertrekken, hoe minder tijd we zullen hebben op Cocos Keeling, Chagos, Mauritius en Reunion;
  2. Een aantal vrienden zeilt zaterdag met ons mee naar Nongsa Marina op Batam en rekent er dus op dat wij die dag vertrekken;
  3. - Niet onbelangrijk -, onze verblijfsvergunning in Singapore loopt volgende week af.

Met hulp van alle leveranciers, reparateurs en vrienden halen we daadwerkelijk onze strakke planning. Zo loopt de zoetwaterpomp niet lekker. Geen nood, we hebben een vrijwel gloednieuwe reserve. Die blijkt het echter niet te doen. Op de valreep bestellen we een nieuwe die nog dezelfde dag wordt geleverd. Voor het installeren hebben we nu geen tijd, dat komt later.

Just in time komt ook de satelliettelefoon binnen. Op donderdag arriveert een pakketje via UPS met daarin onze Motorola Iridium telefoon, datakit en prepaid belkaart. Ons telefoonnummer is: +88 163 154 7736. Bellen is duur, maar je kunt ons gratis sms-jes sturen via http://www.iridium.com. Helaas kunnen wij niet terug sms-en.

Natuurlijk wordt er in zo'n laatste week veel te veel gegeten en gedronken. Geen avond gaat voorbij zonder gezelligheid, lekker eten en de daarbij horende drank. Dinsdag vieren we samen dat we 2 jaar getrouwd zijn, woensdag nemen we Mike - als dank voor zijn geweldige hulp en gastvrijheid - mee uit eten, donderdag hebben we een voortreffelijke barbecue bij Merel en Jelle en vrijdag, samen met John en Caroline, onze allerlaatste barbecue met onze favoriete Black Pepper Crab op de RSYC.
[<<<Natascha]

HET VERVOLG


| Webstats | Mail Espiritu E-mail Espiritu | Contact | Sponsors | Links |

Copyright © 2003-2005 Stefan en Natascha Verweij.
Web site design and maintenance, a service from Hollandia Home Services Pte Ltd

Blue Sea