ADAMS 44'
Midzwaard jacht, kotter getuigd.
Ontworpen door: Adams
Yacht Design, Sydney Australië.
|
Basis gegevens
- Jaar: 1989
- Lengte: 44 voet / 13,4 m
- Breedte: 12 voet / 3,7 m
- Diepgang: 4-8 voet / 1,2-2,7 m
- Mast: 17 m
- Motor: Yanmar 45 pk
- Waterverplaatsing: 12 ton
|
Detail informatie
|
|
Wat we wilden
Nadat we het plan hadden opgevat om van
Singapore naar Nederland te zeilen, moesten we natuurlijk bedenken
met wat voor soort boot we dat wilden gaan doen. Kijkende naar de
route die we in gedachten hadden, via de Zuid Indische Oceaan en
twee Atlantische oversteken, besloten we dat we een snelle, veilige,
maar ook betaalbare boot nodig hadden. Deze drie factoren zijn dus
per definitie strijdig met elkaar. Ieder voordeel heb zijn nadeel
zullen we maar zeggen. Op zoek naar het onmogelijke compromis...
Afmetingen
Er zijn mensen die rond de wereld hebben gezeild in boten van nog
geen 7 meter, maar onze voorkeur ging uit naar wat groters, minimaal
12 meter. En als het budget het zou toelaten zelfs liever nog een
paar meter meer. Criterium was wel dat we de boot nog met z’n tweeen
zouden moeten kunnen zeilen, zonder gebruik van hydraulische of
electrische apparatuur voor het trimmen van de zeilen. Tenzij je
een soort Hulk-type bent, betekent dit dat je onder de 16 meter
moet blijven (48 voet). Tweemasters lopen waardeloos aan de wind
dus hij moest een enkele mast hebben, bij voorkeur met een dubbele
fok om meer flexibiliteit in het zeilplan te hebben.
In het algemeen is een grotere boot sneller, veiliger, comfortabeler
en heeft meer opbergruimte, precies die zaken die cruisers willen.
Er is echter een fors nadeel en dat zijn de kosten die meer dan
evenredig oplopen naarmate de boot groter wordt. Niet alleen de
initiele investering wordt groter, dit geldt ook voor onderdelen
en additionele apparatuur. Een helmstok stuurautomaat kost een fractie
van zijn zware onderdekse broer, schoten worden dikker, blokken
en lieren worden zwaarder en ga zo maar door.
Rompvorm
Ter vergroting van onze zeiljacht kennis, hebben we erg veel gehad
aan het boek: “Desirable and undesirable characteristics of offshore
yachts”. Dit boek heeft ons voortreffelijk geholpen in het aanscherpen
van onze wensen en eisen. Om een acceptabel compromis te bewerkstelligen
tussen snelheid en zeewaardigheid, besloten we voor een middelzwaar
jacht met een groot zeiloppervlak (voor goede prestaties in licht
weer) en een romp die bij voldoende wind een hoog daggemiddelde
zou toelaten. De ballast (gewicht van de kiel) moest minstens 40%
zijn van het totale gewicht en tevens moest de kiel niet te breed
zijn. De ballast en de breedte van de boot beinvloeden het zogenaamde
“kenterend vermogen” (uitgedrukt in positieve hellingshoek), die
het risico bepaalt van een “knock-down” (mast raakt het water) of
in het ergste geval een 360 graden rol in extreem weer.
Interieur en uitrusting
We wilden graag een compacte kajuit met voldoende stevige handgrepen
om je veilig te kunnen bewegen wanneer de boot door golven heen
en weer geslingerd zou worden. We zochten een kombuis met minimaal
een driepits fornuis, oven, koelkast en twee diepe gootstenen. Verder
stonden op ons verlanglijstje: Een douche, goede passage kooien
en natuurlijk voldoende opslagruimte. Zeilinstrumenten, GPS, radar,
EPIRB, een electrische stuurautomaat, marifoon, HF radio, een reddingsvlot
en een bijboot…..we wilden het allemaal hebben en als het niet op
de boot zou zitten, dan moesten we het later aanschaffen. Hetzelfde
gold voor de zeilen. Goede kwaliteit was gewenst, want ze moeten
ons immers helemaal naar Nederland terugbrengen. Een dieselgenerator
(voor 220Volt) en een duikcompressor waren welkom, aangezien we
beiden gek zijn van duiken en dat ook veel hopen te gaan doen tijdens
onze reis. Ons verlanglijstje sloten we af met een watermaker. Veel
geluk!
Wat we vonden
Al het bovengenoemde met uitzondering van
de watermaker en wat kleinere apparatuur. Het was liefde op het
eerste gezicht Als we al ooit van plan waren om van het hele idee
af te zien, dan maakte deze “beauty” dit voorgoed onmogelijk. Espiritu,
een Adams 44, had alles wat we zochten en zag er erg stevig en snel
uit. De ratio’s waren veelbelovend en toen ik een Australische botenbouwer
naar zijn ervaring met de Adams 44 vroeg, antwoordde hij simpel:
“Ik kan iedere boot bouwen die ik wil en ik heb deze al 9 jaar.
Wat wil je weten?” Hij schepte met genoegen op over zijn trip van
Sydney naar Auckland in minder dan 6 dagen, wat neerkomt op een
daggemiddelde van 165 mijl. OK, dat klonk overtuigend genoeg.
En het mooiste van alles: Hij paste in ons budget! Dankzij de combinatie
van een slechte Aziatische botenmarkt en een eigenaar op hete kolen.
We zullen je de bureaucratische rompslomp besparen, maar na 3 maanden
vlogen we naar Hong Kong om onze aanwinst op te halen en terug te
zeilen naar Singapore. We hebben Espiritu overigens ongezien gekocht
(wel veel foto’s gezien) omdat we ten tijde van de aankoop niet
naar Hong Kong konden vliegen in verband met SARS. Tsja, een beetje
risico is soms nodig…
|