Espiritu, een droom wordt werkelijkheid... English Language Homepage
Home
Bemanning
Jacht
Verslagen
Foto's
Route
Veel gestelde vragen
Terug naar Homepage

Waar ben ik? > Verslagen > Merak (Indonesië) - Cocos Keeling Islands >
(ENGLISH LANGUAGE VERSION AVAILABLE)

DE ALLER LAATSTE UPDATE (10 August 2005): De laatste belevenissen & foto's met natuurlijk de aankomst in Scheveningen [Spanje - Scheveningen*] [Azoren - Spanje] [Azoren]
*) verslag gewijzigd sinds laatste update

Espiritu is te koop (1MB)

Dag 15, Zaterdag 14 augustus 2004
Vertrek uit Merak Harbour, Indonesië
GPS: 5° 56.7' S 106° 00.0' E

[Natascha >>]
Om 15.00 vertrekken we uit Merak Harbour. Er is geen enkele reden om in deze ongezellige industriestad te blijven nu de motor weer gerepareerd is. Ons reisdoel is Cocos Keeling, we hebben 650 mijlen voor de boeg. Onze eerste dag Indische Oceaan, waar we de komende 3,5 maanden zullen vertoeven.

We hebben vanmorgen over de HF radio gesproken met John Potter van Jocara, onze overburen en vrienden uit de RSYC in Singapore. John, Caroline, Casper en Alex zijn iets later dan wij vertrokken voor een rondje Indische Oceaan van een jaar. Zij zitten zo'n week achter ons en gaan ook naar Cocos Keeling. We vinden het erg leuk om elkaar daar nog te kunnen zien, na Cocos Keeling gaat ieder zijn eigen weg: Zij gaan dan naar Rodriguez, wij naar Chagos.

Maximum SpeedBinnen no time hebben we 25 knopen wind en zetten een tweede rif in het grootzeil. We bedenken ons dat we misschien beter onze kleinere genua hadden kunnen opzetten maar daar is het nu te laat voor, het wordt al donker. Het wordt een onrustige nacht waarin we racetijden klokken. Hele stukken knallen we met meer dan 9 knopen over de golven. Volgens onze snelheidsmeter halen we zelfs een maximum snelheid van 9,95 knopen. Schrik overigens niet van de 0,8 meter diepte die de meter aangeeft, het is hier zo'n 4 tot 5 kilometer(!!) diep. Ja ja, dit is echt "the deep blue". Vanaf een meter of 60 diep krijgt de snelheidsmeter echter geen signaal meer terug en gaat gekke waarden aangeven.

We hebben deze eerste nacht op de Indische Oceaan weinig geslapen. Toch frappant dat iedere eerste nacht steeds zo heftig is! Maar we klagen niet hoor, op deze manier zijn we lekker snel op Cocos Keeling!

Dag 16, Zondag 15 augustus 2004
Indische Oceaan
GPS: 7° 02.7' S 104° 20.0' E

Gemiddeld hebben we 20 knopen wind en we zeilen nog steeds HARD! We klokken gemiddeld een snelheid van 7,5 knopen met regelmatig uitschieters naar 8 tot 9 knopen. De voorspelling voor de komende 250 mijl blijft gemiddeld 20 knopen wind, maar dichterbij Cocos Keeling zal de wind toenemen tot 25-30 knopen met golven van 4 tot 5 meter!

We wisselen daarom alvast - nu het nog relatief rustig is - onze genua 1 voor de kleinere genua 2. Klinkt simpel, maar is toch nog een flinke klus zo'n zeil wisselen in 20 knopen wind, waarbij er - werkend op het voordek - ook nog eens bakken met water over je heen spoelen. Al met al zijn we een dik uur zoet geweest met de:

  • Genua 2 onder uit de voorpunt halen en klaar leggen in de cockpit,
  • Genua 1 - van 70 vierkante meter - neerhalen, oprollen, over het dek slepen en in de voorpunt opbergen,
  • Genua 2 invoeren en omhoog hijsen.

In de eerste 24 uur hebben we maarliefst 180 mijl afgelegd!

Stefan in de CockpitDag 17, Maandag 16 augustus 2004
Indische Oceaan
GPS: 8° 58.0' S 102° 38.0' E

Geen relaxte nacht met windvlagen, regen en het was koud. Althans, dat vonden wij, die gewend zijn aan 25-30 graden en zeilen in een t-shirtje. We hebben 's nachts onze heerlijk warme zeilpakken gedragen. Vannacht en ook vanochtend waaide het iets minder hard, gemiddeld zo'n 16 knopen. 's Middags nam de wind weer toe tot 21 knopen en klokten we weer vrolijk 8 knopen per uur. In het tweede etmaal hebben we er 157 mijl op de teller bijgezet.

Dag 18, Dinsdag 17 augustus 2004
Indische Oceaan
GPS: 10° 12.3' S 100° 41.2' E

"Piep piep." "Wat is dat? De Iridium telefoon?" Hee dat is leuk, zo midden op de oceaan, sms-jes van Joyce en de ouders van Stefan. Jammergenoeg kunnen we niet terug sms-en, maar we vinden het erg leuk om berichtjes te ontvangen. Via http://www.iridium.com kun je ons gratis berichtjes versturen op nummer: +88 163 154 7736.

Zoals voorspeld neemt de wind nog verder toe, het waait vandaag de hele dag tussen de 25 en 30 knopen. Om drie uur 's middags zetten we een derde rif in het grootzeil en rollen we de genua nog een stukje verder in. We leggen vandaag een recordafstand van 189 mijl af!

Dag 19, Woensdag 18 augustus 2004
Aankomst Cocos Keeling
GPS: 12° 04.8' S 97° 35.6' E

Het is zes uur 's ochtends en mijn voorlopig laatste nachtwacht zit er bijna op. Nog maar 50 mijl te gaan tot Cocos Keeling, we verwachten vandaag in het begin van de middag aan te komen. We varen inmiddels een voor de windse koers, erg aangenaam zeilen, zelfs bij hoge windsnelheden. Een nadeel is het flapperen van het grootzeil wanneer de wind wat inzakt. Dit was de afgelopen nacht het geval en ook nu nog. Eigenlijk hadden we een rif uit het grootzeil moeten halen, maar als het even kan vermijden we 's nachts werken op het voordek. Ik zit me inmiddels flink te irriteren aan het geflapper, als het zometeen licht is gaan we meteen een rif eruit halen. En op het moment dat ik dit denk is het "Knal!"

Door het heen en weer slaan van het grootzeil heeft de verbinding tussen het blok en de harpsluiting zichzelf losgeschroefd. Daar hangt het zeil nu vrolijk buiten boord zo'n 4 meter buiten bereik van eenieder die niet zo stom is om de giek in te klimmen. Gelukkig verzint Tom Poes - Stefan - wederom een list. Met de pikhaak hengelt hij een lijn tussen de reeflijn van het derde rif om de giek en leidt die via de achterkikker naar een van de lieren zodat we het grootzeil weer in kunnen halen. Probleem opgelost.

Cocos Keeling in zichtOm 12.00 roept Stefan: "Land in zicht!" Ik lig een beetje te dutten in de cockpit, maar spring meteen op wanneer ik dit hoor. Wow! Wat bijzonder om na zoveel dagen alleen maar water in een keer een eiland voor je te zien opdoemen. Langzaam worden de contouren van de palmbomen beter zichtbaar. Het komende uur zitten we op het dek gefascineerd te kijken naar het beeld voor ons dat steeds duidelijker en mooier wordt. Zo moet Robinson Crusoë zich dus gevoeld hebben. Opeens verandert de kleur van het water van diepblauw naar turkoois, wat aangeeft dat het water hier ondieper wordt. Van 300 meter komen we in water van 20 meter diep terecht.

Even later leggen we Espiritu vast aan de gele quarantaine boei in afwachting van de douane. We nemen onze nieuwe omgeving in ons op en zijn zwaar onder de indruk: Een prachtig blauwe baai met kraakhelder water, kleine haaitjes zwemmen onder Espiritu door. Het eilandje voor ons is werkelijk bezaaid met palmbomen en het witte zand doet bijna pijn aan je ogen. Dit is een bounty-eiland zoals wij tot nu toe alleen maar van ansichtkaarten kenden. Er liggen zo'n 10 zeilboten voor anker. Hoewel we officieel de boot nog niet mogen verlaten, kunnen we de verleiding niet weerstaan om een duik te nemen.

Bounty, een stukje paradijs op aarde.Er komt een bijbootje naar ons toe gevaren met twee heel enthousiaste mensen erin. "Scheveningen, Scheveningen" roepen ze. We maken kennis met Karola en Cees de Reus - afkomstig uit Scheveningen dus - maar al 17 jaar weg uit Nederland en inmiddels 7 jaar onderweg met hun Borracho.

We waren gewaarschuwd dat de Australische regels met betrekking tot de invoer van etenswaren - niet afkomstig uit Australië - enorm streng zou zijn. Aangezien Cocos Keeling tot Australië behoort waren we dus voorbereid op het plunderen van de inhoud van onze koelkast en vriezer door de douane. Zorgvuldig hadden we onze enorme oude kaas in een rugzak verstopt, ze mochten alles van ons afpakken, maar niet de kaas! De werkelijkheid was gelukkig anders. De douanebeambte was een zeer joviale Aussie in korte broek die niet eens in de kajuit kwam maar in de cockpit bleef zitten. Hij vroeg of we een wapen bij ons hadden en medicijnen zoals morfine - op beide vragen konden we negatief antwoorden. Groente, fruit, vlees en zuivel - no worries - zolang we alle afval maar netjes zouden verbranden in de "quarantine burn tip" op het eiland. Alle zorgen om niets!

Stefan in Cocos KeelingAan het eind van de middag geborreld met de rest van de "yachties" hier op Direction Island. De meesten zijn afkomstig uit Zuid-Afrika of Australie. Verder geloof ik een Brits en een Duits/Amerikaans stel en de Hollanders Cees en Karola dus. Een flink aantal van hen gaat ook naar Zuid Afrika, dus zullen we gedurende de komende maanden nog veel zien.

Dag 20, Donderdag 19 augustus 2004
Cocos Keeling
GPS: 12° 05.5' S 96° 53.0' E

Cocos (Keeling) Islands bestaat uit Noord en Zuid Keeling. Op Noord Keeling woont niemand. De grootste eilanden van Zuid Keeling zijn Direction Island, Home Island en West Island. Direction Island is onbewoond, heeft de mooiste en meest beschutte ankerplaats en is dus de plek waar wij voor anker liggen. Op Home Island leven de oorspronkelijke bewoners - zo'n 600 Maleiers - en West Island is het "administratieve centrum" met 120 inwoners - Australiërs.

Cocos KeelingDe faciliteiten op Home en West Island zijn beperkt. We zijn vandaag met de bijboot naar Home Island gevaren - 1,5 mijl van Direction Island - waar we water hebben gehaald, geld gewisseld, eieren gekocht en zowaar een internet faciliteit hebben gevonden.

En wat doen we zoal in het paradijs? Duiken? Zwemmen? Surfen? Vissen? Niets van dat alles. We hebben de boot uitgemest. Natte kastjes, verroeste blikken, zoute kleding, diesel in de achtercabine, noem maar op. Ach, we hebben hier nog tijd genoeg voor dit alles.
[<< Natascha]

Dag 21, Vrijdag 20 augustus 2004
Cocos Keeling
GPS: 12° 05.5' S 96° 53.0' E

[Stefan >>]
Vandaag voor het eerst in bijna twee jaar weer eens mijn kiteboard te voorschijn gehaald. Ik had op de valreep tijdens ons laatste bezoek in Nederland nog een tweedehands grotere kite op de kop getikt omdat de andere wat aan de kleine kant was en ik weinig zin had steeds met een te kleine kite te klooien. En mocht Natascha nog eens een sprong willen wagen dan hebben we alvast twee kites - het is maar hoe je het verkoopt. Maar goed, de wind was meer dan hard genoeg voor de kleine kite dus eerst de lijnen uit de knoop gehaald en de kite opgeblazen. Gelukkig geen lekken in de tubes.

Natascha fungeerde als typische surf groupie met het helpen van het lanceren van de kite. Het stuk strand was erg smal met allerlei leuke palmbomen waar je de kite in kunt laten landen. Snel gestart en binnen 5 minuten had ik het gevoel weer te pakken. En daar kwam de overmoedigheid. Met 10 mensen op de kant wil je toch ook wat laten zien dus mezelf zo'n 3 meter in de lucht gelanceerd met het idee zo'n 15 meter verderop soepel te landen. Dus niet. Laten we het erop houden dat de oog-hand coördinatie met de kite enigszins te wensen over liet, wat leidde tot een enorme smak op het water. Nu was dat nog tot daaraan toe, maar de kite vloog door en trok op een zeker moment abrupt aan mijn trapeze, die zich op zijn beurt geriefelijk tussen mijn ribben plantte. Doet het pijn? Nou alleen als ik lach… Dat wordt de komende dagen dus een beetje rustig aan doen. Eigenwijs!
[<< Stefan]

[Natascha >>]
Pot Luck met de yachtiesVanavond hebben we met de andere yachties een zogenaamde "pot-luck" op het strand - een barbecue waarbij iedereen wat te eten meeneemt. We maken kennis met Hans, een Zweed met zijn 40 voeter Born Free. Begonnen in Zweden met zijn vriendin, maar sinds Brisbane weer alleen. Born free and free again!

Verder maken we contact met een leuke groep Zuid-Afrikanen, onderweg met 3 boten, hun reis rond de wereld zit er bijna op. Tot grote opluchting van Verona, de vrouw van John die eigenlijk alleen maar zeeziek is geweest. Ze is een van de weinigen waarbij zeeziekte niet na een paar dagen overgaat. Zeilen en navigeren heeft ze tijdens de reis niet onder de knie gekregen, want daar voelde ze zich steeds te beroerd voor. Zelfs koken kan ze niet gedurende een oversteek. Ze slaapt vooral veel en het enige wat ze doet is nachtwachten. Als er 's nachts iets moet gebeuren roept ze gewoon de hulp in van John. Zo kun je dus ook rond de wereld, maar ideaal is het niet.

De Brazilianen Christian en Fernanda zijn de jongsten van deze groep - beiden nog net geen 30. Wij broekies komen qua leeftijd overigens op de tweede plaats. Op het zeilvlak zijn zij echter geen nieuwelingen meer. In 1999 vertrokken vanuit Brazilië, hebben zij al heel wat mijlen en paradijsjes achter de rug. Ze zijn nu op weg naar Brazilië en op mijn vraag wat hun plannen zijn antwoorden ze: "Nog een keer de wereld rond." You're right! En hoe gaan we dat financieren? "We denken eraan om een bank in Brazilië te beroven". Serieuzer is ons gesprek die avond ook niet meer geworden, daar zorgden de bier, wijn en whisky wel voor.

Dag 22, Zaterdag 21 augustus 2004
Cocos Keeling
GPS: 12° 05.5' S 96° 53.0' E

Om 10 uur komt Hans in zijn bijboot naar ons toe om te vragen of we mee gaan snorkelen bij het nabij gelegen wrak "Catalina". Eerlijk gezegd lagen wij nog te snurken, maar we hebben wel zin in een snorkeltripje en 20 minuten later vertrekken we met vier rubberbootjes met Hans en Clive, Fernanda en Christian, John en Verona en wij zelf. Het wrak ligt op maar 3 meter en de mast steekt zelfs uit het water. Het water is zó helder, het zicht is werkelijk perfect. We hebben genoten! Op de terugweg zijn we nog ergens anders het water ingesprongen, waar twee black-tip sharks onder ons doorzwommen. Gaaf!

Cocos Keeling BeachWe hebben het wel getroffen met deze gezellige groep van vriendelijke en behulpzame zeilers. De meerderheid zullen we het komend jaar nog veel zien. In ieder geval in Zuid-Afrika en veel boten nog tot en met de Carieb of zelfs de Azoren. Tot Zuid-Afrika zijn de diverse reisplannen verschillend: Een aantal boten neemt de "noordelijke route" via Chagos-Seychellen-Comoren, waarbij je het vanuit de Seychellen zuidwaarts flink om de oren kunt krijgen met harde wind op kop. Dat is niet prettig en het is nog niet een klein stukje ook, we hebben het over 900 mijl! Een groot aantal neemt de op het eerste gezicht gunstigere route via Rodrigues, Mauritius en Réunion naar Zuid-Afrika. Op dit stuk profiteer je maximaal van de passaatwind met zijn ruime wind. Keuze voor het laatste lijkt eenvoudig, hoewel, het stuk van Réunion naar Zuid-Afrika weer vrij zwaar schijnt te zijn. Wij zijn er dus nog niet helemaal uit. Het zou wel heel erg jammer zijn om het unieke onbewoonde Chagos - paradijs der paradijzen - links te laten liggen. Aan de andere kant kunnen we dan wel naar Rodrigues, wat in eerste instantie niet in onze planning lag. Moeilijk hoor, keuzes maken. We zullen eens goed in de windrozen van Visual Passage Planner duiken voordat we een definitieve beslissing nemen.

Na de strandborrel hebben we met Fernanda, Christian en Hans gesmuld van Thaise kip-curry op Espiritu.
[<< Natascha]

Dag 23, Zondag 22 augustus 2004
Cocos Keeling
GPS: 12° 05.5' S 96° 53.0' E

[Stefan >>]
Het snorkelen gisteren nodigde uit tot meer, dus de hele duikhandel tevoorschijn gehaald om op een van de riffen te duiken. Op een half uurtje varen met de bijboot staan op het lokale kaartje een duikerstekentje en de naam "Rose Wall" aangegeven. Klinkt goed.

John gaf Hans een lift in zijn eigen bijbootje zodat we twee separate bootjes hadden mocht er iets gebeuren. Tegen de wind terugroeien is namelijk niet echt een optie. Gevieren de plomp in vol verwachting over het aantal haaien en ander groot spul dat we wel niet zouden zien. Niets dus. Wel erg mooi koraal en goed zicht, maar geen vis boven de 50 centimeter gezien. Niettemin lekker gedoken dus we gaan zeker nog een andere stek proberen.

's Middags wat zitten puzzelen met het Chagos vraagstuk. Het is een geweldig eiland, slechts bereikbaar met je eigen boot en daardoor totaal ongerept met uitstekende duik- en vismogelijkheden. Klein nadeel, de trip van Chagos naar Mauritius betekent zo'n 1200 mijl tegen de wind en golven invechten, die bij Mauritius vaak doorgroeien naar 30 knopen en 8 meter en meer. Justin heeft een 42 voet stalen schip van 20 ton (vrij zwaar dus) die gedurende 3 dagen van 9 meter golven gelanceerd werd. Iedere keer een vrije val van een paar meter en steeds bakken water over die uiteindelijk zijn vaste windscherm aan diggelen sloegen. De combinatie Chagos-Mauritius is hiermee van de baan. Het kan goed gaan, maar waarom zou je de ellende opzoeken?
[<< Stefan]

Dag 24, Maandag 23 augustus 2004
Cocos Keeling
GPS: 12° 05.5' S 96° 53.0' E

Natascha op Cocos Beach[Natascha >>]
We hebben vanmorgen drie boten met Zuid-Afrikanen uitgezwaaid - die overigens naar Chagos en de Seychellen gaan. Ze werden vergezeld door een groep dolfijnen, wat een machtig afscheid van dit mooie eiland!

Gezellig weer een paar sms-jes ontvangen, van mijn zus en Monique en Ernst. Erg leuk, jammer dat wij niet terug kunnen sms-en! We hebben begrepen dat het soms niet lukt om ons op de Iridium telefoon te bellen. Tsja, zo betrouwbaar als het vaste of het GSM netwerk is Iridium helaas niet. Oorspronkelijk is Iridium ook een netwerk om uitgaand mee te bellen en minder om telefoon op te ontvangen. Maar in principe zou het moeten kunnen. Ook bedankt iedereen voor alle e-mailtjes en berichtjes in het gastenboek. Je zou het misschien niet verwachten, maar ondanks dat we hier worden omgeven door palmbomen en witte stranden, zijn we in onze gedachten vaak bij onze familie en vrienden hoor!

We hebben ook al erg leuke reacties gekregen op het artikel deze maand in het blad Yacht Vision. Jammer dat we het zelf nog niet hebben gezien, maar de ouders van Stefan zullen dit en de komende uitgaven vast wel meenemen als ze ons in december - samen met Stefan's zus Evelien - in Zuid-Afrika komen opzoeken.
[<< Natascha]

[Stefan >>]
De vier zonnepanelen gaven veel te weinig stroom - slechts 2 ampère -, terwijl ze dat per stuk zouden moeten leveren. Eerst de connecties met de accu's nagelopen en de ampèremeter zelf geijkt. Deed het iets beter, maar nog lang niet wat het moet doen. Een voor een de zonnepanelen losgekoppeld en daar kwam de aap uit de mouw. Van eentje was de zekering doorgebrand - dus die deed helemaal niets meer - en eentje was verkeerd om aangesloten waardoor die feitelijk een van zijn broers tegenwerkte. Per saldo was er dus een paneel productief. Zekeringetje doorgelust (is maar 2.5 ampère dus moet kunnen), connecties opnieuw aangesloten en plusjes en minnetjes in orde gemaakt en daar kwam de verwachte 10 ampère binnen. Wat kan het leven toch simpel zijn.

Waar zullen we nu eens naartoe zeilenHet regent al de hele dag af en aan, dus nog maar eens C-Map, Visual Passage Planner, Jimmy Cornell's World Cruising Routes, de Indian Ocean Pilot en de Lonely Planets erbij gepakt om de knoop Rodrigues/Mauritius/Réunion, versus Chagos/Seychellen/Comoren door te hakken. We waren er al uit dat de route Chagos-Mauritius niet aantrekkelijk is, waarmee we al een optie/probleem minder hebben. Voor beide alternatieven geldt dat het eerste gedeelte vrij eenvoudig is; het feest begint pas echt bij het ronden van Madagaskar en het naderen van de Zuid-Afrikaanse kust.

De Mauritius optie leidt langs de zuidkust van Madagaskar, waar het steeds 3 dagen wind mee en 3 dagen wind tegen is. Meestal vrij hard en gepaard met hoge golven door de confrontatie van de warme stroom uit de Indische Oceaan en de koude Arctische stroom vanuit het zuiden. Jimmy Cornell zegt dat velen dit het zwaarste gedeelte van de hele wereldomzeiling vinden en raadt dringend aan de boot grondig voor te bereiden. Een gewaarschuwd mens…………

De Chagos optie leidt noordelijk langs Madagaskar waarbij je Zuid-Afrika aanloopt via de straat van Mozambique. Ook hier kan het spoken, waarbij je wel veel eilandjes hebt - zoals de Comoren - om een paar dagen te schuilen en een gunstig "weather-window" af te wachten. Zeiltechnisch gezien lijkt optie 2 dus te prefereren al betekent het wel zo'n 800 mijl extra ten opzichte van optie 1.

Als we naar de bestemmingen zelf kijken, lijken Chagos en de Seychellen met name qua rust en duikmogelijkheden met kop en schouders boven Rodrigues, Mauritius en Réunion uit te steken. Laten we er nog maar eens een nachtje over slapen al lijkt optie 2 steeds aantrekkelijker te worden. Als we het doen, betekent dat wel dat we over niet al te lange tijd hier gaan vertrekken zodat we voldoende tijd overhouden om onderweg te stoppen. We komen hier binnenkort op terug.

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dit verhaal niet alleen voor jullie bedoeld is, maar ook voor onszelf. Een "probleem" lost zich namelijk vanzelf op als je het aan iemand anders, jullie dus, moet uitleggen. Bedankt hè!
[<< Stefan]

[Natascha >>]
O, dus jullie vinden dit geen probleem? Nou ja…., uhhhm……, sorry. Maar eerlijk is eerlijk, voor echte problemen heb je meestal niet zoveel tijd om na te denken.

Trouwens, over Jimmy Cornell gesproken, hij was ook hier op Cocos Keeling met zijn boot Aventura 3 en is één dag voordat wij aankwamen naar Chagos vertrokken. Een saillant detail: Hij gaat wel via Chagos naar Mauritius. Dus het gezegde: "Do as I preach, don't do as I do", gaat hier aardig op.

Dag 25, Dinsdag 24 augustus 2004
Cocos Keeling
GPS: 12° 05.5' S 96° 53.0' E

Gisterenavond hebben we, terwijl het 30 knopen op de ankerplaats waaide, de DVD Dead Calm gekeken. Voor diegenen die deze film kennen, het vergt wel stalen zenuwen om deze thriller op je eigen boot in "the middle of nowhere" in de Indische Oceaan te kijken. Het gaat over een koppel dat met hun boot in een windstille zee ligt te dobberen en een doorgedraaide verstekeling aan boord krijgt. Deze weirdo gaat er op een gegeven moment alleen met haar vandoor en dan is het de vraag of de eigenaar - die vecht voor zijn leven op het zinkende schip van de weirdo - zijn boot en zijn vrouw nog heelhuids terugvindt. SPANNEND! We hebben overigens toch nog prima geslapen.
[<< Natascha]

[Stefan >>]
Lekkage in de voorpuntAls je niet van klussen houdt, heb je een groot probleem op een boot. Onder de aanname dat probleemloze boten niet bestaan zijn er twee opties: Ofwel je doet niets en de rotzooi wordt alleen maar groter - en zo je daar zelf tegen kunt, je vrouw kan dat zeker niet. Optie twee is toch aan het werk, maar dan ben je chagerijnig omdat je steeds je gereedschapskist in moet. Het is dus maar goed dat ik geen hekel aan klussen heb.

Hoe komen we hierbij? De ankerlier deed het niet en dat bleek te liggen aan het lekken in een van de voorste kastjes, waarbij mijn voorganger verzuimd had alle kabels netjes met tie-raps tegen het plafond te schroeven. Nu lag het kabeltje inclusief gesoldeerde verbinding netjes in het zeewater zodat we na vier dagen zeilen op de ankerplaats aankwamen en dus geen ankerlier hadden. Ik kon dus met de hand die 30 meter ketting uitlaten. Dat is nog tot daar aan toe, maar ik had al frisse tegenzin om het kreng weer naar boven te halen.

Toen ik gaatjes in het kastje boorde om de tie-raps in vast te maken begon het ineens te lekken. En wel zout water, wat erop duidt dat zich tussen de twee schalen van het dek een leuke voorraad water heeft opgehoopt. Interessant projectje om uit te vinden waar dat weer vandaan komt.
[<< Stefan]

[Natascha >>]
Wanneer je niet uitkijkt zit Stefan de hele dag te klussen aan de boot, tijd om ons "huisrifje" aan het eind van de ankerplaats te verkennen. We hadden al gehoord dat snorkelen op deze plek geweldig is; je stapt in het water en laat je door de stroom meevoeren langs het rif. We zijn benieuwd. Eenmaal onder water is het eerste wat we zien een rots waaronder 4 haaien - black-tip reef-sharks - liggen te slapen. De stroming voert ons verder langs enorme baarzen, felgekleurde kleine visjes, fantastisch koraal en als toetje nog een schildpad. Alles voltrekt zich als een film voor onze ogen. Dit was stukken mooier dan de duikstek 2 dagen geleden.

De douaneboot is er om de pas gearriveerde boot Heart's Content in te klaren en een paar boten die deze week gaan vertrekken uit te klaren. Aangezien de douane hier maar een paar keer per week komt en wij zaterdag of zondag willen vertrekken, klaren wij ook alvast uit. De douane wil onze volgende bestemming weten. Ter plekke hakken Golvenwe de knoop door, het wordt Chagos. We gaan dus nog veel meer bounty-eilanden zien! Geweldig dat we nu de kans krijgen om Chagos en de Seychellen te ontdekken. Chagos is zonder je eigen boot simpelweg niet mogelijk en de Seychellen zijn reteduur. Voor een vlucht daar naar toe en accommodatie, mag je wel heel diep in de geldbuidel tasten - of heel rijk zijn. Overigens hoorden we vandaag over de radio dat zowel de boten die onderweg zijn naar Chagos - o.a. Jimmy Cornell en de drie Zuid-Afrikaanse boten - als diegenen die pas vertrokken zijn naar Mauritius - o.a. de Zuid-Afrikanen Bob en Sue - op het moment 35 tot 40 knopen wind om de oren hebben!

Even een paar woorden over de boot Heart's Content en haar Canadese eigenaren van 65. Niet om te roddelen, maar uit bewondering voor de eenvoudige manier waarop zij al 7 jaar rond de wereld varen. Hun boot is 34 voet wat vrij klein is. Ze hebben geen vriezer, geen koelkast, alleen een ijsbox. Hun elektronische stuurautomaat gebruiken ze zelden, ze gebruiken voornamelijk de windvaan. Voor de energievoorziening hebben ze geen (wind)generator, geen batterijlader, alleen 1 zonnepaneel. Tsja, meer heb je ook niet nodig als je zo weinig energie verbruikt. Hun bijboot heeft geen buitenboord motor. Het ziet er erg romantisch uit, als ze samen naar de kant roeien. Maar als je de 1,5 mijl naar Home Island wilt afleggen om wat boodschappen te doen, ben je toch wel blij met je 8 pk-tje! We hebben op Home Island maar een zak met ijs voor ze gehaald.
[<< Natascha]

Dag 26, Woensdag 25 augustus 2004
Cocos Keeling
GPS: 12° 05.5' S 96° 53.0' E

[Stefan >>]
Voor de tweede keer naar buiten gevaren om te duiken en aangezien de stelling: "Wat van ver komt is lekker" niet altijd op blijkt te gaan (zie de snorkelervaring van gisteren) besluiten we om dit keer de duikstek vlak om de hoek van het eiland te nemen. Als we naar buiten varen zien we aan een boei al een boot van de lokale duikschool liggen wat ons een goed teken lijkt. En jawel, we springen in het water en kijkend hoe diep het is zie ik gelijk al een twee meter lange black-tip reef shark. Normaal verdwijnen ze direct als je het water inkomt maar deze lijkt wat zelfbewuster en blijft vrolijk onder ons rondjes zwemmen. Het lijkt ons verstandig niet al te lang als een stel zeeleeuwen aan de oppervlakte te spartelen en dalen snel af naar 12 meter. Eenmaal beneden neemt hij al wat meer afstand en verdwijnt langzaam uit het zicht.

We zien ook nog twee haaien die volgens mij op een bull shark lijken, maar later zoek ik het op in het grote vissenboek en lijkt dit erg onwaarschijnlijk gezien de locatie. Ze komen namelijk in Zuid-Amerika en in Afrika voor. Misschien niet eens zo slecht aangezien de bull shark tot de top 3 van gevaarlijkste haaien behoort.

Tien minuten later geeft Hans het teken dat hij zijn tank weer voorbij de 100 bar heeft gelurkt, dus tijd om wat op te stijgen en terug te zwemmen naar de bijboot. Net als we langs het rif naar boven zwemmen komen ons vier reusachtige manta's tegemoet. Statig zweven deze reuzen van zo'n 2,5 meter doorsnede op een afstand van 3 meter langs ons. Eentje is zelfs zo vriendelijk om nog even om te draaien om opnieuw zijn gigantische vleugels te showen. Geweldig gezicht, dit zomaar te zien vanaf je eigen bijboot. Niets georganiseerd, niets gids, geen andere duikers, perfect!

In alle opwinding zit Hans inmiddels op 40 bar met nog 10 minuten te zwemmen. Teneinde zijn paniek en dienovereenkomstig zijn luchtverbruik enigszins te beperken laat Natascha haar resterende 120 bar zien en wijst op haar octopus, mocht de nood aan de man komen. Eenmaal terug bij de boot spreekt Hans zijn verbazing uit over Natascha's luchtverbruik en relateert dat al snel aan haar kleine lichaam. Wanneer ik mijn resterende 90 bar laat zien moet hij concluderen dat hij toch wel van ademhalen houdt. Al doende leert men, zullen we maar zeggen.
[<< Stefan]

Het "The Beach" gevoel[Natascha >>]
Vanavond is er weer een pot-luck. Ik heb mijn best gedaan op een aardappelsalade. Onze verse groente is inmiddels sterk gereduceerd tot uien, aardappelen en knoflook, waarmee ook de mogelijkheden tot een gevarieerde inbreng beperkt zijn. Kaas hebben we nog voldoende, dus we zullen de gemeenschap eens verblijden met een vers blokje Hollandse kaas met mosterd als aperitief. Worstjes en vis voor op de barbecue worden door anderen meegenomen. We vieren vanavond de verjaardagen van Fernanda en Jill (samen met Thomas en hun zoon Brian onderweg). Voor de verjaardagstaart wordt gezorgd. Dit alles vergezeld door een mix van Tequilla, Cointreau, lime juice en ijs - jawel -, we maken onze eigen Margarita's. We komen niets tekort op dit onbewoonde eiland. Het heeft wel iets weg van de film "The Beach" met Leonardo di Caprio. Mis alleen Leonardo nog…………
[<< Natascha]

[Stefan >>]
Dit wordt opgevat als regelrechte muiterij en zal dan ook hard bestreden moeten worden. Ik zal er eens een nachtje over slapen, de opties lijken nu kielhalen - met het midzwaard naar beneden - of op water en brood.
[<< Stefan]

[Natascha >>]
Oeps……………

Dag 27, Donderdag 26 augustus 2004
Cocos Keeling
GPS: 12° 05.5' S 96° 53.0' E

Gisteren weer een erg goede avond gehad, waarmee de ochtend een wat trage start had. 's Ochtends de taken traditioneel verdeeld. Ik aan de was - waarmee je best 3 uur zoet kunt zijn als het op de hand moet - en Stefan aan het knutselen aan de HF radio die soms wat onzeker is. Het blijkt dat deze toch minimum 12,3 Volt nodig heeft om maximaal te kunnen zenden en aangezien we hier op de ankerplaats veel meer stroom verbruiken dan onderweg (DVD-tjes kijken, radio groot deel van de tijd aan, pc etc.), hebben we 's ochtends onvoldoende vermogen om door te komen. Op zich niet zo'n probleem, belangrijkste is dat we onderweg kunnen communiceren. Verder hebben we van Jill en Thomas software gekopieerd om weerkaartjes binnen te halen. Die hadden we in principe al, maar door alle drukte tot nu toe nog steeds niet werkend.

Er zijn kippen op Direction IslandStefan's ribbenkast is weer zo'n beetje hersteld, dus hij waagde het weer op zijn kiteboard. Ik heb een heerlijke wandeling over het eiland gemaakt. Direction Island is onbewoond, maar er scharrelen wel een paar kippen. Heb er maar eentje op de foto gezet. De barbecueplaats en overkapping, speciaal voor de cruisers is trouwens erg bijzonder. Iedere cruiser laat iets persoonlijks na en hangt dat bij de verzameling die zijn voorgangers hebben achtergelaten. Wij hebben bedacht onze namen te kerven in onze gebroken houten roeispaan van de bijboot en te versieren met mooie schelpen die we hier op het strand gevonden hebben.(foto "shelter beach")Cruiser barbecue plaats, Direction Island

Het is nu de bedoeling dat we zaterdag naar Chagos vertrekken. Het zal wel een stevige trip worden; de drie Zuid-Afrikaanse boten die maandag zijn vertrokken hoorden we op de radio klagen over 40 knopen wind en 5 meter hoge golven. In de "roaring forties" schijnt het nu aardig te spoken wat ook zijn weerslag heeft op het weer bij ons. We bekijken nu steeds de weerkaartjes in de hoop dat het minder wordt, en zo niet dan moeten we er maar gewoon doorheen. Gelukkig is het pal voor de wind, wat een stuk rustiger en daarmee veiliger is dan aan de wind vechten.

Het is nu 9 uur 's-avonds. Stefan ligt al op apegapen en ik kan mijn ogen ook bijna niet meer openhouden. Morgen hebben we nog een drukke dag voor de boeg. 's Ochtends vroeg gaan we met de bijboot naar Home Island om water te halen, te e-mailen en te proberen wat groente, fruit en eieren te bemachtigen. De komende 4 tot 5 weken - tot aan de Seychellen - zullen we namelijk helemaal niets kunnen kopen. Het vliegtuig vanuit Perth komt één per twee weken aan en bevoorraad dan ook het supermarktje weer. We hebben honderden blikken aan boord, maar het zou toch aardig zijn als we wat vers spul zouden kunnen kopen.

Verder gaan we proberen het e-mailen via de Iridium telefoon aan de praat te krijgen, hiervoor hebben we een datakit aangeschaft. Kunnen we in ieder geval de komende weken de buitenwereld een beetje op de hoogte houden van ons reilen en zeilen. Er moet nog een laatste wasje gedaan worden, de boot moet weer "zeilklaar" gemaakt worden en we willen als het even kan ook nog duiken. O ja, we moeten die roeispaan ook nog versieren………

Dag 28, Vrijdag 27 augustus 2004
Cocos Keeling
GPS: 12° 05.5' S 96° 53.0' E

Vanochtend op Home Island met moeite nog wat uien, 2 paprika's, wat champignons en een voorraad eieren weten te bemachtigen. De supermarkt wordt zoals gezegd eens per twee weken bevoorraadt, maar wat wij niet wisten was dat groente en fruit op bestelling is. Daar stonden dozen vol heerlijke aubergines, tomaten, avocado's en nog veel meer, allemaal op naam gereserveerd en dus niet voor ons. Helaas!

Stefan had vandaag als belangrijke taak het vullen van onze watertank. Niet: "Waterslang erin en huppekee", maar 7 keer op en neer met de bijboot naar de kant, waar een reservoir met regenwater staat, om vervolgens onze drie 25-liter jerrycans te vullen en daarna te legen in onze watertank.

Ik heb me vermaakt in de kombuis met het maken van yoghurt (voor onderweg), kip curry (ook voor onderweg) en brood bakken. Voor de pot-luck vanavond heb ik nog een hartige taart gemaakt - met verse champignons! - en twee kilo visfilets gemarineerd en ingepakt in folie - voor op de barbecue.

Van duiken is het helaas niet meer gekomen.

Het lijkt erop dat van de vier boten die morgen zouden vertrekken, alleen wij ons daadwerkelijk aan dit plan gaan houden. De rest heeft zich als doel gesteld dat die fles whisky toch echt leeg moet. Tsja, nog geen maand weg uit Singapore is het vast makkelijker om je aan een planning te houden dan als je al drie jaar of langer met je boot onderweg bent.
[<< Natascha]

HET VERVOLG

Cocos Keeling Zonsopkomst


| Webstats | Mail Espiritu E-mail Espiritu | Contact | Sponsors | Links |

Copyright © 2003-2005 Stefan en Natascha Verweij.
Web site design and maintenance, a service from Hollandia Home Services Pte Ltd

Blue Sea