Januari 2004
En toen was het alweer 2004, het jaar van ons vertrek. Wat vliegt de tijd!
Het is echt aftellen geblazen nu. De komende 6 maanden zijn om voordat we het
weten.
We vonden het een aardig idee om onze site aan te melden op de “Vertrekkerssite”
van het maandblad ZEILEN. Als je even tijd hebt, klik dan op het logo hiernaast
en geef je oordeel over deze site.
Het voorbereiden van de boot vordert gestaag, maar de to-do list wordt alleen
niet echt veel korter. Voor iedere klus die we af kunnen strepen, verzinnen we
er twee bij. Hopelijk komt daar ooit nog een einde aan. We hebben wel het idee
dat we met de goede dingen bezig zijn. Stapje voor stapje brengen we ieder detail
tot de hoogste standaard en zorgen we ook dat we voor de belangrijkste spullen
een plan B hebben. Met name dat laatste is cruciaal, alles kan kapot - en gaat
op zee ook daadwerkelijk kapot. De ervaring zal leren of het gewerkt heeft.
Waar zijn we dan allemaal mee bezig? Poeh, bijna teveel om op te noemen, plus
als we dat doen wordt dit stukje misschien wat saai. Maar om een idee te geven:
Verhelpen van lekkages, vervangen van de compressor van de airconditioning, servicen
van de motor en de generator, stikken van onze zonnetent en de hoezen van het
grootzeil en de genua, het installeren van een electrische bilgepomp. Deze pompt
automatisch water weg dat onder de vloer van de boot terecht komt (door allerlei
redenen, is op zich normaal).
Verder hebben we als back-up een tweede compressor voor de koelkast aangeschaft
die werkt op 12 volt. Nu werken onze koelkast en vriezer via de generator op 220
Volt (als we onderweg zijn wel te verstaan, want nu we in de haven liggen zijn
we gewoon aangesloten op de walstroom). Maar als de generator onderweg dus kaduuk
gaat, hebben we helemaal geen koeling meer. Geen koude biertjes meer, dat kan
dus niet!
Wat nog meer? Onze stuurketting die laatst gebroken was (toen we een rotsje
raakten in Batam) is gerepareerd. Stefan heeft nieuwe slangen voor de wc gekocht.
Die moeten vervangen worden omdat ze poreus zijn en daardoor een vreselijke stank
afgeven. De batterijen in de boot die voor 12 Volt zorgen (waar ondermeer lampen,
autopilot, radio, navigatieapparatuur etc. op werken) blijken niet meer volledig
opgeladen te kunnen worden en kunnen we maar beter vervangen. Met dit soort dingen
zijn we dus bezig en het heeft veel weg van de verbouwing van een huis.
Begin april gaat de boot voor een paar weken uit het water. Dan kunnen een
boel klussen in een keer gedaan worden zoals: Dek verven (Jippie!! Ik kan die
afgebladderde verf niet meer aanzien!), antifauling van het onderwaterschip (een
heel giftig spulletje dat aangroei van beessies vermindert), gat in het zwaard
repareren (van datzelfde rotsje in Batam), ramen vervangen en houten frames vernieuwen,
natte cel (=2e toilet en douche) verbouwen en een paar extra luiken in de boot
voor ventilatie.
Omdat de boot ongetwijfeld een grote bende zal worden, zijn we erg blij dat
we een paar vrienden hebben die het niet erg vinden om een stel daklozen een tijdje
onderdak te verschaffen. Geweldig dus! We zullen onze schuld inlossen door ze
een cruise op luxe zeiljacht door tropische wateren te bieden.
Maar er wordt niet alleen maar geklust hoor. Stefan en ik hebben als crew op
de wedstrijdboot van Kent Goeking (Solarmax) deelgenomen aan de Singapore Straits
Regatta (5 daagse zeilwedstrijd), wat leuk, gezellig en erg goed voor de ervaring
was. We hadden geweldig weer. Perfect windje en zon! We zijn 5e geworden van de
15 boten. Niet slecht en zeker niet gezien het feit dat deze boot vorig jaar als
9e eindigde.
Tijdens Chinese New Year (21 tot 25 januari) hebben we nog een aardig stukje
geklommen op Mount Kinabalu (in Kota Kinabalu op Borneo). Dit is de hoogste berg
van Z-O Azie. Vanaf 1.500 meter klommen we in een dag naar 3.200 meter en de volgende
dag vertrokken we om 3 uur 's ochtends naar de top op 4.100 meter.
De
theorie zegt dan dat je om 6 uur een prachtige zonsopgang te zien krijgt en heel
Oost-Maleisie kunt overzien. De weerbarstige praktijk gaf alleen maar een hoop
regen en nul zicht!! En ik kan je vertellen dat het op die hoogte best koud is,
zeker voor het stel watjes dat wij nu zijn geworden.
Na die klim, zijn we in een ruk door helemaal naar beneden gehobbeld. Op het
eind vonden onze knieen en bovenbenen dat de lol er wel vanaf was. De laatste
dag hebben we lekker in een luxe hotel in Kota Kinabalu uitgeblazen aan het zwembad.
Dat hadden we wel verdiend!
[Natascha]
|