Maart 2004
Vrijdag 5 maart
Klets!!! “Dat is um!”. “Jee, dat is snel zeg, durf jij te gaan kijken”?
We liggen nog geen 10 minuten in bed wanneer de val dichtklapt.
We zijn al een paar dagen getuige van aangevreten brood, plastic
zakken en zelfs een banaan en vragen ons af wie deze ongewenste
gast is. Een vogel, vleermuis, een muis? Het raadsel is snel opgelost
wanneer ik ‘s nachts iets weg zie glippen wat lijkt op een muis,
maar dan toch echt een stukje groter. Ieks!! Ik wil geen rat op
mijn boot! Snel actie dus! Van de havenmeester krijgen we een ratteval
en we hadden niet gedacht dat deze zo effectief zou zijn.
Daar zit ie dus in zijn valletje, ons bang aankijkend, de overgebleven
kaas nog bungelend aan het haakje. Het is een diervriendelijke val
waarvan het deurtje dichtklapt zodra het beest van de kaas knabbelt.
Wij zitten opgescheept met een levende rat. Wat moet je daar nu
in hemelsnaam mee?
Geloof het of niet, maar de volgende dag rijdt Stefan op het fietsje
van onze elf-jarige buurjongen, met in zijn hand het kooitje, naar
een plas even verderop om het akelige schepsel zijn vrijheid terug
te geven.
6/7 & 13/14 maart
We vinden dat Stefan’s “Optimist Cursus” op zes-jarige leeftijd
een beetje weinig is om de wereld mee rond te zeilen. Omdat Stefan
toch te eigenwijs is om te luisteren naar iemand anders, lijkt het
ons wel een goed plan als ik eens een “Day Skipper Course” ga volgen.
(Hoef ik dan ‘s nachts geen wachten te lopen?).
Twee weekenden lang zeilen, navigeren, haven invaren, man-over-boord
procedure uitvoeren onder zeil, ingewikkelde knopen leren en nog
veel meer zaken die je als schipper behoort te kunnen.
De groep bestaat uit twee Zwitsers, een Duitser, een Britse en….warempel….
ook nog een Singaporees. Gelukkig
een erg gezellige groep, want er zit ook nog een overnachting op
de boot bij. Joerg, onze Duitse instructeur, weet veel van dieselmotoren
(door schade en schande wijs geworden) en biedt aan om Stefan en
mij binnenkort alle geheimen van dieselmotoren te onthullen. Dat
is nu precies wat we nodig hebben! Veel weten we (lees: Stefan)
al over oliefilters, waterpompen en dynamo’s, maar een heleboel
nog niet. Ondanks dat we een zeilboot hebben, wil je op sommige
momenten toch echt niet zonder motor zitten!
Donderdag 18 maart
Stefan belt mij op mijn werk. “Slecht nieuws” zegt hij. Nu is Stefan
over het algemeen erg positief ingesteld en wanneer ik hem dus zoiets
hoor zeggen, bereid ik me op het ergste voor. “Winston wil onze
boot niet uit het water halen omdat onze mast te lang is. Hij heeft
net de windmeter van een boot met een minder lange mast beschadigd,
wat nogal in de kosten voor hem loopt”. Winston is de aannemer die
we hebben geregeld voor alle klussen die in april gaan gebeuren,
als de boot op het droge ligt. De afspraak was dat de boot vanaf
2 april naar de werkplaats van Winston, in Keppel Marina gaat. Shit!
Wat nu? Vind maar eens iemand anders op zo’n korte termijn.
Hij heeft nog wel een vriendje in een andere Marina, die eventueel
het werk van hem kan overnemen. Dat zien wij natuurlijk niet zitten
en daarbij komt dat die andere Marina helemaal aan het andere eind
van Singapore ligt. Lekker handig, als je daar bijna iedere dag
naartoe moet en afhankelijk bent van taxi’s. Maar zo makkelijk komt
Winston niet van ons af! Uiteindelijk gaat Winston accoord met Stefan’s
voorstel om de windmeter van de mast af te halen en het toch te
proberen. Hopen maar dat dit allemaal goed gaat!
Na veel wikken en wegen hebben we de knoop doorgehakt en besloten
om nog eens diep in de geldbuidel te tasten en een vooruitkijkende
sonar (ja ja, vooruitziende blik…) aan te schaffen. Toch wel een
fijn gevoel om te zien wat er onder en voor je boot gebeurt zodat
we, indien nodig, een rif, rotsblok of wrak kunnen omzeilen.
Woensdag 24 maart
Woensdag is mijn vaste vrije dag en dat is heerlijk! Sinds we op
de boot wonen is de invulling van deze vrije dag wel flink veranderd.
Toen we nog op Claymore Road woonden waren de belangrijkste activiteiten:
Uitslapen, even wat huishoudelijke karweitjes doen en vervolgens
een keuze uit sporten, shoppen, sight-seeen of sunbathing (de 4
s-en).
Leven op een boot maakt dat de eerste component “uitslapen” er
nog steeds wel inzit, maar voor de rest zijn het vooral heel veel
bootkarweitjes en komt er weinig meer van die s-en. Niet dat dat
nu zo heel erg is, voor shoppen hebben we geen geld meer, Singapore
heb ik zo ongeveer wel gezien en zon gaan we nog genoeg krijgen.
Om een idee te geven van de verschillende bootkarweitjes: Boot
schoonmaken, wassen (kost meer tijd omdat de wasmachine in het clubgebouw
staat), klusjesmannen ontvangen en coachen, boodschappen doen (niet
even naar Jason’s tegenover ons appartement, maar alles met de taxi).
Verder ben ik aan het oefenen met mijn yoghurtmaker (nu mislukt
nog de helft van mijn yoghurt) en broodbakmachine en probeer ik
makkelijke zee-recepten uit van mijn
kookboeken: “Feast Afloat” en “The Cruising Cuisine”.
Veel tijd gaat ook zitten in het bijwerken van deze website, maar
dat vind ik alleen maar erg leuk om te doen. Dit schrijvende, kijk
ik op de klok en schrik. Ik moet nog snel een recept uit mijn kookboek
uitzoeken, de taxi in en wat boodschappen halen, voordat er zometeen
een hongerige Stefan de boot binnenstapt!
Zaterdag 27 maart
We hebben twee gouden awards in de wacht gesleept voor onze website
en hier zijn we natuurlijk apetrots op! Niet slecht toch, voor een
stelletje amateurs?
ALEX
WEBKEURING waardeert ons als volgt:
Layout: 9
Overzichtelijkheid: 9
Inhoud: 10
Spelling: 9
Laadsnelheid: 10
Technische fouten: 9
Orginaliteit: 9
Gebruik van afbeeldingen: 9
[Natascha]
|