Mei 2004
Zaterdag 1 en zondag 2 mei
Zaterdag was het "Dag van de Arbeid" en dat hebben we
geweten ook! Terwijl Singapore genoot van een vrije dag togen wij
gewapend met schoonmaakmiddelen en rubber handschoenen naar Keppel
Marina. Dit weekend stonden er onder andere een paar vieze klussen
op de lijst en hoewel ik op zich niet van de vieze klussen ben,
kwam ik er dit keer helaas niet onderuit.
Van al het schuren was het in de boot een vreselijk stofbende geworden,
geen plekje was onbedekt gebleven. Echt werkbaar was het er niet
meer met overal rondslingerend gereedschap, honderden bouten, moeren
en schroefjes en afval. Aan de slag dus, zij het met grove tegenzin.
Stefan heeft een hele aparte manier om mij te motiveren. Op momenten
dat ik het even helemaal niet meer zie zitten, niet weet waar ik
moet beginnen met het opruimen van de troep en ervan baal dat het
na een maand hard werken nog steeds zo'n t...zooi is in de boot,
roept hij vol empathie: "Niet lullen maar poetsen!" Hij
heeft duidelijk een klap van de Rotterdamse molen meegekregen. Balend
en wel begin ik dan maar aan deze ondankbare klus en na een tijd
ijverig en vooral zwijgzaam poetsen verbetert het resultaat en daarbij
ook mijn humeur.
Nog erger was het schoonmaken van de motorruimte. Geen overbodige
luxe, zo bleek. Diesel en olieresten hadden zich in de loop der
jaren gevormd tot een dikke koek. Half dubbelgevouwen met ons hoofd
tussen de slangen zijn we een paar uur zoet geweest. Maar na 3 rollen
keukenrol, 7 rollen toiletpapier, een fles allesreiniger en een
liter bilgecleaner waren we best wel content met het resultaat.
In een schone ruimte is een verse oliedruppel, duidend op een lekkende
pakking, toch sneller ontdekt dan in een smerige ruimte.
Het dek is inmiddels geverft. Het spuitwerk ziet er strak uit,
maar over het anti-slipgedeelte zijn we minder tevreden. Op deze
delen is de verf met een roller over de zandlaag aangebracht, maar
wel op zo'n manier dat wij het waarschijnlijk beter hadden gedaan.
We hebben ons beklag gedaan bij Winston, die het blijkbaar met ons
eens was en zonder morren deze delen maandag opnieuw gaat rollen.
Tsja, we willen natuurlijk wel kwaliteit voor ons geld.
Stefan heeft voor electricien gespeeld en heeft de sonar, dieptemeter
en snelheidsmeter geinstalleerd. Hij is er inmiddels achter dat
de bekabeling in de boot lijkt op een groot bord spaghetti. Om ellende
straks te voorkomen, of in ieder geval sneller op te lossen, gaat
hij alle kabels binnenkort her-labellen.
We hadden dit weekend ook nog gepland om een start te maken met
het schuren van het onderwaterschip, maar daar is het niet meer
van gekomen. Wel staat er al een bus klaar met 40 liter heeeeel
giftige antifouling. Karweitje voor komende week.
[Natascha]
Woensdag 5 mei
Gelukkig! Het dek is afgelopen maandag opnieuw gerold en ja.....nu
ziet het er uit zoals we willen! Mooi strak, een hele verbetering.
De teakhouten vloer en tafel in de cockpit en onze nieuwe kussens
zullen het straks helemaal af maken!
Ik heb een begin gemaakt met het schuren van het onderwaterschip.
De antifouling ziet er nog best goed uit, dus licht schuren is voldoende.
Maar wat een troep is dat zeg, die antifouling! De ronddwarrelende
antifoulingdeeltjes bezorgen Stefan spontaan jeuk en pukkels op
zijn buik en armen. "Sorry hoor, maar ik kan je niet meehelpen".
Geen pukkels voor mij, maar wel wat last met diep ademhalen en een
rottig hoestje de dagen daarna. Wordt vervolgd komend weekend.
[Natascha]
Het monteren van de elektronische stuurautomaat was mijn volgende
project. Het aansluiten van de elektronica zag er niet al te complex
uit. De centrale computer die alle componenten verbindt geeft netjes
de kleurtjes aan van de corresponderende kabeltjes, een kind kan
de was doen. Een interessanter vraagstuk was de montage van de lineaire
drive (de eigenlijke besturingseenheid) direct op de roerkoning.
De vorige automaat had een elektromotor die de stuurkabels aandreef,
maar dit heeft als nadeel dat je je besturing kwijt bent, mocht
er iets met de kabels gebeuren.
Een lineaire drive is daarnaast accurater en krachtiger, wat met
name belangrijk is in een ruwe zee met hoge golven. Enig nadeel,
het lieve apparaatje levert een kracht van 500 kg, terwijl de roerkoning
van aluminium is zodat je er niets op kunt lassen. Daarbij was de
ruimte tussen de stuurkabels beperkt. Aan de bovenkant 3 mm tot
het plafond en onder is er maar liefst 5 mm ruimte totdat de stuurkabel
geraakt wordt (zie foto hiernaast). De monteurs van York (een speedboat
ferry service met een werkplaats op de marina) hebben me echter
geweldig geholpen met een roestvrijstalen driehoek frame dat nu
op de roerkoning is gemonteerd met drie 10 mm bouten. Moet genoeg
zijn. Klinkt allemaal eenvoudig, het hele verhaal heeft me echter
4 dagen werk gekost. Wel 800 dollar installatie kosten bespaard.
Wat hebben we nog meer gedaan? De kast met apparatuur boven de
kaartentafel moest opnieuw gemaakt worden omdat een deel van de
apparatuur niet meer gebruikt werd en nieuwe apparatuur (HF radio,
VHF radio, DVD speler ) een plaatsje moest krijgen. De kast is dus
gesloopt en de foto rechts laat zien hoe het er nu uitziet. Een
bende dus, net als nog steeds de rest van de boot.
[Stefan]
Zaterdag 8 en zondag 9 mei
Gisterenavond hebben we met Anne en Gunnar, Noorse vrienden met
hetzelfde zeilplan, het begin van het weekend ingeluid in een wijnbar
op Emerald Hill. Ietsje trage start dus vanmorgen.
Zij wilden vanaf deze zomer in een jaar naar Noorwegen zeilen.
Logischerwijs komen we dezelfde problemen tegen. Ook zij kochten
een boot waar 'niets maar aan hoefde te gebeuren'. Niets was minder
waar! Helaas kregen zij hun boot pas een half jaar later dan wij
waardoor de tijdsdruk dusdanig hoog werd dat ze besloten de reis
met 1 jaar uit te stellen. Inmiddels hebben we hun eerste to-do
lijst gezien en die ziet er ongeveer zo uit als onze eerste versie
- die wordt dus 2x zo lang en de kosten 3x zo hoog...
Je zou kunnen denken dat, gezien de ontzettende troep in de boot,
het einde van ons werk nog lang niet in zicht is. De puinhoop is
nu echt totaal en het lijkt erop alsof we alleen maar dieper in
de ellende wegzakken, maar als je goed kijkt beginnen we toch echt
wel vorderingen te maken.
De meeste projecten zijn in de afrondende fase, maar het echte
resultaat zie je pas wanneer alles op zijn plaats zit. Zo zijn de
epoxy voor het zwaard en het ijzeren frame klaar, alleen het lood
moet nog worden omgesmolten en in een mal worden gegoten. Vervolgens
is het een kwestie van dichtmaken en in de boot takelen.
De
natte cel (douche en toilet), die al geschuurd en afgeplakt was,
heeft op zaterdag een laag grondverf gekregen en zal volgende week
worden afgemaakt. Het spuitwerk kon pas gebeuren als het gat voor
het raampje gemaakt was, wat afgelopen week gebeurd is. Toilet en
wastafel erin en we hebben een keurige natte cel.
Het teakhout voor de cockpitvloer ligt al klaar op maat en hoeft
er alleen maar te worden ingelijmd, de houten vloerplaten zijn zo
goed als klaar, de slechte plekken op de romp zijn al geschuurd
en worden volgende week gespoten....Ga zo maar door! Eigenlijk zijn
we dus BIJNA klaar, maar er is nog weinig van te zien. Stefan denkt
dat we nog 2 weekenden nodig hebben, ik denk minstens 3.
Gezien Stefan's allergische reactie (de mazzelaar) heb ik op zaterdag
de rest van het onderwaterschip geschuurd. Het was een k....klus
en ik was zo smerig als ik nog nooit geweest was, maar uiteindelijk
moe en heeeeel voldaan! Op zondag hebben we wel samen de eerste
laag flitsende donkerrode antifouling aangebracht. Die zat er eigenlijk
verbluffend snel op en het resultaat mag er zijn. Nog 3 lagen te
gaan!
[Natascha]
Zaterdag 15 en zondag 16 mei
De blauwe kanvas spatschermen aan de zijkanten van de cockpit en
ook de twee reddingsboeien, zagen er niet meer uit. Ze waren vies
en verweerd en dat past natuurlijk niet in ons nieuwe blinkende
cockpitje! Op dus naar Kitchener Road. Kitchener Road met al zijn
zijstraatjes is een geweldig gebied voor de veeleisende doe-het-zelver.
Niet zoals in Nederland een bouwmarkt waar je alles kunt krijgen,
maar talloze kleine winkeltjes die allemaal gespecialiseerd zijn
in 1 product. Zo zijn er ondermeer winkeltjes voor bouten en moeren,
metalen pijpen, electrisch gereedschap, marinebekabeling, reserveonderdelen
voor diesel motoren en kanvas. Het is soms even zoeken, maar als
je het juiste winkeltje gevonden hebt, vind je ook alles wat je
zoekt. En HEEL goedkoop! Het zijn eigenlijk allemaal groothandelaren
die alles kunnen leveren, maar je moet wel zelf weten wat je nodig
hebt. De spatschermen hebben we laten maken door een oud baasje
van een van de twintig kanvaswinkels. Topkwaliteit kanvas, vakmanschap,
3 dagen levertijd en dat voor maar 45 dollar per stuk.
We zijn dit weekend vooral heel druk geweest met het terugplaatsen
van de dekfittingen die we van het dek geschroeft hadden in verband
met het spuitwerk. 'Even' wat lieren, handrelingen, de stuurstand
en wat scepterpotten (hier lopen de staalkabels van de reling doorheen)
terugzetten, het kost allemaal uren. Heel belangrijk is dat alle
schroefgaten van de dekfittingen met het wondermiddel 5200 worden
volgespoten zodat er geen druppel water naar binnen kan. Want, zoals
wij tijdens onze trip van Hong Kong naar Singapore zelf ondervonden
hebben: Waar 1 druppel naar binnen kan, volgen er meer! 5200 is
een sterke waterbestendige siliconenkit speciaal voor marine-toepassingen.
Gewone siliconenkit vergaat namelijk binnen de kortste keren onder
invloed van zon en zout zeewater.
Met het terugplaatsen van de twee genuarails zijn we ook leuk zoet
geweest, aangezien elke genuarail met 35 schroeven aan het dek vastzit!
Voor de niet-zeilende lezer: De genuarail geleidt het blok waar
de genuaschoot doorheen loopt. Door het blok te verplaatsen kun
je de bolling van het zeil wijzigen.
Stefan heeft veiligheidslijnen op het dek geschroeft. Dit zijn
staalkabels die van voor naar achteren lopen. Hier kunnen we ons
bij slecht weer en 's nachts aan vastklikken om veilig over de boot
te kunnen lopen zonder los te klikken.
Om 3 uur was het gedaan met het werk. Een collega van John had
vandaag zijn laatste werkdag en wij MOESTEN bier komen drinken met
de rest van de mannen. Niet dat we daar een hekel aan hebben, maar
een paar uurtjes later had ook gemogen. Het harde werken in de hete
zon had ons allemaal flink dorstig gemaakt en de flauwe grappen
in het Chinese dialect 'Hokkien', gemixt met wat Singlish (Singapore
- English) vlogen over en weer. We begrepen er geen snars van, maar
deden vrolijk mee. Geweldige kerels! Een aantal daarvan heeft ons
al regelmatig geholpen, zonder er wat voor terug te willen. Nou
ja.....'Tiger Money' dan! (Tiger is biermerk numer 1 in Azie, is
deels van Heineken trouwens).
[Natascha]
Woensdag 19 en donderdag 20 mei
Het schiet nu echt op! Alles wat vorige week al in een vergevorderd
stadium was, is nu af. De houten vloerplaten zijn gelakt en zien
er weer als nieuw uit. Er ligt een keurig vloertje in de cockpit
en ook de cockpittafel is klaar. De natte cel is gespoten, het nieuwe
toilet en de wastafel moeten alleen nog aangesloten worden. De slechte
delen van de romp zijn gespoten en wanneer het oude gedeelte gepolijst
is zie je volgens John geen verschil meer. Het zwaard is klaar en
in de antifouling gezet.
De tweede laag antifouling zat in no time op het onderwaterschip
dankzij Jimmy. Jimmy onderhoudt ferryschepen en doet dat kennelijk
zo goed doet dat hij vandaag niets te doen had en zich verveelde.
Nadat Jimmy me al een uur gezelschap had gehouden bij het verven,
pakte hij ook een roller en ging me helpen. Daar had ik niets op
tegen natuurlijk!
Vandaag zitten we trouwens alweer een maand in het huis van Mike.
Niet dat Mike daar veel van gemerkt heeft cq last van heeft gehad
want hij zit al 4 weken in Bangkok voor zijn werk. No problem Mike!
Wij passen graag op je huis en de schildpadden!!
[Natascha]
Zaterdag
22 en zondag 23 mei
Een weekend van 1001 klusjes. Allemaal relatief kleine want het
grootste werk is gedaan. Aangezien heel veel kleine klusjes samen
nog steeds VEEL werk betekent en we volgende week zaterdag weer
het water in willen, moet er nog hard doorgebufferd worden.
We hebben dit weekend ondermeer de oude, door de zon gesplinterde
ramen vervangen door stralend nieuwe exemplaren van Lexan. Een keihard
materiaal dat zelfs kogelvrij is. Nu zullen we niet veel kogels
tegenkomen, maar heftige golven die op de ramen inbeuken zijn niet
ondenkbaar. Ook heeft Stefan cockpit speakers geplaatst. Als we
bijvoorbeeld straks voor anker liggen in een romantische Zuid Amerikaanse
baai en onze versgevangen vis op de barbecue ligt, kunnen we lekker
luisteren naar de Buena Vista Social Club!
Zaterdag nacht droomde ik dat ik de boodschappen voor ons vertrek
aan het doen was. Het was echt een ENORM langdradige droom want
ik was bij zo'n oud kruidenierswinkeltje met toonbank. Kun je het
je voorstellen? 50 pakken jus d' orange, 80 liter water. 'Anders
nog wat mevrouw?' 'Ja, 40 pakken rijst en 40 pakken pasta graag'.
En de rij achter me werd langer en langer. De droom schoot maar
niet op. Middenin de droom werd ik steeds even wakker, sliep weer
in en ging verder met mijn eindeloze booschappenlijst. Zo'n aanstaande
reis houdt je dag en nacht bezig hoor!
Inmiddels is het alweer middernacht geweest. Ik ga maar snel naar
bed want ik moet nog een boel boodschappen doen!
[Natascha]
Dinsdag 25 mei
Nog maar 2 weken werken bij United Moving Services en dat is maar
goed ook want mijn gedachten dwalen om de haverklap af naar andere,
veel leukere dingen. Tussen de verhuizingen door vraag ik offertes
aan voor bootverzekeringen, zoek informatie over Iridium satelliet
telefoons, bedenk welke medicijnen en EHBO spullen we mee moeten
nemen, stel een lijst van recepten
samen die lekker en makkelijk aan boord te bereiden zijn en speur
websites van medezeilers
af voor handige tips. Voordat je het weet is een werkdag om hoor!
We hebben trouwens lang nagedacht over een satelliet telefoon omdat
zowel het apparaat als het gebruik ervan vrij prijzig zijn. Het
veiligheidsaspect en de wetenschap dat we het thuisfront enorm gerust
stellen wanneer wij onderweg telefonisch bereikbaar zijn gaven de
doorslag. Datakit erbij en we kunnen onderweg ook emails versturen
en ontvangen. Dus straks zelfs vanaf de oceaan een regelmatige update
van deze site, verzorgd door Eugène Schermer van Hollandia
Home Services.
[Natascha]
Woensdag 26 mei
Ik heb me weer eens aan mijn favoriete hobby gewijd: Het wegslopen
van oude bekabeling. Je gelooft het of niet, maar dit keer kwam
er ruim 50 meter losse bekabeling uit. De meeste bekabeling liep
zelfs helemaal door tot in de schakelkast. Nu is het handig om een
extra kabeltje te hebben liggen, mocht je ooit iets nieuws willen
aansluiten, maar 20 overbodige kabels in een kastje van 30 bij 40
centimeter, waar al meer dan 100 aansluitingen bij elkaar gepropt
zitten, is een beetje veel. Iedere draad minder draagt bij aan het
scheppen van orde in deze spaghetti-chaos. Het scheelt niet alleen
in de schakelkast, maar ook in alle opbergkastjes waar gemiddeld
een kabelboom doorheen loopt zo dik als Natascha's pols. De vorige
eigenaar had er duidelijk een handje van om oude bekabeling lekker
te laten zitten en ik moet ook een compliment maken voor het aantal
gesoldeerde verbindingen op de meest ongelofelijke plaatsen. Omdat
ze vrijwel allemaal waren doorgeroest heb ik voor die kabels maar
volledig nieuwe aangelegd. Het is toch niet zo moeilijk om kabels
te kopen die in één keer de te overbruggen afstand kunnen halen!
Electriciteit was duidelijk niet de man's specialiteit. Alles wat
met roestvrij staal te maken heeft is daarentegen van topkwaliteit!
Stevig, netjes bevestigd en keurig laswerk, wat met roestvrij staal
niet eenvoudig is. Het beste voorbeeld zijn de davits, waar de bijboot
ingehangen wordt. Die zien er heel professioneel uit.
Winston had nog steeds de frames van de ramen niet gemaakt, wat
inderdaad een uitdaging is omdat zijn aanpak niet werkte. De oude
frames aan de rechterkant waren nog intact, maar de linkerkant was
helemaal versplinterd omdat ze indertijd vastgelijmd waren. Omdat
de ramen van onder naar boven vooruit wijzen, is links en rechts
dus exact elkaars spiegelbeeld. De bestaande frames voor de rechterkant
waren dus nutteloos om een mal te maken voor de linkerkant. Daar
had Winston inmiddels 4 weken over na kunnen denken en hij kwam
uiteindelijk met de oplossing om het maar te doen als we alweer
terug waren in de RSYC. Ik ben accoord gegaan onder de voorwaarde
dat hij Natascha kon uitleggen dat ze na 2 maanden ploeteren nog
steeds tegen die lelijke onafgewerkte ramen moest aankijken. Denkend
aan zijn eigen vrouw realiseerde Winston zich al snel dat dat niet
helemaal ging werken en ging al vloekend aan het werk om de linkerkant
te maken. Na de derde keer on-site coaching zag ik zowaar een mal
voor de linkerkant. Op mijn vraag hoe hij dat nu gedaan had kwam
niet veel meer gegrom en gescheld dan dat hij de beste botenbouwer
was van Singapore en dat ik niet moest denken dat hij dit niet even
kon oplossen.
De verstagingsplaten waren in september opnieuw afgedicht maar
omdat niet alle oude kitresten eruit gehaald waren, bleef het lekken.
Nou kan ik begrijpen dat die jongen het indertijd niet gedaan heeft,
want ik ben 4 uur bezig geweest om met een mesje en een priem de
oude kit eruit te peuren. En als je dan zo' n grote kitrest te pakken
hebt is dat bijna net zo bevrijdend als dat je een mooie vangst
uit je neus haalt. En geloof me, een strook oude kit ziet er niet
frisser uit dan een snotbal! De dag werd afgesloten met het leegspuiten
van 1,5 bus 5200 in de vrijgekomen gaten. Als het nu nog lekt dan
weet ik het niet meer!
[Stefan]
Vandaag weer een klus gedaan in de categorie: Niet-gepland-maar-als-je-dan-toch-bezig-bent-kan-dit-er-ook-nog-wel-bij.
Samen met John heb ik de romp gepolijst. Althans, John heeft gepolijst
en ik heb hem geholpen met het verwijderen van de goudkleurige sierstreep.
Wat een geweldig resultaat! Op de foto hiernaast zie je een andere
boot weerspiegeld in Espiritu's romp. Het verschil tussen de opnieuw
gespoten delen en de bestaande verf is helemaal niet meer te zien.
Het onderwaterschip heb ik vandaag de derde laag antifouling gegeven.
Vrijdag gaat de vierde en tevens laatste laag erop. De laatste laag
antifouling moet namelijk aangebracht worden binnen 24 uur voordat
de boot weer het water ingaat. Want inderdaad, het gaat ons lukken
hoor! Zaterdagochtend gaat Espiritu weer te water!
[Natascha]
Vrijdag 28 mei
Laatste
dag in Keppel Marina. Kijkend naar de to-do lijst voor vandaag zouden
we best graag nog een dagje extra hebben, maar dat is altijd zo.
's Ochtends vroeg op, eens even goed in de handen gespuugd en stevig
aan de gang. Winston lijkt ook doordrongen van de urgentie en heeft
zowaar de frames van de ramen klaar. 's Middags werd duidelijk dat
Natascha niet op tijd klaar zou zijn met de antifouling om om vijf
uur met de borrel te beginnen en dat was exact het juiste argument
om nog een mannetje bij Winston los te peuteren, zodat we met z'n
allen om vijf uur aan het bier konden. We hadden ook de jongens
van York uitgenodigd, die ons zo geweldig met de motor en het staal
hadden geholpen en de jongens van Penguin die met twee gallons heavy
duty cleaner aan kwamen zetten zodat we het dek konden schrobben.
De
mannen van de belettering en de striping kwamen rijkelijk laat,
waardoor ze nog zo'n beetje moesten beginnen toen wij al aan ons
eerste biertje toe waren. Nadat ze een kant gedaan hadden kwam ik
naar beneden en zag direct dat de striping er als een watergolf
opzat. Opnieuw dus! Natascha vond het wel een beetje zielig om ze
zo op hun nummer te zetten en vervolgens zelf te gaan zuipen, maar
ja, we gaan het op het einde natuurlijk niet af laten raffelen.
Een half uurtje later kwam de opper-letter-man zelf en die was het
direct met mij eens. Na wat coaching van zijn mannen ging hij zelf
aan de slag voor de 'finishing touch': De naam. En kijk nou zelf
eens hoe mooi dat Espiritu Scheveningen staat!
Onze trouwe, 'small problem, slowly slowly nice' John gaven wij
als aandenken aan het project een Espiritu-t-shirt. Hij had er per
slot van rekening ook twee maanden op zitten.
Voor Winston geen t-shirt, maar wel wat extra bier. Al met al hebben
we af en toe best op elkaar lopen schelden (ik omdat Winston te
langzaam was en hij omdat ik te veeleisend was), maar uiteindelijk
heeft die goede oude baas ons op een fantastische manier geholpen.
Het is vrij uniek dat je ergens zomaar door een werkplaats mag struinen,
al het speciaal gereedschap mag gebruiken, stukjes hout en staal
altijd voorradig zijn en niet te vergeten veel goede raad om een
amateur te behoeden voor kleine drama's: 'No not like that, you
stupid Fuck!'
Winston bedankt! We gaan deze plek nog missen!
[Stefan]
Zaterdag 29 mei
De grote dag, terug het water in! Zouden alle huiddoorvoeren waterdicht
zijn, zou alles werken en bovenal, zou het zwaard er goed in passen?
Omdat het lieve apparaat 450 kilo weegt, kon het pas bij de te water
lating met de kraan erin getakeld worden.
Maar eh.........hij past niet!!! Toen de kraan helemaal gevierd
was, kwam het zwaard er aan de onderkant, maar liefst 2cm uit. Wat
nu? Uiteraard vloeken en schelden, het ding er weer uit gehaald
en de slijptol erop gezet om de oneffenheden eruit te slijpen. Volgens
het ontwerp heeft het zwaard maar 2 tot 3 mm speling in de zwaardkast
omdat het anders zou gaan klapperen. Helemaal beneden mag het zwaard
zelfs geen speling hebben. Een klein foutje leidt dus als snel tot
een probleem. Na een keer of vijf heen en weer had Winston er alle
vertrouwen in dat het zwaard nu soepel naar beneden zou glijden.
Omdat het zwaard er helemaal neergelaten 1.80m uitkomt, konden we
dat pas in het water uitproberen. Ik heb hem dus maar eens diep
in zijn ogen gekeken en hem nogmaals uitgelegd dat we een probleem
zouden hebben als dit niet ging werken. Nou moest ik niet denken
dat de beste botenbouwer van Singapore geen zwaardje op maat kon
maken en dat hij het er persoonlijk uit zou komen tillen als het
niet zou passen.
Daar gingen we dan! Het water in! Megan en Jerry hadden inmiddels
3 uur in de regen staan wachten om ons eindelijk de champagne te
kunnen geven waarmee we de boot een behouden vaart hebben gewenst.
Daar lag ie dan, de mooiste boot van Singapore! Snel de vloerdelen
weggehaald om te controleren of de boel droog bleef. De snelheidsmeter
wilde graag nog een likje vaseline wat bleek uit de kleine druppeltjes
water. Nou heb ik sowieso nog een appeltje met hem te schillen want...hij
doet het niet! Later nog maar eens de bedrading checken. Nadat we
het koelwatersysteem van de motor en de generator hadden gevuld
en al onze rotzooi uit de werkplaats hadden gesleept, waren wij
klaar voor vertrek.
Hoe geweldig was het om te zien dat de door mijzelf geinstalleerde
electronische stuurautomaat keurig deed wat ie moest doen: Sturen!
Terwijl Natascha en ik lekker op het voordek een biertje aan het
drinken waren bromde het motortje tevreden en koersten we heerlijk
relaxed terug naar de RSYC. Een mooi voorproefje van het gevoel
met een perfecte boot onderweg te zijn.
[Stefan]
Zondag 30 mei
En waren alle gebreken nu opgelost? Nee, er was nog een klein weerbarstig
groepje van problemen dat zich niet zomaar gewonnen gaf. Voor Natascha
was dat nou net even teveel van het goede. Ze had gedacht klaar
te zijn, welke verwachting vakkundig de grond in werd geboord door
een lijstje met welgeteld 23 openstaande puntjes. Het was met name
frustrerend om te zien dat van de 23 openstaande puntjes er 5 onaangekondigd
waren. We hadden bijvoorbeeld niet afgesproken dat de airconditioning
het niet meer zou doen en ook de dieptemeter en sonar hadden wat
opstart problemen.
Bij het begin begonnen (maakt niet veel uit waar, de lijst is lang
genoeg). Natascha zag het echt niet meer zitten en was er klaar
voor de boot te laten voor wat het was en het vliegtuig naar huis
terug te pakken. Na twee maanden geen enkele dag rust was bij allebei
de irritatie grens snel bereikt, welk resultered volume de wèl werkende
radio niet meer kon bijbenen. Gelukkig was het toevallig 'Commodore
Day' op de club en een 2000 Watt muziekinstallatie kwam nèt boven
het gescheld uit.
Om ons humeur verder te optimaliseren kwam Anne met onze nieuwe
kussens en wandbekleding aandragen waarbij de cockpit kussen onder
de vlekken zaten, de wandbekleding de verkeerde kleur had, de kussen
voor de achterkooien de verkeerde kleur hadden en het schuim binnenin
niet vervangen was en nog dezelfde heerlijke dieselgeur verspreidde.
Er zat dus niks anders op dan de hele boel weer in te pakken en
opnieuw te laten maken. Die arme meid kwam speciaal op zondag zodat
we aan de slag konden met de bekleding en nu bleek dus bijna alle
moeite voor niets.
Nog zo'n 4 tot 5 klusdagen te gaan en dan zouden we klaar moeten
zijn voor onze 'try out sail' naar Tioman (van 12 tot 19 juni).
Tioman is een eilandengroep op 120 mijl afstand, aan de Oostkust
van West Maleisie. Duiken schijnt hier prachtig te zijn, dus een
mooie gelegenheid om ook onze duikcompressor uit te testen.
[Stefan]
|