Dag 47, Woensdag 15 september 2004
Vertrek uit Chagos
GPS: 05° 20.5' S 72° 15.7' E
[Natascha >>]
Na een week op deze prachtige plek verlaten
we om 10.30 onze ankerplaats, tweeënhalf uur na Bedoeïn, Just Jinks en Golden
Soevereign. Voorzichtig navigeren we de lagune uit, ik aan het roer en Stefan
op de boeg op de uitkijk voor ondiepten. Het stuurwiel stuurt niet lekker, een
beetje stroef. Wanneer we veilig en wel in 200 meter diep water zijn aangeland
zit het stuurwiel helemaal vast. Het zal weer eens niet waar zijn! Kunnen wij
nou nooit eens soepeltjes vertrekken?
De ketting van het stuurwiel blijkt naast het tandwiel
te zijn gelopen, waardoor het stuurwiel geblokkeerd is. Met de hand sturen is
nu niet mogelijk, gelukkig nog wel via de elektrische stuurautomaat. Stefan komt
snel in actie en haalt de spanning van de kabel af, waarna hij de verbinding tussen
ketting en kabel losmaakt. Vervolgens legt hij de ketting weer netjes op het tandwiel,
maakt de verbinding met de kabel weer vast en zet de spanning erop. Het voordeel
van het monteren van de elektronische stuurautomaat direct op de roerkoning: Kabel
of geen kabel, je kunt nog steeds sturen. Op de Seychellen moeten we de boel weer
op spanning krijgen want er zit nog steeds speling in het geheel.
We beginnen met 20 knopen wind, maar al vrij snel zakt
de wind helemaal in. We krijgen regenbui na regenbui over ons heen en zetten na
uren dobberen de motor maar aan. Op deze windloze, grijze dag proberen een paar
dolfijnen ons op te fleuren. Dat is wel heel aardig van ze, al blijven ze helaas
maar kort. Het voordeel van dit rustige weer is dat we beiden niet zeeziek zijn.
We klokken 112 mijl in het eerste etmaal, een diepterecord.
Dag 48, Donderdag 16 september 2004
Indische Oceaan
GPS: 05° 07.0' S 70° 40.0' E
We hebben vannacht weinig geslapen. Het eerste deel van
de nacht hielden de klapperende zeilen ons wakker, het tweede deel de motor die
we maar weer hadden aangezet omdat we genoeg hadden van het lawaai van de zeilen
en we nauwelijks voortgang maakten. Per saldo ruilden we lawaai dus voor lawaai,
zei het dat de zeilen hier niet van slijten.
Met Just Jinks babbelen we om de paar uur via de VHF radio.
We zitten maar 5 mijl van hen vandaan. Golden Soevereign en Bedoeïn zitten zo'n
40 mijl voor ons. Als we vannacht niet zolang hadden gedobberd en eerder de motor
hadden aangezet was het verschil veel kleiner geweest. Maar goed, het is geen
wedstrijd. (Of toch wel een beetje Stefan?) Overdag pikt de wind in ieder geval
weer op en in de tweede 24 uur zetten we 140 mijl op het log.
[<< Natascha]
[Stefan >>]
The generator story continues…………Zoals
ik al een beetje vreesde hadden de rollende golven de dieseltanks aardig door
elkaar geschud zodat het altijd aanwezige vuil zich netjes had verspreid. Waar
de generator voor anker netjes liep, protesteerde hij nu tegen de eliminatie van
het brandstoffilter. Na enig haperen en onregelmatig draaien, kapte hij er helemaal
mee. Jammer maar laten we het er maar op houden dat we toch al geen eten in de
vriezer en koelkast meer hadden dus zo'n drama is het deze keer niet. We nemen
ons wel heilig voor een eventuele volgende boot nooit meer zo afhankelijk te maken
van een generator.
[<< Stefan]
Dag
49, Vrijdag 17 september 2004
Indische Oceaan
GPS: 05° 01.7' S 68° 24.7' E
[Natascha >>]
Dit is de eerste passage waarin ik niet
zeeziek ben, hoera! Ik wijt dit aan het relatief rustige weer en golven, volgens
Stefan is het gewenning. Wellicht is het een combinatie van deze twee, het is
in ieder geval een heel stuk prettiger zo.
Vandaag zeilen we voor het eerst met spinnaker. Voor de
niet-zeilers onder ons, een spinnaker is 1,5 tot 2 keer zo groot als een genua
(grote fok) en gemaakt van een veel lichter materiaal dan een gewoon zeil, zodat
hij ook netjes gevuld blijft in heel licht weer op een voor de windse of ruime
windse koers. Wat een fantastisch gezicht, dit enorme rood-blauwe doek.
De
spinnaker is nog vrijwel nieuw, de vorige eigenaar heeft hem maar één keer gebruikt.
We snappen niet goed waarom want ten opzichte van de genua maken we 1,5 knoop
meer snelheid en hebben geen last meer van klapperende zeilen. Óf hij heeft nooit
voor de wind gezeild óf hij was gewoon lui. Waarschijnlijk was het dit laatste.
Toen we hem ontmoetten vertelde hij dat ze nooit meer dan 120 mijl per dag logden,
terwijl wij in goede condities makkelijk 160 mijl per dag halen.
Op de foto hiernaast zit Stefan niet in een grote slaapzak
op het voordek, maar wordt hij bedolven onder de spinnaker die hij in de zak naar
beneden haalt.
Achter ons zien we een groot zeilschip opdoemen. Wellicht
is het Northern Spirit die we gezien hebben op Cocos Keeling en Chagos. We roepen
ze op via de VHF en inderdaad is het deze prachtige 120 voeter. Ze varen met z'n
zessen de wereld rond voor een hele rijke eigenaar die een paar keer per jaar
opstapt. Sinds Tahiti hebben ze hem niet meer gezien, in Madagascar komt hij weer
aan boord. Geen vervelende baan! Met 11 knopen per uur zijn ze in een half uurtje
bij ons en maken de eerste foto's van Espiritu onder vol zeil. Zodra we deze foto
hebben zetten we hem natuurlijk op de site. Vreemd genoeg draaien ze bijna continu
de motor, terwijl je zou verwachten dat een 120 voeter met zulke enorme zeilen
in 20 knopen wind op rompsnelheid moet kunnen komen, wat voor een dergelijk schip
rond de 14 knopen betekent. Kennelijk zit er iets niet helemaal lekker in het
ontwerp.
Dag 50, Zaterdag 18 september 2004
Indische Oceaan
GPS: 05° 01.5' S 65° 28.4' E
Waar we gisteren tot een van de lekkerste zeildagen tot
nu toe bombardeerden, worden we vandaag alweer getrakteerd op perfecte wind, een
zonnetje en een kalme zee. Dit is zeilen zoals zeilen bedoeld is!
Zeiltechnisch
raken we steeds beter op elkaar ingespeeld, wat zorgt voor meer rust in de boot.
Waar ik eerst nog vragend stond te kijken wanneer Stefan me vroeg een bepaalde
schoot of val aan te trekken ("Welke kleur bedoel je?"), zie ik nu meestal
zelf wat er moet gebeuren. Nog steeds overstelp ik Stefan met vragen en mits achteraf
gesteld legt hij me altijd geduldig uit wat er aan de hand was en waarom datgene
moest gebeuren wat we hadden gedaan. Vragen in het heetst van de strijd leiden
echter tot geen of een bijzonder kort antwoord. Kennis en daarmee zelfvertrouwen
groeien met de dag.
Dag 51, Zondag 19 september 2004
Indische Oceaan
GPS: 05° 20.6' S 62° 29.3' E
Nog zo'n drie dagen tot de Seychellen. We verwachten dinsdagnacht
of woensdag vroeg aan te komen. Inmiddels zien we enorm uit naar de bewoonde wereld.
Niet dat we genoeg hebben van palmbomen en witte stranden, integendeel. Maar als
dit gecombineerd kan worden met restaurantjes, leuke stadjes, een internetcafé
en een supermarkt, dan is dat wel zo prettig. Mmmmmm, lekker samen uiteten - kreeft
of gamba's met een koud glas witte wijn - eens goed de benen strekken door een
flinke wandeling of fietstocht te maken, e-mails checken en ons laatste verslag
en foto's sturen naar Eugène zodat de website weer bijgewerkt kan worden.
[<< Natascha]
Dag 52, Maandag 20 september 2004
Indische Oceaan
GPS: 04° 26.7' S 57° 33.3' E
[Stefan >>]
Je hebt van die dagen dat alles tegenzit
– en die hadden we dus vandaag. Per slot van rekening waren de afgelopen dagen
behoorlijk soepel verlopen, dus het was volgens Espiritu weer de hoogste tijd
voor wat actie. Het begon met de zoetwaterpomp die om onduidelijke reden steeds
trageer begon te lopen om er uiteindelijk helemaal mee te stoppen. We hebben nog
75 liter in aparte jerrycans dus dat gaan we nu niet oplossen.
Nummer
twee zal wat duurder worden. De zo mooie spinnaker begon ineens heftig te flapperen
– totaal uit zijn lijken gescheurd. Hij was precies waar de versterking ophield
gescheurd, waarna het hele onderlijk aan flarden was. Clive, een van de Zuid-Afrikanen
heeft dit geintje al een aantal keer gehad en stelde ons gerust dat hij eenmaal
thuis wel een goede zeilmaker wist die het geheel weer in elkaar kan stikken.
Dat hopen we...
Onder de afdeling klein leed – onze laatste drie eieren,
bedoeld voor een paar geplande overheerlijke pannenkoeken vlogen met een grote
golf door de kombuis en eindigden op de vloer. Wat eten we nu, pasta’tje pesto?
Ook best lekker.
[<< Stefan]
Dag 53, Dinsdag 21 september 2004
Aankomst Seychellen (Victoria op Mahé)
GPS: 04° 36.9' S 55° 28.8' E
[Natascha >>]
Vannacht zijn we aangekomen in Victoria, de hoofdstad van Mahe,
het grootste van de Seychellen eilanden. De ingang tot aan de jachthaven was betrekkelijk
eenvoudig en gewapend met alle goodies gooiden we uiteindelijk om 2 uur ’s ochtends
het anker uit. John met Just Jinks kwam een uurtje later en over de radio op de
veilige aankomst geproost.
Voor het eerst in bijna 2 maanden dat we weer in bewoonde
wereld zijn, en dat is ook hard nodig. We raken door diverse reguliere onderdelen
heen en we hebben ook een doos van West Marine op het postakantoor klaar staan
met allerlei spullen die we waarschijnlijk niet zo kunnen krijgen. Dat wordt de
eerste dagen weer fijn poetsen, wassen, klussen en boodschappen doen. Maar daarna,
drie weken genieten!
Dag 55, Donderdag 23 september 2004
Mahé / Victoria
GPS: 04° 36.9' S 55° 28.8' E
De Seychellen bestaan uit 115 eilanden waarvan het merendeel
onbewoond is. Van de 80.000 inwoners woont zo'n 90% op het hoofdeiland Mahé. Mahé
is 27 kilometer lang en tussen de 3 en 8 kilometer breed. De eerste bewoners van
de Seychellen waren piraten en het verhaal gaat dat de beruchte piraat Olivier
Levasseur - bijgenaamd "de buizerd" - een schat op Mahé achtergelaten
heeft. Dus met een beetje mazzel…………
Hoewel Mahé een goede uitvalsbasis is wanneer je zoals
wij de nodige onderdelen voor je boot moet aanschaffen, vertoont het - met alle
bebouwing en industrie - weinig gelijkenis met de idyllische plaatjes op ansichtkaarten.
Daarvoor moet je op de nabij gelegen eilanden Praslin en La Digue zijn, je raadt
al waar wij over een paar dagen naar toe gaan.
Voordat het zover is moet er echter nog een beetje gesleuteld
worden. Vriendelijk doch dringend raad ik Stefan aan om toch eerst die zoetwaterpomp
weer aan de praat te krijgen. Hoe langer ik namelijk zonder water zit, hoe chagerijniger
ik word en dat is voor niemand leuk. Het komt nu misschien over alsof ik Stefan
ervan de schuld geef dat die pomp er mee stopt, maar dat is natuurlijk niet zo.
[<< Natascha]
[Stefan >>]
Waarom heb ik soms dan toch dat gevoel?
[<< Stefan]
[Natascha >>]
Stefan duikt inderdaad als eerste in
het gootsteenkastje. Waarom? Kies hieronder het (de) juiste antwoord(en). Omdat:
[a] Stefan altijd doet wat ik hem vraag
[b] Stefan van mijn gezeur af wil zijn
[c] Stefan het erg vervelend voor mij vindt dat ik me zo rot voel zonder water
[d] Stefan vermoedt dat het om iets simpels gaat
De goede antwoorden zijn b en d.
Het vermoeden blijkt niet ongegrond. Er zit een kleine
verstopping bij de inlaatslang van de watertank waardoor het water niet omhoog
gezogen kan worden. Stefan heeft geen zin om de tank open te maken en begint eerst
maar eens te blazen op de tankinlaat. Bingo! Eerste klus binnen 10 minuten voltooid!
Dat was gelukkig een makkie.
[<< Natascha]
[Stefan >>]
Vervolgens is mijn vriend de generator
weer aan de beurt. In een klein winkeltje voor marine-onderdelen heb ik een nieuw
brandstoffilter weten te vinden. Na installatie hiervan blijkt dat de generator
nog steeds niet loopt en dat hij weer lucht aanzuigt. Interessant. Zouden het
dan misschien de afdichtingen zijn? De oplossing klinkt eenvoudig maar realiteit
is dat je er pas achterkomt door één voor één de opties te elimineren, dat wil
zeggen alle bevestigingen los te halen en opnieuw af te dichten. Dat waren er
dus 12. Dit is weer een typisch staaltje vakmanschap van de vorige eigenaar. In
plaats van één stuk te laten lassen heeft hij 6 kleine stukjes aan elkaar geschroefd.
Dat was waarschijnlijk makkelijker…
Vervolgens lekt hij nog steeds als een vergiet en na enig
onderzoek blijkt dat het waterscheidingsfilter van de hoofdmotor is los getrild.
Omdat beide motoren op hetzelfde brandstofsysteem lopen had de generator hier
dus last van. De oplettende lezer vraagt zich nu af: En de hoofdmotor dan, die
wil toch zeker ook geen lucht in zijn brandstoftoevoer? Nou, dat valt gelukkig
mee. De brandstof is zover overbemeten dat de motor voldoende brandstof krijgt
aangeboden zodat het residue (inclusief lucht) via de retourslang naar de tank
wordt teruggeleid. Oke, vastdraaien en klaar.
Klaar? Nou niet helemaal. Nog steeds scheppen met lucht.
Vooruit maar weer, alles losgooien en per component testen waar het lek zit. Een
klein uurtje verder blijkt het nieuwe filter te lekken. Hoe kan dat nou, hij komt
recht uit de doos! Jawel, maar dat wil niet zeggen dat een of andere joker niet
een van de afdichtringen eruit kan halen……… En vriendelijk bedankt.
Enfin,
na een uurtje of vier sleutelen, zweten en vloeken doet hij het weer. Erg fijn,
maar op een of andere manier ben ik nog niet zover dat we die vriezer weer gaan
aftoppen met duur vlees. Laat hij eerst maar eens een bewijs van goed gedrag verdienen
door een maandje probleemloos te draaien, dan kijken we wel weer verder.
De dag afgesloten met een gezellige avond met John en
Verona. Het is maar goed dat je een bijboot in iedere hoedanigheid mag besturen………
Dag 56, Vrijdag 24 september 2004
Mahé / Victoria
GPS: 04° 36.9' S 55° 28.8' E
Verschil moet er zijn. Sommige cruisers komen ergens aan
en hoeven slechts diesel te tanken en sommige sommigen liggen eerst 3 dagen in
het motorhok. Wij behoren tot de laatste categorie……… Vandaag zijn John en Verona
- behorende tot de eerste categorie - vertrokken naar Beau Vallon, aan de noordkant
van Mahé, slechts 4 kilometer verderop. De ankerplaats is daar een stuk mooier,
weg van die lelijke industrie haven. Ik geef ze groot gelijk, voor ons is het
echter praktischer in de buurt van het centrum te blijven om onderdelen te kunnen
kopen.
Vanuit Chagos hebben we 2,5 week geleden telefonisch een
bestelling bij West Marine geplaatst voor ondermeer een bilgepomp, een olielamp
voor in de cockpit en een luchthapper voor op het dek (de oude lekt als een zeef
dus dat is feest bij iedere golf die over het dek heen spoelt). Omdat DHL volgens
West Marine binnen 3 tot 5 dagen zou bezorgen en de gewone post binnen 2 tot 3
weken, kozen we voor de goedkopere laatste optie. Kom je aan bij het postkantoor,
vertellen ze vriendelijk lachend dat het ook 6 weken kan duren. Tja, dat zou me
die 100 dollar verschil nu net niet waard zijn. Voorlopig hebben we hier nog 3
weken tegoed, dus mits het niet langer duurt dan 5 weken, komt alles op zijn pootjes
terecht. En anders? Anders verzinnen we dan wel iets.
Golden Sovereign had een goede zeilmaker gevonden die
ook onze zeilen wel op wilde lappen. Niets ernstigs, slechts wat stiksels die
hier en daar loslieten. Als je het nu doet is het een kleine klus, verwaarloos
je het dan zit je vanzelf een keer met een gescheurd zeil. Natuurlijk betaal je
veel te veel, maar ja, dat is de consequentie van het monopolie dat deze knaap
hier heeft. Geluk bij een ongeluk, hij wil ook onze was (6 zakken) wel doen -
voor een kwart van wat de jachthaven vraagt. Als alles nu ook nog eens in de originele
kleur en maat terugkomt zit het niet tegen.
's
Avonds met de vouwfiets naar de stad gefietst. Nou ben ik in mijn eentje al een
attractie voor die locals, met zijn tweeën waren we de grap van de eeuw. Wij hadden
echter net zo veel pret als zij, dus gewoon lekker doortrappen.
Dag 57, Zaterdag 25 september 2004
Mahé / Victoria
GPS: 04° 36.9' S 55° 28.8' E
Bedoeïn vertrekt ook naar Beau Vallon zodat alleen Golden
Sovereign en wij nog overblijven. Zij moeten wachten op een onderdeel voor de
autopilot die het 200 mijl na Cocos Keeling had begeven. Ze hadden slechts een
autopilot en geen windvaan dus dat betekende handsturen. Ook lekker dat je dan
nog 2000 mijl van de bewoonde wereld bent om het onderdeel te kunnen vervangen.
Gelukkig hebben ze twee oudere kinderen die ook gewoon wachtlopen zodat ze slechts
2 uur sturen en dan 6 uur slapen. Ik zeg, dat is pure luxe. Ze hadden alleen een
beetje veel regen. Twee dagen buiten Chagos scheurde hun grootzeil en nog twee
dagen later ook de genua zodat ze die voor meer dan de helft in moesten rollen.
Toen ik Clive over de radio vroeg hoe het nou was "with your wings clipped"
kwam er een onduidelijk antwoord…………Laten we het erop houden dat ze blij waren
in de Seychellen te zijn.
De stuurketting had ik nog steeds niet goed nagekeken
en iets zij me dat hij met het eraf lopen wel eens wat schade zou kunnen hebben
opgelopen. En jawel, er waren twee schakels voor de helft gebroken. Op mijn fietsje
geklommen en het halve eiland afgereden op zoek naar een nieuwe ketting. Kettingen
zat, maar niet zo zwaar en al helemaal geen roestvrij staal. Wat nu? Ook al wordt
hij nauwelijks gebruikt, met een halve ketting op stap naar Zuid-Afrika is toch
minder aanlokkelijk. Clive had uiteindelijk de simpelste oplossing - gewoon de
gebroken schakels ertussenuit halen, deze naar de buitenkant verplaatsen en ze
daar vastlassen. Als de buitenste schakel niet draait is het geen probleem, slechts
de binnensten moeten flexibel zijn. En laat hij nou ook nog een klein lasapparaat
aan boord hebben. Wat je op een 54-voeter al niet aan extra rotzooi kwijt kunt.
Dag 58, Zondag 26 september 2004
Mahé / Beau Vallon
GPS: 04° 36.7' S 55° 25.5' E
Samen
met Golden Sovereign vertrekken we uit Victoria op weg naar Beau Vallon. We zetten
alleen de genua op omdat het slechts 6 mijl is, waarvan slechts de laatste 2 mijl
tegen de wind in. En we zijn net te lui om voor dat stukkie het grootzeil te hijsen.
Zodra we het eiland gerond zijn hijst Clive zijn grootzeil om te kijken of het
netjes is gerepareerd. Na 10 minuten zie ik hem omkijken en zie hem schrikken
dat wij pal achter hem zitten, zonder grootzeil en 10 voet korter. Binnen een
minuut komt het grootzeil naar beneden om eeuwige hoon en spot tijdens de borrel
te voorkomen .
Onder
gelijke configuratie kruisen we naar de ankerplaats. Lekker veel windschiftingen
en wind variërend van 8 tot 20 knopen, dus dat wordt actief sturen. Na het eerste
rak liggen we 5 bootlengtes voor en bij de volgende kruising hebben we nog steeds
3 bootlengtes voorsprong. Als hij achter ons overstag gaat hoor ik "Winch
in that fucking genoa!". Daar wordt dus ook geraced. Op de laatste, wat krappe,
kruising wordt nog even ouderwets "Bakboord!" geschreeuwd om iedereen
bij de les te houden. Voor de laatste slag ga ik naar buiten waar meer wind zit
en blijft Clive onder de kust hangen. Ik zie hem vrijwel stil liggen dus we wrijven
al in onze handen voor de borrel. Komen we uiteindelijk aan, blijkt hij een mooie
lift te hebben gehad zodat hij ons net voorblijft. Jammer, maar erg lekker gezeild.
Anker uit en tijd voor een pils.
[<< Stefan]
[Natascha
>>]
Een uurtje nadat we geankerd hebben
en geconstateerd hebben dat de boot ook werkelijk vast ligt, gaan we op verkenning
uit in het dorpje. Lekker even de benen strekken. Het is erg rustig en alles is
dicht. Tsja, zondag natuurlijk. Nou ja, alles, Beau Vallon heeft niet meer dan
een paar kleine winkeltjes, een benzinestation en een politiebureau. Wel erg leuk
om te zien hoe de lokale bevolking leeft.
's Avonds gaan we na lange tijd weer eens uiteten. Met
de Zuid-Afrikanen hebben we werkelijk zitten schransen van een barbecue buffet
in een leuk Creools restaurantje genaamd "the Boathouse".
Dag 59, Maandag 27 september 2004
Mahé / Beau Vallon
GPS: 04° 36.7' S 55° 25.5' E
We zijn vandaag even met de bus naar Victoria geweest
om twee laatste onderdeeltjes te halen en boodschappen te doen wat gisteren natuurlijk
niet lukte. Helaas is het pakje van West Marine nog steeds niet aangekomen op
het postkantoor. Bij Maxwell, de zeilmaker hebben we de gerepareerde staalkabel
van de neerhaler opgehaald.
Bij
Maxwell thuis zagen we de beroemde "Coco de Mer" liggen die je slechts
vindt op drie eilanden, waaronder het naburige eiland Praslin. Deze cocosnoot
van de Coco de Mer palm heeft als bijnaam Coco d'Amour, beslis zelf maar waarom…………Volgens
de Lonely Planet: "These strange fruits excited the 17th -century sailors
who first stumbled upon them after months at sea". Deze Coco de Mer groeit
alleen aan vrouwelijke bomen. Ben natuurlijk heel benieuwd wat er dan aan de mannelijke
variant groeit.
Dag 60, Dinsdag 28 september 2004
Mahé / Beau Vallon
GPS: 04° 36.7' S 55° 25.5' E
We hadden vandaag willen vertrekken naar Praslin maar
omdat er nauwelijks wind stond, we geen zin hadden om 20 mijl te motoren en we
hier eigenlijk wel best liggen, besloten we om nog een dagje langer te blijven.
Alle klussen zijn klaar en we zijn weer relaxed. Heerlijk gezwommen, gelezen en
aan het verslag voor de website gewerkt.
Naast ons is een grote catamaran met 8, wat oudere mannen
komen liggen. Voor een groepje mannen bij elkaar zijn ze niet luidruchtig genoeg
en ze zijn ook bijzonder netjes gekleed. Toen Stefan drie mannen naakt over het
dek zag huppelen wist hij zeker dat het een nichtenboot moest zijn………
's
Avond voor de laatste keer geborreld met de Zuid-Afrikanen. Zij gaan morgen weer
terug naar Victoria om uit te klaren en vertrekken vrijdag naar Mayotte, op de
Comoren. In eerste instantie zouden zij ook nog naar Praslin gaan, maar na 3 jaar
zeilen willen ze - voornamelijk de vrouwen - terug naar huis. Erg jammer, we hebben
een gezellige tijd met hen gehad. We gaan hen in ieder geval nog proberen op te
zoeken in Zuid-Afrika. Clive woont met zijn gezin in East London en heeft ons
al uitgenodigd in zijn riante villa met dito zwembad. John en Verona wonen in
St. Francis Bay. Beide plaatsen liggen op onze route, dus we zullen ze nog wel
zien.
Dag 61, Woensdag 29 september 2004
Mahé / Beau Vallon
GPS: 04° 36.7' S 55° 25.5' E
Ik
heb er even op moeten wachten, maar vandaag mag het dus eindelijk. Stefan kan
inmiddels bijna vlechtjes in zijn haar maken, dus ik mag voor kapster spelen.
In Singapore had ik een tondeuse gekocht met wel 8 standen en volgens de demonstratievideo
kon een kind de was doen. Stefan gaat vol vertrouwen op de rand van de cockpit
zitten en al snel vallen zijn lokken op de cockpitvloer. Ik weet niet helemaal
zeker of het allemaal wel gaat lukken, maar nu de ene helft van zijn achterhoofd
al kort is, is er geen weg meer terug. Na 20 minuten en een paar natte oksels
later, is het resultaat eigenlijk best netjes en ook Stefan is tevreden. Pfiew!!!
Zie hiernaast Stefan's korte koppie.
Na
de lunch vertrekken we naar Praslin. We zijn erg benieuwd, volgens de verhalen
moeten Praslin en het buureiland La Digue prachtig zijn. Op het ongerepte La Digue
is het belangrijkste vervoermiddel nog de ossenkar.
Het is een heerlijk stukje zeilen naar Praslin. 15 knopen
wind - niet te hard dus - zonnetje en nauwelijks golven. Een comfortabel ritje
zeg maar, zoals je ze niet altijd hebt. Omdat we eigenlijk iets te laat vertrokken
zijn - we laten in het midden aan wie dit lag -, rekenen we al snel uit dat we
met deze snelheid net niet meer voor het donker kunnen aankomen. Dat is niet zo
heel erg, want de baai waar we willen ankeren is vrij eenvoudig, zonder gekke
ondieptes of uitstekende rotsen - volgens de kaart tenminste. En inderdaad, een
half uurtje na, een overigens prachtige, zonsondergang, bereiken we de Baie Chevalier,
aan de noordkant van Praslin. Zoals door de kaart beloofd gaat de diepte van 30
naar 7 meter en even later laten we het anker zakken. Het is inmiddels al pikkedonker.
We kunnen een witte streep zand van het strand Anse Lazio, zo'n 40 meter voor
ons, nog net onderscheiden.
[<< Natascha]
[Stefan >>]
We luisteren in de cockpit onder het
genot van een wijntje naar het geweld van de golven die op het strand slaan. Dat
wordt nog leuk om morgen met de bijboot aan land te komen.
[<< Stefan]
Dag 62, Donderdag 30 september 2004
Praslin
GPS: 04° 17.6' S 55° 41.9' E
[Natascha
>>]
's Ochtends genieten we van ons nieuwe
uitzicht op het strand Anse Lazio. We hadden deze ankerplek niet beter kunnen
uitmikken. We liggen in een prachtige baai, ingesloten door begroeide bergen.
Helderblauw water en een parelwit zandstrand met hier en daar ruige rotsformaties.
De ansichtkaart blijkt inderdaad geen valse belofte. Het strand is nog helemaal
leeg, maar rond tien uur leggen de eerste dagjesmensen hun handdoeken neer. Oeps………wij
verwende nesten zijn de laatste tijd alleen maar onbewoonde eilanden en verlaten
stranden gewend. Maar gelukkig blijft het bij een paar zonaanbidders.
Van het ongedwongen cruisingsfeertje is hier trouwens
niet veel meer over. Dit is de wereld van de luxueuze, veel te dure charterboten
met veel te veel kinderen erop. En als je geluk hebt zit op een van die boten
een pukkelige puber die niks leuker vindt dan de godganselijke dag met de bijboot
rond te scheuren. Ga iets rustigs doen, snorkelen ofzo! Stefan geeft echter eerlijk
toe dat hij als puber waarschijnlijk hetzelfde had gedaan.
Tijd
om onze nieuwe omgeving nader te ontdekken. Stefan gaat op verkenning met de trouwe
vouwfiets en ik ga gewapend met digitale camera naar het strand. Wat een fotogenieke
plek is dit!
[<< Natascha]
[Stefan >>]
Onze vouwfiets trekt wederom veel bekijks.
Waar de plaatselijke jeugd mijn miniatuurfietsje openlijk beschimpt en bespot
("Ha ha, sa bicyclette!!"), hebben al drie volwassen kerels aangeboden
om hem te kopen. Jammer maar helaas, dit bakkie is niet te koop.
[<< Stefan]
[Natascha >>]
Ik kan me voorstellen dat Stefan voor
de kinderen langs de straat wat wegheeft van een circusartiest. Een veel te grote
blanke man met een oranje petje op een klein fietsje. Stefan kan het allemaal
weinig schelen en lacht ze allemaal vriendelijk toe.
Dag 63, Vrijdag 1 oktober 2004
Praslin
GPS: 04° 17.6' S 55° 41.9' E
Stefan
had gisteren tijdens zijn rondje op de fiets een mountainbike verhuur ontdekt.
Héé, dat is leuk, huren we er één fiets bij en kunnen we samen op pad. Het eiland
is niet zo groot, een auto huren heeft dan ook weinig zin, maar voor fietsen is
het perfect.
Het idee is dat Stefan op de fiets naar de verhuur gaat,
7 kilometer verderop bij Cote d'Or. Ik ga er met de bus naartoe. Na een half uur
wachten op de bus pers ik me in het volle busje en vraag de chauffeur me te waarschuwen
wanneer we bij Cote d'Or zijn. Dit vergeet hij natuurlijk en 4 kilometer te laat
stap ik uit de bus, wacht weer een half uur, pers me weer in het busje en dit
keer kom ik wel bij de goede halte uit. Stefan vroeg zich al af waar ik bleef.
Praslin
is vrij heuvelachtig en sommige stukken zijn ronduit steil waardoor we van onze
fiets moeten afstappen. Nu kan dat ook te maken hebben met onze conditie na twee
maanden niet sporten, wie zal het zeggen. Feit is dat we na iedere beklimming
bekaf zijn. We komen langs talloze kleine baaitjes met mooie rotsformaties en
verlaten stranden, ouderwetse winkeltjes en vriendelijk lachende (vaak ook schaterlachende)
bevolking.
We fietsen naar het préhistorische bos Vallée de Mai.
Met zo'n 4.000 Coco de Mer palmen, andere bijzondere palmen en een bepaalde zwarte
papegaai schijnt Vallée de Mai erg de moeite waard te zijn en we willen graag
een kijkje nemen in dit natuurgebied. Maar als vervolgens de entree 15 Euro per
persoon blijkt te zijn denken we: "Bekijk het maar met die palmen en je papegaai",
we gaan niet 30 Euro betalen om door een bos te wandelen en stappen weer op onze
fietsen.
[<< Natascha]
[Stefan >>]
Na vandaag kunnen we concluderen dat
de restauranteigenaren op Praslin overwegend inhalige eikels zijn. Deze boude
uitspraak is gebaseerd op een niet statistische steekproef van drie. Aldus niet
wetenschappelijk verantwoord, maar voor mij meer dan voldoende om deze voorlopige
conclusie te trekken.
De mannetjes die je op straat steeds "Change change"
toeroepen helpen ook al niet bij het creëren van een onbedorven imago van de inwoners
van dit prachtige eiland. Ze willen allemaal Euro's en US Dollars tegen lokale
Rupees wisselen. Bij het eerste, vrijwel lege, restaurant zagen we tot onze verbazing
op de kaart, waarop de prijzen in Rupees stonden vermeld, dat buitenlanders alleen
konden betalen met Euro's of US Dollars. Dit tegen de door het restaurant vastgestelde
wisselkoers. Ten eerste hebben we alleen maar Rupees en ten tweede waren we niet
het minst onder de indruk van deze poging tot pure uitzuigerij. Toen de serveerster
aanbood de manager erbij te halen hebben we dat maar eens gedaan. De man kwam
binnen met een brede glimlach en legde uit dat het "the law" was. Toen
brak mijn klomp omdat zwart wisselen juist tegen de wet is. Nee, we begrepen het
verkeerd, het was "company law". Aha, zijn eigen wet dus. Toen wij nogmaals
zeiden dat we het op zijn minst merkwaardig vonden dat we in een land voor gewone
service - let wel, geen aankoop van westerse luxe artikelen - niet in de lokale
valuta konden betalen, kwam hij met de suggestie dat we wel met een credit card
konden betalen. Toen konden we het niet nalaten hem uit te leggen dat het gebruik
van een credit card gebaseerd is op wederzijds vertrouwen en dat hij door zijn
inhaligheid helaas onvoldoende vertrouwen had gewekt om hem onze credit card ter
beschikking te stellen. Voordat je het weet schrijft zo'n joker drie keer af en
tegen de tijd dat we erachter zijn zitten we al lang in Zuid-Afrika. Met een laatste
"Stick that burger up your fXXXing ass" zijn we het restaurant uitgelopen.
Een
paar honderd meter verderop zagen we een veel voller restaurantje dat ook nog
eens een heerlijke hamburger en clubsandwich had die we ons goed lieten smaken.
En de schat begon niet eens over Euro's of US Dollars. Tot zover één slechte en
één goede ervaring.
Teruggekomen bij de boot wilden we het vouwfietsje weer
bij het restaurant vlak achter het strand neerzetten. Dit hadden we gisteren afgesproken
met de eigenaresse, onder de belofte dat we een keer zouden komen lunchen. Komt
daar de eigenaar naar buiten, luid schreeuwend dat het land zijn eigendom was
en zijn restaurant geen fietsenstalling. Ik probeerde hem nog rustig uit te leggen
dat we toestemming hadden gekregen en dat we morgen zeker zouden komen lunchen,
maar dat kon hem niet schelen. We moesten onze fiets maar meenemen naar het strand
waar we thuishoorden. FXXX you voor de tweede keer dus. Toen we wegliepen kwamen
er twee chauffeurs van het lokale reisbureau naar ons toe die ons vertelden dat
het een eikel eerste klas is en dat we vooral aan alle booteigenaren moesten vertellen
niet bij hem te gaan lunchen maar bij het restaurant even verderop. Ik had inderdaad
bijna zin om een bordje met een mooie tekst op zijn hek te spijkeren.
[<< Stefan]
Dag 64, Zaterdag 2 oktober 2004
Praslin
GPS: 04° 17.6' S 55° 41.9' E
[Natascha
>>]
De mountainbike moest vandaag weer om 11 uur bij de verhuur terug
zijn dus om 10.30 stapten we op onze fietsen voor een 8 kilometer ritje naar Cote
d'Or, een prachtige, heuvelachtige langs de kust voerende weg.
Bij de supermarkt meteen maar even het hoognodige zoals
water, eieren, groente en vlees ingekocht. Wat zijn wij blij dat we in Singapore
zoveel ingeslagen hebben. Blikken met van alles en nog wat, pasta, rijst, broodmix,
snacks, frisdrank, vruchtensappen, bier en wijn, we kunnen er nog een heel weeshuis
mee voeden (al vraag ik me af welk weeshuis er op bier en wijn zit te wachten).
Hier is het in ieder geval allemaal niet te betalen.
We vonden het makkelijker om in plaats van de bus een
taxi naar Anse Lazio terug te nemen en hadden het geluk dat we hem konden delen
met een Brits stel. De taxichauffeur had waarschijnlijk nog nooit in zijn leven
een vouwfiets gezien en zijn verbazing was dan ook groot toen Stefan "Huup
huup huup, barba-truuk", de fiets omtoverde in een pakketje dat samen met
de twee rugzakken en de bagage van de Britten met gemak in zijn kofferbak paste.
[<< Natascha]
[Stefan
>>]
Het Britse stel vertelde ons dat ze
twee weken op huwelijksreis waren. Enigszins gegeneerd vertelden we dat wij al
twee maanden onderweg zijn en nog 10 maanden voor de boeg hebben. Zo'n ontmoeting
doet je extra beseffen hoe bijzonder het is waar we mee bezig zijn.
Zo heb je af en toe een kleine spiegel nodig om je te
realiseren dat we toch wel enorme bofkonten zijn. Iets wat we temidden van andere
cruisers die niet slechts één, maar een aantal jaren onderweg zijn soms vergeten.
Zo blijkt ook hier dat de mate van geluk kennelijk meer afhangt van je eigen positie
ten opzichte van anderen, dan de omstandigheden op zich. Het gaat ons arme zielen
(ook gij, geachte lezer!) dus kennelijk niet alleen om comfort, luxe en waardering,
maar ook zeker om onze relatieve positie ten opzichte van anderen. Het gaat dus
meer om show en afgunst dan we eigenlijk toe willen geven. Iets om over na te
denken tijdens een van die lange passages.
Dag 65, Zondag 3 oktober 2004
Praslin
GPS: 04° 17.6' S 55° 41.9' E
Even voorbij onze ankerplaats steekt een rots uit het
water waar het volgens de lokale duikschool mooi duiken is. De eigenaar waarschuwde
er wel bij dat er hier en daar heftige stroming kon zijn.
In
plaats van de duik zo te plannen dat we precies dood tij hadden op hoog- dan wel
laag water, zijn we gewoon 's middags naar de rots toe gevaren. En dat hebben
we geweten. Toen Natascha in het water haar spullen aandeed dreef ze al meteen
van de bijboot weg, die inmiddels ook al aan de strak gespannen ankerlijn lag.
Twee indicaties dat de stroming wel eens heftig kon zijn. We zijn toch maar langs
de ankerlijn afgedaald in de hoop dat we onder de bescherming van wat rotsen onder
water minder last zouden hebben van de stroming. Zeven minuten en 40 bar verder
waren we allebei buiten adem van het gevecht met de stroming en zat er niets anders
op dan de duik af te breken. Rustig stegen we op en lieten ons weer terug drijven
naar de bijboot. Doorgaan had geen enkele zin en was zelfs gevaarlijk geweest.
Met een duikschool is een driftduik wel relaxed als je
je lekker door de stroming laat meevoeren en de hele onderwaterwereld aan je voorbij
ziet flitsen. Het voor ons ontbrekende element in dit scenario was die vriendelijke
Egyptenaar die ons achterna zou varen om ons weer op te pikken.
Voor de rest van de dag zijn we lekker lui geweest.
Dag 66, Maandag 4 oktober 2004
Praslin
GPS: 04° 17.6' S 55° 41.9' E
Geleerd
van gisteren hadden we nu netjes laag water afgewacht om naar een eilandje verderop
te varen voor de tweede duik. De ankerlijn bleef vrijwel slap hangen ten teken
dat het nu wel goed zat. Omdat dit eiland wat verder van de kust lag, was het
water een stuk helderder en rustig begonnen we aan onze duik. Navigeren onder
water was vrij eenvoudig. Zodra de kompasnaald weer exact noord aangaf zouden
we het eiland volledig gerond hebben en weer terugkomen bij de bijboot. Het koraal
was minder mooi dan op Chagos maar we hebben wel een heleboel vissen gezien waaronder
twee complete scholen die ons volledig opslokten. Twee enorme napoleonvissen,
een schildpad, een morene - de eerste in de Indische oceaan - twee manta rays
en wat tonijnen maakten het een fantastische duik. Links achter Espiritu op de
foto hiernaast onze duikspot.
[<< Stefan]
[Natascha
>>]
Terwijl ik me 's middags prima vermaak
op het strand met een boek, rommelt Stefan wat op de boot waar altijd wel wat
te doen is. Met de bijboot pikt hij me aan het eind van de middag weer op en maken
we even kennis met onze Duitse buurman. Solozeiler Bernd is al vier jaar onderweg
samen met zijn rode kater "Zocken". Hij heeft de beruchte Kaap Hoorn
gerond - vond het Panamakanaal gevaarlijker dan Kaap Hoorn - en wil via Kaap de
Goede Hoop, New York, New Foundland, Groenland en IJsland naar Cuxhafen in Duitsland.
Een ambitieuze route, wij houden het toch maar bij warmere oorden. Zijn vriendin
Tatjana is twee dagen geleden aangekomen en zal met Bernd meevaren tot Zuid-Afrika,
mits ze het leuk blijft vinden want ze heeft nog nooit gezeild.
Dag 67, Dinsdag 5 oktober 2004
Praslin & Curieuse Island
GPS: 04° 17.6' S 55° 41.9' E
Anderhalve
mijl ten noorden van Praslin ligt het eilandje Curieuse. Van 1833 tot 1965 was
dit een leprakolonie. Buiten de leprapatiënten van de Seychellen, zond ook Mauritius
haar leprapatiënten hierheen omdat het zelf geen mogelijkheid had om deze mensen
te isoleren. Als tegenprestatie werden geesteszieken van de Seychellen in Mauritius
ontvangen voor behandeling.
Curieuse is verder de broedplaats van honderden reuzenschildpadden
en je schijnt er goed te kunnen snorkelen. Nieuwsgierig geworden naar dit eiland
waar voor veel geld dagtochten naar georganiseerd worden, laden wij onze snorkelspullen
in de bijboot en vertrekken.
Aangekomen
op het prachtige strand zien we de bouwvallen van de huisjes waar de patiënten
vroeger woonden. Even verderop staat de oude dokterswoning die nu ingericht is
als informatiecentrum. We worden aangehouden door een van de medewerkers die ons
een ticket wil verkopen voor een toer over het eiland. Weer hetzelfde liedje:
15 US Dollar of 15 Euro per persoon, die hebben we niet. Roepees worden niet geaccepteerd
dus voor ons geen toer. We mogen wel aan deze kant van het eiland blijven, maar
niet naar de andere kant waar de reuzenschildpadden zitten. Te gek voor woorden!
Ik begin me alweer kwaad te maken, maar Stefan stoot me aan, hij heeft al iets
bedacht. Hij knikt begrijpend naar de man en we lopen weg. Want wat de meeste
bezoekers niet hebben, hebben wij wel: Een bootje. We zorgen dat we uit het zicht
van de medewerker zijn en tuffen met de bijboot naar de andere kant van het eiland.
We trekken de bijboot het strand op, kijken om ons heen en zien niemand. So far
so good.
Curieuse
en ook Mahé, Praslin en La Digue zijn granieten eilanden. Uit het water en het
land steken reusachtige granieten blokken, een gigantisch gezicht. Hiernaast op
de foto een blok graniet met een gat erin. Na wat slenteren tussen de rotsen gaan
we op zoek naar de reuzenschildpadden.
We zien een bordje dat de start van de "guided tour"
aangeeft en gaan op pad. Het is een afwisselende wandeling tussen de rotsen, palmbomen
en mangrovebossen. Tussen de bomen kleven gigantische spinnenwebben inclusief
flinke "palmspiders", gelukkig op een veilige afstand ons vandaan. Kleine
en grote krabben schieten in hun holletjes wanneer ze ons aan horen komen.
Wanneer er na een half uur nog steeds geen schildpad
is te bekennen, draaien we om. En jawel hoor, we zijn alweer bijna terug bij het
begin van de route wanneer een joekel van een schildpad ons pad kruist. Hij lijkt
zo uit Jurassic Park te komen. Op zijn dooie gemakje komt hij naar ons toe gestapt.
Hij laat ons dichtbij komen en trekt zich niets van ons aan terwijl hij smult
van een tak met blaadjes. We horen geritsel naast ons en zien nog een paar jongens
tussen de bomen. Prachtig!
Na
nog een heerlijk uurtje snorkelen varen we naar het restaurant Bonbon Plume op
het strand waar wij voor anker liggen en verwennen onszelf met een late lunch
van Creoolse vis. Het valt ons op dat de meerderheid van de gasten jonge stelletjes
zijn. Volgens Stefan allemaal honeymooners………
Dag 68, Woensdag 6 oktober 2004
La Digue
GPS: 04° 20.8' S 55° 49.7' E
Vandaag staan we vroeg op want we willen op tijd vertrekken
naar het 8 mijl verderop gelegen eiland La Digue. Om 08.00 haalt Stefan het anker
op - let wel, met het handje omdat de ankerlier weer eens kuren heeft. De bekabeling
is volledig doorgerot. Hopelijk kunnen we in Victoria vervangende kabel krijgen
want dit soort ochtendgymnastiek is niet Stefan's favoriete hobby. Hoewel, hij
wordt er wel mooi breed van…………We doen een stuk langer over de tocht dan verwacht
want we hebben wind en stroming tegen. Na een mooi stukje zeilen vinden we een
plekje in het haventje van La Digue, waar we ook Bernd en Tatjana weer zien. O
ja, Tatjana blijkt toch niet de vriendin van Bernd te zijn (alhoewel hij haar
op die manier wel aan ons heeft voorgesteld) en ze heeft besloten om niet mee
te varen tot Zuid-Afrika maar neemt over een paar dagen weer het vliegtuig terug
naar Duitsland………
La
Digue is niet groot, slechts vier bij twee kilometer, maar toch te groot om lopend
te verkennen. De enige vervoermiddelen op La Digue zijn de fiets en de ossenkar
wat bijdraagt aan de ongedwongen sfeer op dit eiland. We huren weer een fiets
en beginnen ons rondje bij L'Union Estate, de vroegere cocosnoot plantage. Vroeger
was de belangrijkste industrie op La Digue het winnen van cocosolie uit gedroogd
cocosvlees. In een klein museum zien we hoe dit proces verloopt en drinken we
verse cocosmelk - uit een cocosnoot natuurlijk.
De
mooiste strandjes zouden te vinden zijn aan de zuid-oost kant van het eiland dus
daar zijn wij natuurlijk wel benieuwd naar. Via de enige, vrij bergachtige weg
die door La Digue snijdt bereiken we het strand Grand Anse. Bij het zien van de
enorme golven krijgt Stefan spontaan zin in kitesurfen, maar helaas, we hebben
geen plank bij ons. Helemaal niets mis met dit prachtige strand verder, maar een
smal paadje dat achter het strand doorloopt verraadt dat er meer moet zijn. We
volgen het pad, inmiddels lopend, en via wat klauteren over rotsen komen we uiteindelijk
op het verlaten strandje Petite Anse. Het wordt misschien eentonig, maar ook dit
was weer een plaatje! We zijn na Cocos Keeling, Chagos en de Seychellen definitief
voor de rest van ons leven verpest. We nemen een verfrissende duik in het water.
's Avonds hebben we ontzettend gesmuld in een Creools
restaurantje. De heen en terugweg waren trouwens nog een heel avontuur. We moesten
over een pikkedonker bergweggetje zonder licht op onze fietsen. Ik had steeds
het gevoel dat ik zo de afgrond in zou rijden, maar volgens Stefan viel het allemaal
best mee en zo goed en zo kwaad als het kon volgde ik het wit van zijn t-shirt.
Pfff, dat kostte een paar zweetdruppels!
Dag
69, Donderdag 7 oktober 2004
Mahé / Victoria
GPS: 04° 36.9' S 55° 28.8' E
Vandaag verlaten we La Digue alweer en zeilen terug naar
Mahé. De bureaucraten hier hebben twee dagen voor douane en inklaringsformaliteiten
nodig en vervolgens ook weer twee dagen voor de uitklaringsformaliteiten. Ze verzoeken
je dan ook twee dagen voor vertrek uit de Seychellen op Mahé te melden. Op iedere
andere bestemming worden deze zaken binnen een paar uur geregeld, hier duurt het
twee dagen. Nu hebben we toch nog genoeg te doen de komende twee dagen, dus ons
maakt het niet zoveel uit. Buiten het uitklaren moeten we nog naar de Ambassade
van Madagascar voor een visum, diesel en water tanken, de was laten doen, hopelijk
het pakketje van West Marine op het postkantoor ophalen, inkopen doen en internetten.
Vanaf zaterdag of zondag gaan we weer een stukje zeilen: 900 mijl, ofwel bijna
1700 kilometer naar Madagascar.
Tijdens de 26 mijl van La Digue naar Mahé heeft Stefan
maar liefst drie vissen, Bonito's, gevangen. Twee waren wat aan de kleine kant
en zijn op het nippertje aan de dood ontsnapt. De derde ligt op het moment dat
ik dit schrijf in een marinade van sojasaus, knoflook, ketjap, citroensap, gember
en peper.
Het pakketje van West Marine lag trouwens op het postkantoor.
Aangekomen twee weken geleden, toen we net naar Beau Vallon waren vertrokken.
Volgende keer toch maar via DHL laten versturen, scheelt een hoop tijd en gedoe.
Dag 70, Vrijdag 8 oktober 2004
Mahé / Victoria
GPS: 04° 36.9' S 55° 28.8' E
Na de flessen wijn, de Baileys en de gin, komen nu ook de blikken in opstand.
Na verloop van tijd worden blikken poreus en zout water en een schommelende boot
versnellen dit proces aanzienlijk.
Er komt wel een heel vreemd luchtje uit de kast onder
de kaartentafel, waar de helft van onze nog steeds aanzienlijke biervoorraad opgeslagen
ligt. Schade na inspectie: Vier ontplofte blikjes en de onderste laag - badend
in een bierplasje - tegen het ontploffen aan. We moeten echt harder doordrinken,
maar we doen al zo ons best………
Nu ik toch aan de schoonmaak ben, neem ik meteen maar
eens een kijkje in de ruimte onder de bank in de kajuit, waar een groot deel van
de blikken voorraad en pakken vruchtensap ligt. De zwarte, slijmerige prutlaag
aan de onderkant van de pakken jus d'orange, was me de afgelopen dagen niet ontgaan.
Maar omdat met de inhoud van de pakken niets mis was, had ik dit klusje voor me
uitgeschoven. Even zuchten en toch maar aan de slag dan. Beter nu dan als we straks
onderweg zijn. Erg vreemd, alles is vochtig en vies maar geen van de pakken of
blikken lijkt kapot te zijn. Totdat ik een leeggelopen blik perziken tegenkom,
bedekt met een laag schimmel. Aha, dat is de boosdoener!
Alle 15 blikken perziken in de vuilnisbak. Ook de blikken
ananas maken een verdacht sissend geluid, ook weg ermee!
Nadat ik nog een paar pakken lasagnebladen en een 5 kilo
pak rijst vol zwarte beestjes heb weggegooid, zit de grote inspectieronde er op.
Morgen kunnen we met een stuk lichtere en schonere boot vertrekken naar Madagascar.
[<< Natascha]
|